Olie temperatuur

14 apr 2009 08:31 #1 door dj.verhulst
Olie temperatuur werd gestart door dj.verhulst

Ik heb een oliemeter op de plaats van de peilstok zitten.
Wel een handig instrument ,, vind het eigenlijk vaag dat Honda die niet op een machine als een AT heeft standaard gemonteerd....

handig gebruik gemaakt bij het olie verversen, blok laten lopen tot ie 80C aan gaf de fan was intussen wel een keer aangesprongen......

Heb wat km afgelegd om te testen , maar met dit zomerse weer kwam er niet meer op te staan dan een 80C en daar heeft ie een 15 a 20 km voor nodig ,,  tot 70 C gaat het vrij raap in een km of 10.
Ik kan er duidelijk uithalen dat er geen thermostaat in het olie systeem zit ,, en er is geen warmte wisselaar gemonteerd ,, wel apart bij thermisch zwaar belaste motoren uit auto's is dat meestal wel het geval.......

het verbaast me dat de radiatoren relatief klein zijn in vergelijk met andere motoren

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 11:40 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Olie temperatuur
Een africa twin heeft naar mijn weten wel een oliekoeler (linkerhand onderaan). De motor wordt in verhouding tot aantal cc's eigenlijk weinig belast en misschien draagt dit bij aan het moeizaam warm worden.

Waar heb je die olietemp. meter vandaan?

groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 12:31 #3 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Olie temperatuur
De warmtewisselaar bedoeld dj. verhulst waarschijnlijk een ééntje waarbij het koelwater de olie opwarmd, dan wel koeld, afhankelijk van het verschil tussen de koelwatertemp. en de olietemp.

Maaruh, dj, je wil toch niet zeggen dat een AT een themisch zwaarbelaste motor is met net 60 pk uit een 750cc twin...  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 14:14 - 14 apr 2009 14:22 #4 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Olie temperatuur

De warmtewisselaar bedoeld dj. verhulst waarschijnlijk een ééntje waarbij het koelwater de olie opwarmd, dan wel koeld, afhankelijk van het verschil tussen de koelwatertemp. en de olietemp.

Maaruh, dj, je wil toch niet zeggen dat een AT een themisch zwaarbelaste motor is met net 60 pk uit een 750cc twin...  ::)


Inderdaad ,, waar de olie en koelwater elkaar verwarmen of afkoelen ,,, 

Een AT heeft het in dit wereld deel niet snel te warm,,,, 60 pk uit 750 cc is niet veel
het valt me wel op dat ie lang de warmte vast houd,

na het verversen was door de warmte van het blok zonder lopen al 40 C

Met een wisselaar gaat het sneller de olie op temp ,, en het is nu lente en lekker warm maar in de winter zou ik me voor kunnen dat het lang duurt

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 01:08 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie temperatuur
ik rij al 7 jaar met zo'n metertje en het duurt inderdaad een kilometer of 15 voor je de 80 graden bereikt, als je daarna wat meer toeren gaat draaien-6000- dan loopt de temp op tot 100, maar ik heb hem nog nooit boven de 105 gezien, bedenk wel dat je onder in je blok aan het meten bent, bovenin is de olie waarschijnlijk wel wat heter.

grtjs Arthur.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 07:09 #6 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Olie temperatuur
zit dat metertje in de olie ???
menno zijn metertje zit op de olie vul plek dan kan het zijn dat hij de olie damp/cater lucht zijn :))
ik zal er maar niet te veel naar kijken >:D
olie is zeer goed dus kunnen 140 graden met gemak aan .
blijf bij de olie doe er in moet 10w40  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 10:12 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie temperatuur
Rij maar eens een stukje zonder peilstok dan weet je gelijk of het metertje in de olie zit. En natuurlijk is een goede olie belangrijk, maar zo'n peilstokmetertje is heel makkelijk te monteren en het geeft je toch een indicatie, de temperatuur hoeft niet eens te kloppen, als ik ineens verschillen zie weet ik dat er wat aan de hand zou kunnen zijn, en kun je misschien nog net op tijd je blok redden.

grtjs Arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 14:31 #8 door ArjenH
Beantwoord door ArjenH in topic Olie temperatuur

...maar in de winter zou ik me voor kunnen dat het lang duurt


Om die reden monteer ik dan ook in de wintertijd (lett. en fig.) een spatlap voor de oliekoeler m.b.v. een tie-rap. Hoewel ik geen olietemp. meter heb, weet ik iig. zeker dat de oliekoeler daarmee in feite uitgeschakeld wordt. Ik heb het idee dat het schakelen iets soepeler gaat en dat mijn olie minder water vasthoudt en daarmee een langere houdbaarheid heeft.


TA&AT '95 -'97; '02-'12
Adv. 990 '12 - '16
Tiger955i '18-'19
Tenere XT660Z '21-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2009 11:55 #9 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Olie temperatuur

Om die reden monteer ik dan ook in de wintertijd (lett. en fig.) een spatlap voor de oliekoeler m.b.v. een tie-rap. Hoewel ik geen olietemp. meter heb, weet ik iig. zeker dat de oliekoeler daarmee in feite uitgeschakeld wordt. Ik heb het idee dat het schakelen iets soepeler gaat en dat mijn olie minder water vasthoudt en daarmee een langere houdbaarheid heeft.


Gewoon ductape op de radiatorbescherming plakken.
Gaat ook prima hoor

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2009 08:46 #10 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Olie temperatuur


Als ik gewoon rij  is ie na een 5 km  50 c en 10km 60  en 15 km 70 daar blijft ie een tijdje  en na 25km 80c en daar blijft ie wel hangen ,, heb hem nog niet hoger gezien....

de temperatuur meter is langer dan de gewone oliepeil stok.

ben benieuw hoe het gaat als het koud is , dan zal de tijd wel toenemen om op temp te komen.
en dan is een bedeking voor de radiator misschien wel een idee ,, had wel het idee dat hert flink langer duurt , kan het merken aan het oppakken bij het schakelen als er een beetje warmte in het blok zit ..

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2009 00:49 #11 door ArjenH
Beantwoord door ArjenH in topic Olie temperatuur

Gewoon ductape op de radiatorbescherming plakken.
Gaat ook prima hoor

- radiatorbescherming voor de oliekoeler  ??? ... dat mag je me aanwijzen bij een rit bijv. de William&William classic allroadrit :)

TA&AT '95 -'97; '02-'12
Adv. 990 '12 - '16
Tiger955i '18-'19
Tenere XT660Z '21-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2009 08:25 #12 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Olie temperatuur

- radiatorbescherming voor de oliekoeler  ??? ... dat mag je me aanwijzen bij een rit bijv. de William&William classic allroadrit :)


Sorry,
mijn fout. Ik bedoel voor de radiator van de koelvloeistof.
Verhoogd de motortemperatuur.
Zonder zie je nu veel roet in de uitlaat, bij een goede werktemperatuur ziet je uitlaat er aangenaam grijs uit.

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2009 09:33 #13 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Olie temperatuur

Sorry,
mijn fout. Ik bedoel voor de radiator van de koelvloeistof.
Verhoogd de motortemperatuur.
Zonder zie je nu veel roet in de uitlaat, bij een goede werktemperatuur ziet je uitlaat er aangenaam grijs uit.


ik heb inderdaad wel het idee dat een AT slecht op temp komt in dit klimaat
Gisteren 40 km gereden maar meer dan een 73 a 75 C kreeg ik niet te zien , nou reed ik wel rustig off road en doorgaande wegen maar toch........
en het was maar een paar graden kouder dan vorig weekend,, wat word dat in de winter
dan is afplakken wel een idee

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2009 08:29 #14 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Olie temperatuur
Het valt me op dat met deze temperaturen de olie nog sneller warm is , maar veel warmer dan een 85 C heb ik het nog niet gezien en dat bij zandpaden afjagen bij 30C ....  Honda heeft dat goed voor elkaar

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden