130/80 op de xrv750

06 dec 2012 12:01 #1 door krhilbil
130/80 op de xrv750 werd gestart door krhilbil
hallo!

ik zou de snowtex banden van heidenau eens willen proberen
de K60 dus :) de speciale silica versie voor in de sneeuw

maar de grootste maat van die banden is 130/80-17

ik heb overal gezocht maar kon nergens iets over "kleinere" banden vinden alleen maar mensen die grotere banden wilden monteren
 
nu is de XRV750 achterband 140/80-17
ik weet dat een 150 wel past
maar kan kleiner ook?

ik heb trouwens een RD07a  (misschien zit er ook verschil in rd04 etc?)

alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2012 22:09 - 07 dec 2012 09:18 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic 130/80 op de xrv750
Inderdaad de achterband van een RD04 is 130 en die van een RD07(A) is 140.
Vanalles kan, breder / smaller maar wat is wijsheid.
Op een RD07(A) velg kan zonder probleem volgens mij een 130 band gemonteerd worden.
Ontraden wordt om op de velg van een RD04 een 140 band te monteren.
Er zijn er die dat laatste wel doen maar Honda en de bandenfabrikanten ontraden het ivm de smallere velg.
Dat je de Snowtex niet in 140 breed kan vinden verbaast me, heb een set in de garage staan.
Neem ff contact op met MSD banden....... in Sprundel, Ad Mies kan je vertellen hoe of wat, wellicht uit leveringsprogramma, geen idee.

Btw, je merkt tussen de oude K60 en de Snowtex aan aanzienlijk verschil.
Wat het verschil met de K60 Scout is tov de Snowtex kan ik je nog niet vertellen.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2012 08:57 #3 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic 130/80 op de xrv750
hey bedankt!

dat is dan inderdaad raar... ik heb gekeken op banden-pneus-online
en motorbandenmarkt
die laatste heeft ze helemaal niet?
en die 1e dus geen 140
maar als ze er misschien wel zijn zal ik eens even gaan bellen.
de sneeuw ligt er nu al lekker en dan moet ik de auto pakken
dat is maar niks haha
maarja glibberen op anakees is ook niet de bedoeling

groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2012 10:29 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 130/80 op de xrv750
de 140/80-17 is niet beschikbaar in  de snow tex uitvoering

dus wordt het een k 60 9090-21 en 130/80-17 snowtex

de voorband k 60 M+S scout is indentiek aan de snowtex

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2012 12:26 #5 door Paul_K
Beantwoord door Paul_K in topic 130/80 op de xrv750
Hier iemand die wel een kleinere band gemonteerd heeft gehad ;) . XRV750 RD07a uit 1998, met een 3,5" Excel achtervelg en daar een 130 breed op (Conti  Trail Attack 1).

Beviel prima ;D . Nu zit er op advies van Ad weer een 140 onder, maar ik ben er nog niet over uit wat ik nou lekkerder vond rijden. De 140 doet het beter met bochten die op 100+ km/u neemt, maar is voor het korte bochtenwerk gevoelsmatig zwaarder/langzamer met insturen/omgooien. Daarbij is het me met de 140 nog steeds niet gelukt om zo schuin te gaan als de 130 :( . Volgd seizoen maar eens een poging wagen >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2012 13:45 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic 130/80 op de xrv750
met de 140 moet je waarschijnlijk met een hogere snelheid de bocht door om net zo schuin te gaan als met de 130.  al vraag ik me wel een beetje af hoe je dit meet

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2012 14:09 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 130/80 op de xrv750
De enige manier is de motorfiets schuiner in de bocht te leggen en hoe breder de velg (en dus band) hoe groter de hoek die daarvoor nodig is.
breder is dus niet altijd beter


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2012 10:13 #8 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic 130/80 op de xrv750
kijk daar heb ik wat aan!

dan word het toch die 130 denk ik, want de scout is volgens mij wel andere compound rubber waardoor dus minder grip in sneeuw ed
en wat ik ook (denk) dat je door die strook in het midden minder slijtage hebt maar wel minder offroad grip.

de normale k60 heb ik op mijn oude DR350 gehad en zijn me heel goed bevallen ook in de super harde regen in zwitserland en dergelijke.
die banden zijn wel heel erg smal op dat ding

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2012 15:10 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 130/80 op de xrv750

kijk daar heb ik wat aan!

dan word het toch die 130 denk ik, want de scout is volgens mij wel andere compound rubber waardoor dus minder grip in sneeuw ed
en wat ik ook (denk) dat je door die strook in het midden minder slijtage hebt maar wel minder offroad grip.

de normale k60 heb ik op mijn oude DR350 gehad en zijn me heel goed bevallen ook in de super harde regen in zwitserland en dergelijke.
die banden zijn wel heel erg smal op dat ding


de nieuwe scout met de aanduiding M&S wordt als vervanger aangeduid voor de snowtex K 60 TT
dus met de grip moet het wel goed zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2012 21:25 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic 130/80 op de xrv750

de nieuwe scout met de aanduiding M&S wordt als vervanger aangeduid voor de snowtex K 60 TT
dus met de grip moet het wel goed zitten


Is het niet zo dat de M&S ook een silica uitvoering heeft en dat is de winterband 130/80 - 17 M/C 69T TT  en niet de 130/80 - 17 M/C 65T TL M+S  want die is er wel in 140 volgens de Heidenau site. krhilbil zal dit dus wel weten maar ff voor de duidelijkheid dat de aanduiding m&s niet speciaal een winterband is. (corrigeer me wanneer ik het mis heb)

Gr,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2012 00:25 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 130/80 op de xrv750
  niet de aanduiding M&S maar wel de silica echter deze compound is ook van toepassing op de scout
vandaar het gelijkwaardige vergelijk

(inside fabrikant  info) dus ik mag aannemen dat dit correct is maar zeker weten doe ik dit natuurlijk niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2012 12:45 #12 door daandus
Beantwoord door daandus in topic 130/80 op de xrv750
voor zover ik weet (maar ben al helemaal geen specialist natuurlijk....) staat bij autobanden M+S voor Mud & Snow, en is de band dus een goedgekeurde (?) modder en sneeuwband.

De Zuid-Afrikanen met hun 4x4 waar we mee opreden moesten door Duitsland, en gelukig hadden hun offraod-banden dit keurmerk en kunnen ze dus veilig&verzekerd door Duitsland rijden.

De banden die je aangeeft hebben trouwens wel een andere load-index; ook weer iets om op te letten.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2012 13:56 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic 130/80 op de xrv750
Bron: http://www.motorbandenmarkt.nl/Reifenbegriffe.html

23. M&S bij motorbanden
Dit vindt u terug bij Enduro banden die speciaal voor de off road gebruik bedoelt zijn. Worden dergelijke wedstrijden ook op normaal wegdek gehouden dan bevelen wij aan de maximale snelheid slechts kort te rijden omdat anders de noppen onregelmatig slijten waardoor het off road rijden negatief beïnvloedt kan worden.
Bij dit type band bevindt zich ook een sticker voor de cockpit van de motor zodat de bestuurder bij het rijden er aan denkt. M&S heeft dus niets te maken met "modder en sneeuw" zoals men die van autobanden kent.


Ik weet niet of dit correct is maar geeft wel te denken....

Verder staat op de heidenau site bij winterbanden alleen de silica uitvoering van de K60. Nu heb ik begerepen dat silica een lastig goedje is omdat het bij eerdere tests bij nat weer minder grip gaf. Ik neem dus aan dat de silica winterbanden een totaal andere compound hebben dan de niet silica banden anders zou de grip van de winterbanden slechter zijn dan de normale k60. Maar das mijn boeren verstand.

bron: http://discovermagazine.com/1995/apr/wherethesilicame497#.UMcsZ3eKV8E

A decade ago engineers discovered that rolling resistance could be reduced by replacing carbon black with silica, the basic component of ordinary beach sand. At first silica seemed to be the magic elixir tire engineers longed for, but they soon realized it too offered no free ride: its lower rolling resistance came at the expense of lower durability, decreased traction in wet weather, higher cost, and a more complicated manufacturing process. So silica quickly went back to the beach, and the engineers and chemists went back to their drawing boards and mixing pots.

Now, however, Michelin seems to be in the driver’s seat with a closely guarded proprietary silica blend that lowers a tire’s rolling resistance below that of carbon black but doesn’t sacrifice the favorable tread characteristics that carbon black provides and ordinary silica doesn’t. Just as important, Michelin’s silica-blend tires are only slightly more expensive.

Zoals ik het heb begrepen zorgt de silica voor een lage rolweerstand en het zou minder gevoelig zijn voor temperatuur verschillen.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2012 21:39 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 130/80 op de xrv750


er is maar 1 organisatie die hierbij wel de juiste kennis heeft: www.etrto.org
dit is een instantie die in overleg met overheden standaards vast stelt of heeft vast gesteld waaraan iedere fabrikant die in Europa wilt verkopen zich aan zal houden

ook ten aan zien van de M&S codering .
deze omschrijving is voor iedere band een vast gegeven  en is vrij vertaald ( geschikt voor modder en licht sneeuw doordat het profiel zelf reinigend is)
en de wetgever heeft  bepaald of een dergelijke band geschikt wordt geacht voor het rijden onder winterse omstandigheden.
tja

echter veel winterbanden voor 2 wielers zijn er niet en de wetgever moet dus iets!
vooral als ze het als verplichting heeft gesteld


daarnaast moeten we bij noppen ook nog rekening houden of een band  wel toegestaan is voor de openbare weg maw  NOT FOR HIGHWAY USE






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2012 13:32 #15 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic 130/80 op de xrv750
wat ik heb gelezen is dat die M+S bij de motor inderdaad (feitelijk) niet zou moeten betekenen dat die meer grip heeft in de sneeuw.
maar wel dat die "goedgekeurt" is voor sneeuw,
omdat ze in duitsland de wet hebben dat elk >voertuig< goedgekeurde banden moet hebben voor elk weerstype.
en anders zou niemand met de motor kunnen rijden omdat die geen speciale winterbanden hadden)

maargoed ik heb nu de Silica sio2 er op liggen en dat is duidelijk dat die een miljoen keer zachter zijn dan alle andere banden waar ik ooit op heb gereden!
voor op 2,7 bar en achter op 3bar
en het voelt nog steeds net alsof ik op 2bar rij zegmaar (misschien zelfs 1,5 :P )
het is dus heel erg wennen,

verder prima bandjes, ik heb er mee in de regen gereden (en ik rij niet zo zachtjes) prima grip!

het lukte me alleen om makkelijk te slippen in de regen op van die rooie gladde rot steentjes die hier in de straten liggen waar huizen staan zegmaar.

ik heb er ook even mee door de natte gras en bagger gereden. ging ook prima!
vele malen meer grip dan de anakees die ik er daarvoor op had liggen.
maar nog steeds wel een beetje glibberen natuurlijk (het was dan ook nat.. echt heel erg nat)

wat ik wel denk. is dat ze nu echt heel zacht zijn omdat het niet echt winters weer meer is, het is meer irritant nat vies niet warm en niet koud weer :P

zodra het onder de 5 graden is zou het een stuk beter moeten rijden.

oh en ik heb gewoon de 130 er op liggen! en ik was 140 euro kwijt voor een setje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2012 19:19 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic 130/80 op de xrv750
even nieuwsgierig van mij

de genoemde prijs ...incl montage  en balanceren?

ps die banden spanning is echt veel te hoog

2.25 bar  voor max en 2.5 achter is meer dan voldoende

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2012 10:50 #17 door krhilbil
Beantwoord door krhilbil in topic 130/80 op de xrv750
ik heb de wielen zelf gedemonteerd en het plaatsen van de banden op losse velg inclusief balanceren (wel op fatsoenlijke apparatuur)  was een 10tje per wiel

en inderdaad misschien te hoog, maar anders rijd het niet lekker :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden