Flinke knallen en slecht lopen

15 sept 2012 18:37 #1 door robgoesdakar
Flinke knallen en slecht lopen werd gestart door robgoesdakar
Vorige week tijdens de offroadrit kreeg ik in 1x last van flink knallen en slecht lopen van de motor. Was bijna op het eind van de rit dus niet al teveel meer naar gekeken.

Vandaag eerst maar eens op zoek. Alles zit (zat want inmiddels los gehaald) goed vast, dus geen valse lucht oid.
Met een beetje zoeken lijkt de voornaamste oorzaak bij de carbs te liggen.

Deze vanmiddag los gehaald en schoon gemaakt. Maar om nu te zeggen dat die vuil waren of dat er verstoppingen te zien waren nee...., dus weinig vertrouwen erin dat dit schoonmaken geholpen zou hebben. Aan de gasnaald kant was het wel allemaal wat zwart, maar in de vlotter kamer was alles schoon en de open (voor zover waar te nemen).

Symptomen zoals ik ze vanmiddag voordat ik begon merkte :
- starten/lopen en niets aan de hand.
- beetje gas geven en dat hoort wat 'ruw', en af en toe een knal
- nog wat meer gas geven en dan duidelijk ruw lopen en regelmatig knallen

Enige idee-en waar ik morgen (of later in de week eens naar kan kijken ? )
Eerst maar weer eens de boel gaan monteren.... en toch stiekum ff proberen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2012 23:33 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Flinke knallen en slecht lopen
Ga al je stekkerverbindingen en de accupolen na. Controleer vonk op de bougies.

Maar ik denk, de cdi..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2012 23:41 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Flinke knallen en slecht lopen
ik ben er ook een beetje bang voor......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 09:55 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Flinke knallen en slecht lopen
Makkelijkste is die even wisselen met een clublid uit de buurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 10:30 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Flinke knallen en slecht lopen
Nee hoor... ik heb het makkelijker.... heb een reserve liggen :D

Maar moet eerst nog andere dingen doen voordat ik weer even naar de twin ga kijken. Dan weer de boel monteren en hopen dat we op tijd klaar zijn voor de volgende afspraak vandaag...... druk druk druk... (En dan had ik eigenlijk ook nog mijn alp een beurtje willen geven  :-\ )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 13:29 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Flinke knallen en slecht lopen
Zo, bezoek is de deur uit en 'ff' carbs monteren e.d.

De grote knallen zijn weg, maar ik merk wel heel duidelijk dat er af en toe een arbeidsslag gemist wordt.
FF een hikje en klein 'plofje' bij luchtfilterhuis......

Nu maar even die andere CDI opsnorren....... waar had ik die ook alweer gelaten ?? ?? ??

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 13:40 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Flinke knallen en slecht lopen
Gevonden !!!!!

En brombeer gaat door voor de wasmachine. Inderdaad CDI.
Andere cdi en hij loopt weer als een zonnetje......

Ik verslijt ze toch wel aardig rap die CDI units, dus nu maar weer e-bay e.d. afstruinen voor de reserve.
En eens kijken of ik die dingen open kan krijgen en repareren......... ?????

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 18:08 - 17 sept 2012 17:27 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Flinke knallen en slecht lopen

......... Ik verslijt ze toch wel aardig rap die CDI units, dus nu maar weer e-bay e.d. afstruinen voor de reserve.
En eens kijken of ik die dingen open kan krijgen en repareren......... ?????


Je zou Carmo of Van Putten in Rotterdam kunnen vragen of zij CDI's kunnen repareren.
Laatst genoemde:
vanputtenandson.nl/van-putten-and-son/nl/index.php

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 11:48 #9 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Flinke knallen en slecht lopen
Ook al in de elektriek post gezet maar hier dan ook maar. Ik had ook CDI's die iets te snel stuk gingen. Ik ben toen overgestapt op digitale CDI's (wel duur) en heb er een piekspanningsbeveiliging er opgezet.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857474/Kemo-Piekspanning-beveiliging-

Nu is het al een tijdje goed

Groeten,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 18:49 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Flinke knallen en slecht lopen
Ik denk dat het bij niet zozeer komt vanwege piekspanning, maar het feit dat ik de motor flink op z'n donder geef in het terrein. (Spanning kan ik vrijwel continue bekijken en is goed en spring nooit 'uit de ban')

Hoewel alles goed geseald is, krijgen die schokken toch wel grip op de electronica onderdelen en zo'n CDI zit vol met dat spul.

Maar het is er eentje om in het achterhoofd te houden..

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 19:00 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Flinke knallen en slecht lopen
Misschien kun je de CDI ook meer in het midden van de motor monteren ergens? Misschien scheelt dat nog in wat hij te verduren krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 19:01 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Flinke knallen en slecht lopen

die schokken toch wel grip op de electronica onderdelen


Ik geloof er geen bal van. :o
Behalve bij mechanische onderdelen kan er door schokken helemaal niks kapot gaan in de electronica. Wat wel kan is dat de onderdelen los raken van de print door beweging en temperatuurverschillen. Als de spannjing constant is, zal dat helemaal geen invloed hebben op de levensduur.

Ik denk dat je gewoon pech hebt en een maandagprodukt hebt gekregen. ( en dat maal 2 of zo )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 20:10 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Flinke knallen en slecht lopen
Mwah... de eerste keer was duidelijk veroorzaakt door temperatuursverschillen....
Eerst flink offroad door Marokko, en vervolgens een volle doorwading ( www.ikbenrob.nl/images/phocagallery/Hero...hl2009_leg06_187.jpg ). Meteen daarna gevolgd door een zeer mul stuk. Daar was ik plotseling het vermogen boven de 5000 toeren kwijt....
En uiteindelijk een duidelijk kapot component in de CDI, want er zat een sterretje naar buiten gericht... (eens kijken of ik die nog op foto kan zetten)

Maar idd... ik bedoel ook eigenlijk dat door de schokken de onderdelen los zouden kunnen raken.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2012 22:21 #14 door Transit
Beantwoord door Transit in topic Flinke knallen en slecht lopen


Ik verslijt ze toch wel aardig rap die CDI units, dus nu maar weer e-bay e.d. afstruinen voor de reserve.
En eens kijken of ik die dingen open kan krijgen en repareren......... ?????
[/quote

Momenteel heb ik ook een kapotte CDI op de Alp en in het verleden heb ik op dit forum weleens foto's voorbij zien van iemand die ze opengemaakt had en opnieuw gesoldeerd.(weet iemand nog wie dat was?
Ben nu op zoek naar een vervanging voor de kapotte en wil daarna de kapotte opendremelen en trachten te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 10:49 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Flinke knallen en slecht lopen

want er zat een sterretje naar buiten gericht...


Hoeft geen foto van Rob, ken het verschijnsel.
Opgeblazen condensator.  Vaak door inferieure kwaliteit van de onderdelen en te hoge werkspanning voor het betreffende onderdeel.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden