vaag probleem met de AT

25 nov 2012 20:44 #1 door krhilbil
vaag probleem met de AT werd gestart door krhilbil
hallo iedereen!
ik ben Kevin en ik heb sinds kort een africa twin.
heb er alleen een probleem mee wat steeds erger lijkt te worden

specs een xrv750 rd07a uit 1999

mijn AT doet moeilijk, eerst was het maar heel zelden maar nu bijna elke dag.
ik ben aan het rijden (meestal pas na een km of 20 snelweg soms veel meer) en dan ineens gaat de twin op 1 poot lopen, althans zo voelt het,
de hele power is weg, kan met volgas max 100kmh rijden

nu dacht ik eerst dat het een brandstof probleem was omdat het telkens voorkwam wanneer ik moest overschakelen op reserve
maar het is nu ook gebeurt terwijl ie absoluut vol was.
de brandstofpomp is btw vervangen door een mikuni vacuumpomp
en de spanningsregelaar plus accu zijn een paar weken geleden vervangen.

het probleem is erger want nu gebeurt het ook weleens dat hij helemaal uit valt en niet meer aan wil slaan (de startmotor doet het wel)

na een minuut of 5 wachten en een paar keer proberen doet hij het plotseling weer en dan kan ik weer eventjes...
ik merk wel dat daarna zelfs al behoud ie power, het voelt alsof ie hele kleine stottertjes geeft beetje rommelig lopen zegmaar

nu had ik het heel vaak in de middle of nowhere op de snelweg en kon ik dus niks proberen,
maar vrijdag had ik het toen ik net thuis aankwam.

ik gelijk de bougiedop van de voorste cilinder er af en een losse bougie er in, ok die vonkt goed
de achterste is een hel om bij te komen dus ik alles uit elkaar geschroefd, bleek dat de achterste bougies heel onregelmatig vonkten.
ik zag wel wat vonkjes vanaf de kabel overspringen dus heb de bougiekabels plus bougiedoppen vervangen.

toen dacht ik dat het aan de bobines kon liggen dus die heb ik omgewisseld.

nu vandaag had ik weer hetzelfde gezeur dus ik weer proberen, voorste vonkt goed dus het moet de achterste cilinder weer zijn, kon het alleen niet volledig slopen langs de A58

de bobines zijn dus uitgesloten evenals de bougie kabels en doppen..

dan moet het de CDI zijn? of toch stiekem iets met brandstof?

ik meen dat de oudere modellen 2 cdis hebben, maar vanaf 1995 maar 1?
ik kan er in elk geval maar 1 vinden. mijne is van 1999

het probleem is alleen dat CDI’s ongelofelijk duur zijn (dus stel dat is het probleem niet zonde van mijn geld)
en ik het eigenlijk graag zou willen proberen met een andere CDI maar dus niemand ken die dat heeft.
ik ken alleen tig mensen met een transalp die hele andere cdi units hebben.

iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn? of misschien een goeie CDI unit liggen die ik zou mogen proberen? (is misschien wat veel gevraagd)
of ergens waar ik een CDI kan scoren die niet 250 of 150 euro kost...

alvast bedankt iig :)

groeten Kevin

oh ik heb trwns ook de brandstof filter vervangen en het kraantje uit de tank gehaald om te checken dit lijkt allemaal oke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2012 22:00 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vaag probleem met de AT
Gezien je woonplaats zou je het beste eens even met willem contact op kunnen zoeken (valmaarnero hier op het forum).
Misschien dat hij je nog even kan helpen.
Het klinkt in ieder geval als CDI probleempje....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2012 09:45 #3 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic vaag probleem met de AT
Tankontluchting misschien verstopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2012 16:41 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vaag probleem met de AT
ik heb bijna precies hetzelfde gehad met m'n RD07A.
Alles vervangen (CDI, bobines, bougiedoppen etc.), delen kabelboom vernieuwd, niets hielp.
Uiteindelijk een aftermaket benzinepomp eraf gesloopt en het probleem heeft zich NOOIT meer voorgedaan. Ik heb het ook nooit kunnen verklaren...
Het verschil met jouw verhaal was dat de motor nooit helemaal stopte. (stationair liep ie niet op 1 poot, maar volgas bleef hij altijd op 1 poot lopen). Ik heb ooit eens getest met beide bougies van 1 cylinder los, en dan heb je hetzelfde effect: je haalt dan nog 80-100kmph en het voelde identiek aan de storing.

Het goede nieuws: ik heb een extra CDI liggen die je uiteraard mag gebruiken om te testen (je bent niet de eerste... ;-))
Het slechte nieuws: die ligt in Zevenhuizen, Groningen. Bougiekabels en doppen heb ik ook nog wel, en eventueel bobines van een RD07; kun je ook gebruiken voor een test.

Ik hoor het wel... en troost je: het komt goed. Mijn motor heeft toen een halve dag op marktplaats gestaan omdat ik het opgaf, maar uiteindelijk haalde ik 'm eraf en loste ik 't alsnog op!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2012 22:20 #5 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic vaag probleem met de AT
Wat Petrus zegt kan ook makkelijk het zou zomaar kunnen dat je tank vacuum trekt . Heb dat wel is met
een puch maxi gehad.
Effe met losse tankdop gaan rijden.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2012 08:15 #6 door jar
Beantwoord door jar in topic vaag probleem met de AT
Die symptomen had mijn Twin ook, dat lag toen aan een vastzittende chokeplunjer, waardoor (in dit geval) de voorste cylinder door het constant verkeerde mengsel uit ging vallen. Aan de bougies zou je moeten kunnen zien of dit bij jouw het geval is. Je kunt natuurlijk ook meteen de chokekabel loshalen bij je carb en kijken of je daar een roestig veertje aantreft wat zn werk niet meer doet.
grtjs,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2012 08:44 #7 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic vaag probleem met de AT
Oeh ik zou hem graag willen proberen. Is alleen wel ver rijden op een kapotte motor :/ :p
300km heen en 300 terug. Verkoop je de cdi ook eventueel?

Brandstof zou het op zich niet moeten zijn.
Als ik remmenreiniger in de luchtinlaat spuit is er geen enkel verschil.
Ik heb wel gelezen dat een vacuumpomp meer moeite heeft bij stationair draaien dan bij hogere toeren oid?

De vacuumslang heb ik in geblazen en dan blaast ie vanzelf terug zegmaar.
Zou dus ook goed moeten zijn. En als ik em eraf haal kan ik er ook doorheen blazen.

Euhh wat nog meer...
Oja ik heb de choke uit elkaar gehaald. Plunjers zijn goed. Gaan mooi in en uit.

Bougies er uit gehaald. Die zijn allemaal mooi bruin.

Het probleem doet zich trouwens ook voor wanneer de tank er helemaal af is

Bobines had ik omgewisseld maar het is nog steeds dezelfde cilinder.

Ook vonkt ie gewoon op het moment dat ie niet aanslaat. Normaal zou ie gewoon moeten lopen aangezien er nog 1 bougie vonkt en ik de andere gewoon laat zitten
Ik probeer het met een andere bougie

Bedankt voor het meedenken in elk geval zo ver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2012 12:04 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vaag probleem met de AT
gooi de pomp er eens tussenuit en verbind de slangen door bij een volle brandstoftank. Dan moet hij gewoon netjes blijven lopen en sluit je de pomp helemaal uit. Die vacuumdingen, daar zijn de meningen ook heel erg over verdeeld.

De CDI: kan 'm ook opsturen hoor. Mail me maar even, dan regelen we wel wat.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2012 18:27 #9 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic vaag probleem met de AT
ja ik begin nu ook steeds meer te twijfelen of het niet de pomp is en dat die dan bij bijvoorbeeld
hoeveelheden als 5 liter of minder het niet meer zo makkelijk kan verpompen (minder neerwaartse druk oid)

en dan zou gaan stotteren..
ik probeer me te herinneren of ie nou ook een keer erg gestotterd heeft toen er echt duidelijk een volle tank was maar ik weet het niet.

denk dat ik maar even naar school ga rijden morgen en dan kijk of ik het weer heb met een volle tank.

dan weet ik dat in ieder geval,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2012 20:49 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vaag probleem met de AT
een vacuumpomp kan van binnen vervuilen en niet meer goed werken, sommigen rijden er vele tienduizenden kilometers probleemloos mee door de woestijn, anderen hebben er pech mee, ik zou eens een andere pomp proberen, gewoon origineel erop, tegenwoordig zijn de contactpuntjes los verkrijgbaar dus is de pomp betrouwbaar te maken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2012 09:29 #11 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic vaag probleem met de AT
Ja ik zit er ook steeds meer aan te denken.
Ik heb vandaag met een volle tank naar school gereden
Ik had vrijwel nergens last van. Niet van erg gestotter of uitval iig.

Waar zou ik een originele pomp vandaan kunnen halen?
En die nieuwe contactpuntjes. Is dan het probleem opgelost
Of is het dan een uitstel van het onvermijdelijke?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2012 10:58 #12 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vaag probleem met de AT
persoonlijk denk ik dat de FACET-pomp inmiddels de meest betrouwbare oplossing is.
Mijn pompen (ik rijd nog origineel...) gaven op de reis weer malle probemen, hoge backflow omdat de terugslagklepjes niet goed werken. (misschien een gevolg van hoge ethanol-gehalten? ik weet het niet)

Zoek maar even op het forum, er is al heeeeeeel veel over geschreven.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2012 22:21 #13 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic vaag probleem met de AT
zo'n FACET pompje is maar 40 euro. niet het einde van de wereld dus.

maar heb hier op het forum wel wat problemen erover gelezen, met te weinig of juist te veel druk en daardoor overlopen van de Carbs?
ook met het automatische starten en stoppen oid...

ik twijfel nog, maar aan de andere kant. een origineel kost echt 140 euro ofzo
en dat voor een pomp waarvan je weet dat de levensduur beperkt is...

die FACET pompjes worden gebruikt in vliegtuien, lijkt me toch belangrijker om dan een betrouwbare te hebben dan op de motor :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2012 22:51 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vaag probleem met de AT
de levensduur van de originele pomp wordt eigenlijk alleen beperkt door de contactpunten, als je die om de 30000 eens vervangt kun je volgens mij wel even vooruit. of je moet net als Daan hele rare benzine gaan tanken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2012 23:18 #15 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vaag probleem met de AT
mijn benzine-tank-gewoonten zijn idd niet te vergelijken met de normale gebruiker, ik geef het toe!

Gewoon een originele reviseren én een reserve scoren en meenemen als je op vakantie gaat en geen li ban de ANWB bent.
Anders: facet-dingetje bestellen (goede type, dan is de druk okay, 40105 uit m'n hoofd... wel ff checken!) en je originele voor 2 tientjes oplappen als reserve!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2012 09:05 #16 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic vaag probleem met de AT
Ik heb nu een mikuni vacuumpomp
Dus die kan zoiezo mee als reserve eventueel.

Hoeveel word er gevraagd voor een 2ehands origineel?
En heeft er iemand 1 over? Kan ze alleen nieuw vinden.
Dan doe ik het origineel erop. Gaat die stuk. Wissel ik met de mikuni

Ben wel lid van de anwb maar wat gaan die doen dan?
Hebbendie altijd een pompje opzak? :)

De lokale motorboer hierzo zei tegen me dat het geen fluit uitmaakt of je een
Pomp van een andere motor zou pakken
Ik had hiervoor een yamaha Fazer en die pomp heeft het ook
Een ton volgehouden. Nooit wat mee gehad
Zat te denken of dat geen mogelijkheid is

Maarja. Zo kun je eindeloos doorgaan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2012 14:19 #17 door daandus
Beantwoord door daandus in topic vaag probleem met de AT
een tweedehands originele is lastig te vinden omdat iedereen die ze niet reviseert ze meteen in de vuilbak gooit.
Ik had ooit een stapeltje liggen en die gingen weg (gereviseerd en aangepast met diode enzo) voor 8 tientjes ofzo, gingen als broodjes.
Bij KTM is de pomp identiek (voor de 950's) en goedkoper dan bij Honda. Even stekker omzetten en klaar.
Maar echt ,die FACET is zo stom nog niet en lekker goedkoop.

Dat hele vliegtuig-betrouwbaar verhaal van FACET gaat niet altijd op, want ze hebben niet overal goedkeuring om in vliegtuigen gebruikt te worden :-S.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2012 09:26 #18 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic vaag probleem met de AT
en welke FACET zou ik dan specifiek moeten hebben?
40105?

heeft niemand dat ooit getest? wat de doorstroom snelheid is van de originele pomp.
de druk kan nooit hoog zijn, waarschijnlijk maar net genoeg om het naar boven te krijgen
(en daar is weinig voor nodig)

ik wil ook niet onnodige stress op de vlotternaaldjes zetten.

ik ga verder onderzoeken over de FACET

groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2012 09:54 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vaag probleem met de AT
www.advrider.com/forums/showthread.php?t=497525

er is een pomp waar de benzine zo doorloopt en er is een met een klepje in, die laatste is aan te bevelen als een vlotternaald niet meer goed afdicht zo je hele tank leeg kunnen lopen als je pomp 40105 gebruikt

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2012 10:59 #20 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic vaag probleem met de AT
Heb je verhaal twee keer doorgelezen, maar zie nergens dat je ook nieuwe bougies hebt geprobeerd.
Ik neem aan van wel, anders dit nog wel even doen.
Ik heb zelfde symptoom gehad met AT en bleek een kapotte (nieuwe) bougie te zijn.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden