hoe krijg ik deze bout los ?

03 juni 2012 20:30 #1 door sheepy
hoe krijg ik deze bout los ? werd gestart door sheepy
hallo allemaal,

wil mijn frame naar de straler brengen, maar ik krijg de bout niet uit de schokbrekerbeugel die gemonteerd zit aan het frame. volgens mij kan hij eruit getikt worden maar krijg hem er niet uit ??? zover ik kan zien en ook volgens tekening zitten er geen segeringen o.i.d.
wie heeft hier ook wel eens last van gehad of ben ik de eerste die er een probleem van maakt  :'(
op de foto als bijlage bedoel ik dus bout met nummer 1
wie o wie heeft er een tip (meteen onder de pers zetten wil ik nog niet)

alvast merci
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2012 20:58 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic hoe krijg ik deze bout los ?
kruipolie en nog eens kruipolie.
Minstens een dag of 2 laten staan en regelmatig inspuiten. ( IMAL of iets dergelijks )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2012 21:38 #3 door rosiaantje
Beantwoord door rosiaantje in topic hoe krijg ik deze bout los ?
goeden avond allemaal,

Zoals oldtimer al zecht:
"kruipolie en nog eens kruipolie."
Zelf gebruik ik meestal WD40.

Wat bij mij erg geholpen heeft om de bout van m'n achterbrug er uit te kunnen krijgen (wd40 was niet voldoende)

Slagtol er aan de boutkop kant op. En samen met een 2e paar handen met een grote doorslag of stuk staf en een flinke hamer op de kop van de een paar slagen losgedraaide moer slaan.
(pas op dat je de draad niet beschadigd) (slagtol voor de roterende pulsen.)

Weet niet of je er aan gedacht hebt maar zorg dat er geen spanning op het link-mechanisme staat.

Het probleem waar veel mensen tegen aan lopen is dat dit origineel allemaal min of meer droog in elkaar gezet is. De kans is dus groot dat jou bout 1 vast is gaan rotten in de bus waar het lager omheen draait. (zie de bus zo snel niet op jouw tekening)
Dus trek er gelijk een conclusie uit voor als het weer in elkaar moet. haha
Succes en we horen uiteraard graag hoe het afgelopen is  ;)

gr Rosiaantje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2012 22:40 #4 door sheepy
Beantwoord door sheepy in topic hoe krijg ik deze bout los ?
klinkt goed allemaal, kruipolie sinds vanochend aan het intrekken !
wat bedoel je met "geen spanning op het link mechanisme ? is dat het onderdeel waar dus de lagers inzitten ..
nummer 4 op foto kan wel axiaal heen en weer tussen het frame over de bout bewegen, en de bout kan ik wel draaien ( ?????? )
morgen met frisse moed en veel kruipolie spuiten !

merci,
Sheepy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 01:56 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic hoe krijg ik deze bout los ?
ials deze bout niet er met normale krachten uitkomt heb je eigenlijk 2 problemen

de bout is dan waarschijnlijk verroest met de bus en de bus op zijn beurt met  naalden van de de naaldlagers

inderdaat kruipolie... hitte en als dit alles niet meer werkt  er uit slijpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 13:54 #6 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic hoe krijg ik deze bout los ?
Overweeg om (als je de boel toch los hebt), de lagering te voorzien van smeernippels om voortaan bij elke kwart-ton, een lading vers vet te kunnen gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 14:43 #7 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic hoe krijg ik deze bout los ?

wat bedoel je met "geen spanning op het link mechanisme ?


er voor zorgen dat de boel loshangt, maw geen druk van de achtervork (wiel) die op de veer en bout inwerkt.

Een paar slagen met slagtol of gewoon op de kop van de bout kan helpen om de bout te doen schrikken.
Wat bij mij lukte met bout 2 (zelfde probleem) was bout erdoor rammen met doorslag van 8mm, volle bak knal op de draadkant. Bout was eraan nadien maar kwam wel los... (was inbus-bout, geen 6-kant zoals op tekening)

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 19:18 #8 door sheepy
Beantwoord door sheepy in topic hoe krijg ik deze bout los ?
nou de bout is los na een goede ondersteuning en een paar flinke klappen ope die koppe !
bout zat inderdaad vastgeroest in de bus, bus in lagers ziet eruit als nieuw, grappig om te zien dat de kruipolie totaal niet tussen bout en bus kruipt,
totaal nog droog !
frame nu bijna klaar om naar de straler te brengen en dan poedercoaten of toch zelf spuiten :-\

ok dank voor de goede tips, ik was totaal geen "forum persoon" maar dit is helemaal top

Sheepy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2012 21:19 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic hoe krijg ik deze bout los ?

Overweeg om (als je de boel toch los hebt), de lagering te voorzien van smeernippels om voortaan bij elke kwart-ton, een lading vers vet te kunnen gebruiken.


Voor de naaldlagers is dat prima. Gek dat Honda daarmee gestopt is want tot een jaar of 15 geleden zaten zie op zowet elke motor.

Echter, de bout zit vastgeroest in de bus, dus dan helpt die smeernippel niet. Wel, de bout invetten bij montage.

En on-topique: een flinke vuist en een uitdrijfijzer. Bout venieuwen want die is al verroest en roest vrolijk opnieuw vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden