olieverbruik AT... oops!

01 juni 2012 15:57 #1 door daandus
olieverbruik AT... oops! werd gestart door daandus
okay, daar gaan we dan...

M'n ATtje heeft er nu 130.000 km opzitten en het olieverbruik lijkt snel te stijgen.
Ik vertrok de trip met 1 liter op de 8000 ofzo, eenmaal in Colombia was dit 1 op de 6000 ofzo en nu (in Zuid Afrika) lijkt het toch wel richting de 1 liter op de 2500 ofzo te gaan.
Het lijkt flink erger te zijn geworden na een oliewissel naar Repsol Volsyntheet (ik reed altijd halfsyntheten) maar na de Repsolconsumptie weer overgestapt op halfsyntheten, geen verbetering.
Waar kan ik dit zoeken?

Ik vrees dat ik het antwoord weet... kilometrage, maar mocht iemand toch een gekke tip hebben of een ervaring dan hoor ik het graag.
Zijn er bekende euveltjes die ik misschien op kan lossen? Da's eigenlijk m'n vraag! Blokrevisie is geen optie.

ter info:
- Nog nooit een druppel lekkage gezien
- De carbbeluchtingsslang onder de motor heeft z'n dopje verloren, dus ik heb een tijdje met die slang open gereden; lurkt ie dan bakken zand naarboven?
- Ik rijd nu 10W40 wat misschien wat te dun is voor 'warm Afrika', al is het hier niet eens zo warm nu ;-).
- Blokje draait echt keurig netjes en krijgt alle liefde die 't verdient.

Het gaat om deze motor:  8)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2012 18:24 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic olieverbruik AT... oops!
Ik heb hetzelfde gehad rond de 150.000.

Broodje Aap zegt dat bepaalde olieen de filmlaag, die zich opbouwt op de cylinderwand door langdurig gebruik van dezelfde olie en daarmee normale (non)consumptie in stand houdt, teniet doet. Terugschakelen naar je oude vertrouwde merk helpt dan niet (meer).

Dat dopje op je carterbeluchting is een milieu-eis. Omdat het carter licht door de slang blaast en zo oiledamp in de atmosfeer brengt. Mijn XR bijvoorbeeld heeft gewoon een open beluchting. Bouwjaar is van voor de milieu-eis.

Afrika kan warm zijn. Boven de 40gr. zou je over kunnen gaan op 20W50. Maar de standaard 10W moet verder geen probleem zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2012 20:19 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic olieverbruik AT... oops!
moet morgen dat doppie er maar eens uithalen en voelen in hoeverre dat zuigt; zou fijn zijn als het enkel blaast :-S

Heb een fancy grafiek gemaakt van m'n verbruik, en het stijgt langzaam over de laatste 50.000km (logisch lijkt me), maar nu schiet het omhoog... hoop maar dat ik goede olie kan kopen hier in Botswana ;-)

Heb jij nog trucs uitgehaald bij 150kkm, waardoor het verbeterde?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2012 21:48 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic olieverbruik AT... oops!
Ehhmm.. nee. Steeds olie bijgooien.

Dat blok is uiteindelijk vastgelopen (omdat ik niet vaak genoeg controleerde..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2012 21:59 #5 door gapps
Beantwoord door gapps in topic olieverbruik AT... oops!
Misschien erg pessimistisch en zo, maar... naderen we niet met zn allen het moment waar daandus nu zit? We blijven lekker rijden, het gemiddelde km aantal per fiets stijgt en het aantal fietsen daalt.. Economisch steeds lastiger uit te leggen aan je thuisfront, met een dure revisie als enige zinnige uitweg :-\

Sorry daandus.. geen truuk bekend behalve (idd, brombeer) blijven vullen. In de tussentijd zetten we met een aantal man een strak lopende revisieband op voor ons blokje, waar een hoop mensen gebruik van zullen maken de komende jaren  ;D  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 00:26 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic olieverbruik AT... oops!
olieverbuik hangt samen met 2 factoren

lekken of verbranden en daan heeft dus de mening dat het verbranden is

ook hier zijn 2 redenen hoe dan die olie in de cylinder komt... via de klep seals  (klepstelen zijn dan vettig) of het blijft achter door doordat de olieschraapveer niet goed meer werkt.

in de praktijk blijkt het o.a door koolafzetting in de cylinder versterktt worden
een grondige reiniging kan dus helpen het verbruik te reduceren

echter constructief is er ook een punt
hogere RPM leiden altijd tot een hoger olieverbruik zo geeft veel snelweg verkeer altijd een ander olie verbuik  dan via kruip en sluip wegen

overigens heeft olieverbuik geen direkt gevolg op de performance van de motor, integendeel immers  frictie wordt verminderd  met minder warmte

gewoon verder gaan en zorgen dat er altijd olie in zit

mvg ad


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 00:43 #7 door Neet
Beantwoord door Neet in topic olieverbruik AT... oops!

(omdat ik niet vaak genoeg controleerde..)


Dat zag ik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 00:55 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic olieverbruik AT... oops!

Dat zag ik!



Oops!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 07:50 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic olieverbruik AT... oops!
hope RPM's draaien we eigenlijk nooit, op de 'snelwegen' klokken we hier 100/100 ofzo.

Maar goed, zo maar op oliejacht hier ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 11:44 #10 door Erik
Beantwoord door Erik in topic olieverbruik AT... oops!
Olieverbruik heeft zeker wel invloed op de performance van de motor. Overmatige koolafzetting zal (veel)  grotere kans op detonatie geven. Niet best voor je blok.. AT zal er niet heel snel last van hebben ivm de lage compressieverhouding. Daar tegenover staat dat ie een hoge effectieve compressie heeft ( door tamme nokenastimming) dus eindcompressiedruk is weer relatief hoog.

Idd gewoon olie bijkieperen en doorrijden.
Luchtfilterkast is een k*t ontwerp, sluit slecht af  en is slecht dicht te krijgen, teveel onderdelen die met kit dichtgesmeerd zijn. Voor normaal weggebruik OK maar voor veelvuldig offroadwerk dus niet geschikt. Maar de meeste AT's gaan rond die km-stand wel wat olie verbruiken, vrij normaal voor een gietijzeren cilinderwand. Sterke verhoging in verbruik zal een combi van deze faktoren zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 12:12 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic olieverbruik AT... oops!
Daan welkom bij de olieclub 8)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 14:08 #12 door Erik
Beantwoord door Erik in topic olieverbruik AT... oops!
Zuipschuiten...  :P

;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2012 19:50 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic olieverbruik AT... oops!
ach, dit is, in 15 maanden en bijna 100.000 motorkilometers (opgeteld voor de 2 brommers) de eerste dag die we vertragen door de techniek. En als dat dan is omdat je tot maandag moet wachten omdat de oliewinkel dan pas open gaat mag je eigenlijk niet klagen toch? al heb ik dat wel gedaan ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 21:14 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic olieverbruik AT... oops!

Daan welkom bij de olieclub 8)


Oh nou dan ben ik erelid  :angel: met een zowat een liter op 500km... (196.000km)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 22:16 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic olieverbruik AT... oops!
dat blok was toch overleden wegens te laag oliepeil.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 23:01 #16 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic olieverbruik AT... oops!
Ik durf het bijna niet te zeggen:
0,5 ltr op 8.232 km  8) :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 23:30 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic olieverbruik AT... oops!
jou tijd komt nog Bram ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2012 00:18 #18 door Erik
Beantwoord door Erik in topic olieverbruik AT... oops!

Ik durf het bijna niet te zeggen:
0,5 ltr op 8.232 km  8) :-*


Hee, dat verbruikt m'n GS ook..  8)

Maar die is dan ook nog maar net ingereden met 92000km   ;D  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2012 15:59 #19 door daandus
Beantwoord door daandus in topic olieverbruik AT... oops!
JIPPIEEE!  8)

M'n carterbak was nogal vettig, maar ik dacht dat dat kwam omdat m'n fles bijvulolie geen handig tuutje heeft, en het bijvullen dus altijd een geknoei is met veel gemors.
Toch de bak er eens onderuit, alles schoongemaakt.... en het oliefilter kon ongeveer een slag rond met de hand; sindsdien lijkt het een stuk minder te verbruiken ;-)
Ben wel blij eigenlijk. heel blij!
By the way: nog nooit een druppel onder de motor gezien, dat drupt er dus blijkbaar enkel tijdens het rijden uit.

Wordt ik nu uit de zuipschuiten-groep gegooid?

eennuh, @ Bram: Mirjam d'r AT met 160.000 km doet 1 liter op de 20.000..... maar goed, die krijgt ook meer-dan-alle liefde!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2012 20:50 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic olieverbruik AT... oops!

eennuh, @ Bram: Mirjam d'r AT met 160.000 km doet 1 liter op de 20.000..... maar goed, die krijgt ook meer-dan-alle liefde!


En hoeveel liter koelvloeistof  >:D :angel: ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden