Donker dashboard

14 apr 2009 21:15 #1 door michelbijl
Donker dashboard werd gestart door michelbijl
Hallo,

Vorige week een uurtje door de stromende regen gereden. Op zich op een paar lekke laarzen na geen probleem.

de volgende dag wilde ik wegrijden en rook een "electrisch" luchtje. Direct daarna viel de dashboardverlichting, van alleen de snelheidsmeter, uit. ik kan geen kapotte zekering vinden.

Iemand ideeën over een mogelijke oorzaak?

De motor rijdt prima en ik mis de snelheidsmeter niet echt. 't Is dat het van onze wetgever niet op deze manier mag......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 22:37 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Donker dashboard
Mschien alleen een lampje doorgebrand?

De cockpit moet je f eruit schroeven, vier boutjes vanaf de voorkant. Als je niet genoeg ruimte hebt, ook even je tellerkabel losmaken. De lampjes zitten met een rubbertje achter in je cockpuit geduwd. Trek aan het rubber, niet aan de draden! Het zijn de gevalletjes waar een groene en een bruine draad in gaat.

Als het dat is, vervang dan alle meter-lampjes, nieuwe geven feller licht en krijg je verschil te zien..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 22:47 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Donker dashboard
Uitvallen van de boardverlichting is HET signaal dat je gelijkrichter niet goed meer functioneert, lees te veel spanning afgeeft.
Gelet op het feit dat je al wat gaat ruiken zou voor mij het signaal zijn om er geen meter meer mee te rijden voordat ik de laadstroom zou hebben gecontroleerd.
Het zou niet de eerste AT zijn die als gevolg hiervan spontaan in de gloria gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 10:19 #4 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Donker dashboard
Alvast dank voor de eerste reacties.
Vooral brombeer roept nieuwe vragen op want ik weet werkelijk helemaal niets van electronica..

Hoer meet ik de laadstroom? en wat zou de juiste waarde moeten zijn?

Alvast dank!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 11:22 - 15 apr 2009 12:08 #5 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Donker dashboard
Bij een AT 5000 toeren tussen 14V en 15V belast (verlichting aan) bij een volle accu . gemeten over de polen van de accu . meet ook even je accu , motor uit en onbelast zou hij ongeveer 12.6V moeten zijn
Ik heb laatst ook wat problemen gehad bleek in de stekker verbinding te zitten van de dynamo naar de gelijkrichter . verbindingen werden al behoorlijk heet en het plastic was al gedeeltelijk gesmolten .Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 19:27 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Donker dashboard
Nou ja.. roept vragen.. zijn maar lampjes hè!

Maar V-Twin kan prima gelijk hebben hoor! Dus eigenlijk een combinatie van ons allebei: Meet je laadspanning, want een lampje kan van ouderdom overlijden, of door te hoge spanning. Controleer, achter je linker dekkast, de stekker die de drie gele draden doorverbindt naar je gelijkrichter (dat geribbelde ding helemaal achter aan je frame naast/onder je zadel.) Die mag niet versmolten zijn en de contacten erin, schoon en vrij van aanslag of corrosie. Een slechte verbinding hiero kan namelijk je gelijkrichter opblazen en dan blaas je in een domino-effect steeds iets anders mee op. En dat kan heel duur uitpakken!

Maar goed, als die stekker ok lijkt, en je laadspanning ook, dan kom je bij mijn verhaaltje. Want dan wil je toch lampjes gaan vervangen... toch??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2009 05:33 #7 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Donker dashboard
Dank!

In de Haynes manual kkwam ik er liet echt lekker uit!

Zoals gezegd, stroom is een vreemd ding voor mij.

'k ga kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 21:21 #8 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Donker dashboard
Nou, daar zijn we weer.

Ik heb naar het geribbelde stroomding achter het zijdeksel gekeken en de draden zien er gewoon uit. Niets gesmoltens of verbrands waar te nemen, ook niet achter het ding waar de draden achter lopen (een zwart kastje)

Aangezien een paar lampjes van de toerenteller het nog wel doen, vermoed ik toch dat de lampjes zelf de geest hebben gegeven, het lijkt mij, maar correct me if I'm wrong, logisch als ik eerst de lampjes vervang.

Mocht iemand het idee hebben dat ik een verkeerde aanpak hanteer, laat me dat dan alstjeblieft even weten, zoals gezegd (en je hierboven kunt lezen) is stroom nou niet bepaald mijn sterkste punt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 21:57 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Donker dashboard
Hoi Michiel,

Je weet het alleen zeker als je de laadspanning meet. Nogmaals: te hoge laadspanning kan erg duur uitvallen als je er niet tijdig wat aan doet!!

Heb je geen multimeter, ga je naar je dealer en laat je het nakijken. Is minder dan een minuut werk en meestal rekenen ze daarvoor niets. De spanning mag max. 14.5 V (DC=gelijkspanning) bedragen, met dimlicht AAN.

Als dit klopt, en je stekkers zijn inderdaad schoon en mooi,
dan kun je veilig er vanuit gaan dat het ouderdom was en kun je je lampjes vervangen.

De defecte lampjes kun je wel sowieso nu al eruit pielen, als je dan toch naar je dealer moet, kun je ze gelijk meenemen. Scheelt weer een ritje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2009 23:30 #10 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Donker dashboard
Dank je wel!!

ik ga direct (morgen) op pad!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden