Hoeveelheid olie in de voorvork AT

05 juni 2012 10:27 #1 door TWIN_HILL
Hoeveelheid olie in de voorvork AT werd gestart door TWIN_HILL
Ik heb de zoekfunctie misbruikt maar kan nergens vinden wat de hoeveelheid olie is die in de voorvork van de AT moet. Weet iemand dit uit zijn hoofd?
Ik heb trouwens ventielen op de vorken zitten voor druk regeling in de poten, niet dat ik het gebruik maar moet ik nog ergens rekening mee houden?

Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2012 11:10 #2 door Oldtimer

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2012 09:42 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Hoeveelheid olie in de voorvork AT
Je hoeft nergens rekening mee te houden. Sterker nog: Waarschijnlijk zit er bij jou nog onderaan / achteraan elke poot een aftapplug voor de vorkolie! zodat je de voorpartij niet hoeft te demonteren.

635CM³ 5W olie moet er per poot in. Als je enkel straat rijd (zonde) kun je 7.5W overwegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2012 23:20 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Hoeveelheid olie in de voorvork AT
just for the record:

bij gebruik van Hyperpro progressieve voorveren moet er een luchtkamer van 185mm blijven bij volledig ingeveerde poot zonder veren, en dan kom je net boven de 500cc per poot uit. (550 per poot ofzo) Zij adviseren dan SAE15, lekker dik dus.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2012 22:01 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoeveelheid olie in de voorvork AT
Ik dacht dat 10W standaard was?

Maaknieuit, dunnere olie veert (dempt) soepeler (offroad) en dikkere stugger. Je kunt ook spelen met de hoeveelheid olie.

De ventielen zijn niet voor luchtdruk maar juist om te ontluchten. De poot kan bij veel ruw onverhard rijden vacuum trekken en dat komt het veergedrag niet ten goede (de poten worden 'hard'). Door de poot te beluchten verhelp je dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2012 09:01 #6 door Jonas
Beantwoord door Jonas in topic Hoeveelheid olie in de voorvork AT
Maar hoe zit dat dan met die luchtkamer? Ik dacht dat die een bepaalde afmeting heeft omdat die hoeveelheid lucht ook weer tot op zekere hoogte comprimeerbaar is. Maar als daar met ventielen weer lucht bij of uit kan dan blijft de hoeveelheid lucht in de poot niet constant. Verandert dat dan niet de dempingseigenschappen (galgje, iemand?)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2012 10:38 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoeveelheid olie in de voorvork AT
Die luchtkamer meet je statisch, namelijk zoals Daan beschreef.

Die moet er zijn om de olie ergens naartoe te kunnen laten gaan. Bij teveel olie (i.e. te kleine luchtkamer) kunnen de doppen er af gedrukt worden.

Als je het voorwiel van de grond haalt en de ventielen indrukt belucht je het systeem en heb je evenveel druk als wanneer je de luchtkamer statisch meet en daarna monteert.

Ik meen dan Honda een eventuele max. overdruk van 0,4 bar per poot adviseerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2012 10:58 #8 door Jonas
Beantwoord door Jonas in topic Hoeveelheid olie in de voorvork AT
Achso... Weer wat geleerd! 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2012 11:35 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoeveelheid olie in de voorvork AT
Het klopt wel wat je zegt hoor, dat de druk in die kamer het veergedrag beinvloed. Bij vacuum trekken worden de poten hard maar bij een te grote overdruk ook.

Net als met dikte en hoeveelheid olie, kun je via de ventielen ook experimenteren met de druk in de kamer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2012 12:32 #10 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Hoeveelheid olie in de voorvork AT
Ik heb er altijd 0.4 - 0.5 bar druk op staan voor snelweggebruik, scheelt best een bult als je hard in de ankers gaat. Druk aflaten als je offroad gaat is een makkie; even de ventieltjes indrukken en het is weg ;)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.081 seconden