Carborateurs niet synchroon

03 jan 2013 11:06 #1 door Mikos
Carborateurs niet synchroon werd gestart door Mikos
Hoi,

Ik heb sinds een half jaartje een RD07.
Dingen die in het begin opvielen waren:
- onrustige stationair
- tikken tijdens stationair (zijn de koppelingsplaten --> inknijpen koppeling = tikken weg)
- (licht) bokken bij lage toeren
- trillingen in de motor tussen 4500 - 6500 rpm.
- oude einenaar zei, 1x per 2jaar onderhoud te laten doen (kleppen stellen + synchen), en hij toen weer toe was aan een grote beurt

Deze vakantie besloten onderhoud te doen, wat voor mij de eerste keer is aan een motor.
- olie +filter, luchtfilter en wat ander klein onderhoud
- Wacht nog op nieuwe ketting
- bougies vervangen
- kleppen gesteld
- synchroniseren van de carbs.


2 dingen vielen op waarover ik nu vragen heb.
1) Achterste bougies zijn vettig en iets wat lijkt op een beetje zweten op de kop vd cilinder, zie bijlage.
    Q: iets om me druk over te maken?
2) Carbs erg "out of sync" : 40 cmHg om 12cmHg.Na het synchroniseren loopt stationair veel rustiger, soepeler ... groot verschil (zie bijlage)
    Q: Is er mogelijk een ander probleem dat ik nu camoufleer door de synch anders af te stellen? Ik vraag dit omdat voor mijn gevoel hij wel erg uit synchroon stond.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is dat jullie hier iets mee kunnen.

Alvast bedankt,
Mike


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 12:12 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Carborateurs niet synchroon
Die bougies zien er prima uit. Niks aan doen. Achter staat vanaf de fabriek iets rijker ivm koeling van de kleppen. (cilinder vangt geen/nauwelijks rijwind vandaar)
Dat de draad iets vettig is kan komen omdat ze met een likje vet op de draad gemonteerd zijn geweest.
Dat beetje vet / koper pasta / oid moet je altijd doen. Zorg dat de schroefdraad aan beide kanten schoon is en draai de bougies zoveel mogelijk met de hand via een stukje slang handvast. Daarna met een bougiesleutel licht aanzetten. De draad is kwetsbaar dus niet te vast en zeker niet zonder vet.

Als je motor nu goed / netjes loopt hoef je, je geen zorgen te maken dat er iets was gemaskeerd.
Succes met je AT en lekker gaan rijden met dat apparaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 14:35 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Carborateurs niet synchroon
Doorgaans hoeft synchroon niet gesteld te worden want dat is fabriek-ingesteld. Tenzij er iemand met z'n fikken aan heeft gezeten.

Het synchroon bepaald ook de mengselverhouding tussen de carbs t.o.v. elkaar, m.a.w. de ene staat rijker dan de ander door verschil in gaspklepstand. Minimaal weliswaar, maar het helpt. Dat kan de wat donkere bougie veroorzaken. Maar zoals V-twin zegt, die achterste bougie is altijd donkerder. Kleppen stellen heeft dezelfde invloed op het mengsel t.o.v. de 2 cylinders.

Het is raadzaam om na het synchroniseren, ook de sationair mengselschroeven opnieuw af te stellen omdat die onderling daardoor meeveranderen. Dit heb je niet alleen nodig voor statio, maar ook voor oppakken gas bij wegrijden. Onbalans in mengsel en/of statio  kan bij minieme verschillen al duidelijk merkbaar zijn. De juiste volgorde van werken is: kleppen - synchro - statio.

Schokkerig gedrag door un-sync kan komen omdat de ene cylinder de andere meetrekt of juist remt. Maar, ook een te slappe ketting of verkeerde versnellingskeuze kan dit gedrag veroorzaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 15:12 #4 door Mikos
Beantwoord door Mikos in topic Carborateurs niet synchroon
Hoi Brombeer,

Je hebt het over stationair mengselschroeven, als in meervoud. Ik ken er op mijn RD07 maar 1, dat is die met knop en veer die de minimale stand van de gasschuif/kabel bepaald.
Mis ik hier nog iets? Ben wel benieuwd. Zeker omdat mijn stationair nu vrij hoog staat en de stelschroef die ik beschrijf helemaal onderin (dus inactief) staat.

BB, V-twin, bedankt voor de reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 15:47 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Carborateurs niet synchroon
Brombeer heeft het over de luchtmengsel schroef en die zit op iedere carb.
Jij hebt het over de stationair toerental stelschroef. De twin moet een min stat tpm hebben van 1250 - 1350.
Lager tpm zorgt voor een te lage oliepompdruk wat weer slecht is voor je nokkenassen.

Als je een Haynes hebt kan je daarin lezen hoe je de luchtmengselschroeven kan afstellen en waar ze zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 18:51 #6 door Mikos
Beantwoord door Mikos in topic Carborateurs niet synchroon
Duideijk antwoord. ik heb de Haynes.  Goed om te weten trouwens van die oliepompdruk.

Brombeer schrijft nog iets wat ik niet begrijp:
"Het synchroon bepaald ook de mengselverhouding tussen de carbs t.o.v. elkaar, m.a.w. de ene staat rijker dan de ander door verschil in gaspklepstand."
Wat ik met het synchroniseren doe is toch alleen de gasklepstand van de 2 carbs onderling afstellen? Hoe kan dit het lucht/benzine mengsel van de carbs afzonderlijk beinvloeden?

Ik moet er nu even bij zeggen dat mijn kennis van carborateurs ophoudt bij die van mijn brommer van vroeger, Honda mb (1cilinder)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 21:35 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Carborateurs niet synchroon
Mikos,

Synchroon wil zeggen dat de gaskleppen van de carbs zodanig gelijk staan, dat ze een gelijk vacuum trekken. En daarmee de daarbij behorende hoeveelheid brandstof betrekken uit de vlotterkamer. Bij stationair gaat dat via de statiosproeier, in hogere toeren via de gasnaald en daarna de hoofdsproeier. Beide cylinders presteren even goed en de motor loopt soepel en is krachtig.

Als de gaskleppen niet synchroon staan, betekent dit dat één van de carbs bij iedere toerental minder brandstof betrekt dan de ander. Daarom loopt de motor ook onregelmatiger omdat één van de cylinders minder presteert. Vaak gaat het verbruik iets omhoog omdat de berijder meer gas moet geven om een prettig prestatieniveau te krijgen.

Klepspeling bepaald hoe lang een klep open staat om mengsel aan te zuigen. Zet je de inlaatklepspeling van beide cylinders opzettelijk net iets anders, dan kan dat hetzelfde effect hebben. Namelijk, één cylinder krijgt meer mengsel doordat die kleppen net wat langer openstaan en er meer mengsel in de cylinder kan komen. Daarmee is er een prestatieverschil tussen de cylinders. Andersom, je kunt dus bij simpel kleppen stellen, het synchroon verstoren als er onderlinge verschillen zitten in de inlaatklepspeling.

Als er ooit aan het synchroon is gewerkt en daarna het statioluchtmengsel opnieuw is afgesteld (maar dat weet je bij een gebruikte motor niet), dan zal het luchtmengsel ook niet meer synchroon staan omdat met synchroon zetten van de gaskleppen, je het vacuum in de carb bij stationair weer hebt verstoord.

Maar, als je de kleppen stelt, synchroon afsteld en daarna ook het statio luchtmengsel, dan heb je een nieuw ijkpunt en weet je dat de motor zo dicht mogelijk bij de fabrieksafstelling staat.

Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 09:50 #8 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Carborateurs niet synchroon
Mikos


Je bent al heel uitgebreid geholpen.


Als aanvulling ik verwacht dat de bougies dadelijk eenzelfde uiterlijk gaan krijgen, om reden dat er wel een groot verschil was in de afstelling van de carburateurs.


T.a.v. het tikken van de koppeling en het wat bokken bij lage toerentallen wat jij aangeeft.


Doet zich dat nu nog voor?


Hoe laag is het toerental wanneer de motor bokt?


Het tikkend geluid bij stationair toerental kan voortkomen van een licht ingeslagen koppelingskooi, en dat in combinatie met het onregelmatig lopen wat de motor eerder deed. Dus ook hier ben ik benieuwd of het zich nog voordoet.




Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 10:05 #9 door Mikos
Beantwoord door Mikos in topic Carborateurs niet synchroon
Hoi,

Brombeer weer bedankt! Werkt goed zo'n forum, goeie info en ervaring die je niet uit het boekje haalt.

@Hans 
1) tikken in de motor is weg. Was idd de koppeling, ben ik ook via dit forum achtergekomen.
2) Voor het afstellen, vondt ik hem onrustig lopen tot ca 2500 tpm. Merkte je heel erg in haarspeldbochten en "de bijzondere verrichtingen".

Ketting gister nog erop gelegd, vanmiddag eerste testritje... Als dat goed gaat, ga ik de pilot screws afstellen
Ik zal nog een keer posten als ik klaar ben.

groeten,
Mikos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 11:53 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Carborateurs niet synchroon
Als het onderling verschil tussen de carbs echt groot was, zul je inderdaad een kleine verandering in kleur van de bougies moeten gaan zien. Dit zie je het best na een langere rit bij constant gas en de motor goed warm is.

Lichte rammel in de koppeling bij statio in vrijloop is bekend bij Africa Twins. Het niet synchroon lopen van de carbs kan deze rammel verergeren door de onbalans in prestatie als gevolg van resonantie, zoals Hans ook zegt. Die onbalans kan zich ook uiten in trillingen bij verschillende toerentallen.

Een motor die goed afgesteld staat (kleppen/crabs/kettingspanning) loopt geruisloos en soepel, pakt in ieder toerengebied vlot op en is krachtig. Een genot om op te rijden.

Niks zo dankbaar als daar voldoende tijd en precisie aan te besteden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 16:53 #11 door Mikos
Beantwoord door Mikos in topic Carborateurs niet synchroon
vanmiddag even een ritje gedaan, loopt goed, pakt mooi op vanaf 2000 tpm

Net verder gegaan met het afstellen van het stationair mengsel, zoals brombeer adviseerde.

Eerst even synch gechecked - was ok.

Volgens Haynes afstellen.
- stationair schroef staat sinds het synchen volledig uit / inactief (er zit wel speling tussen de eindaanslag )
- pilot screws volledig in, en 2,5 slag uit, leek ook zo ingesteld te staan.
- stationair is nu schommelend tussen 1200 - 1300
- bijde schroeven indraaien (klokwijs, schroef carb in) , met ca 1.5 - 2  slagen leverd een hoger stationair op van 2500 tpm.

extra info:
er zit speling tussen gassschuif en eindaanslag (min. stand gasschuif), dit lijkt me overigens logisch, want dan bepaald de gasklep de min stand en niet de eindaanslag. zie  foto. Toch?

Vraag:
- schroef carb in is toch minder benzine, genaamd "armer" afstellen
- doe ik iets verkeerd? Wat kan hier aan de hand zijn? zo'n hoge stationair en pilot screw stand, lijken me niet echt gangbaar. Afgzezien van het feit dat ik niet zo'n hoge stationar wil.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 17:56 #12 door Mikos
Beantwoord door Mikos in topic Carborateurs niet synchroon
even toevoegen: gaskabels staan niet onder spanning

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 19:30 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Carborateurs niet synchroon
Als ik mijn statiostelschroef geheel uitdraai slaat die uiteindelijk af. Hij heeft een minimale gasklepopening nodig bij statio.

Mengselschroef indraaien is i.d.d. armer, uitdraaien is rijker.

Vuistregel is de mengselschroef indraaien tot de motor lager of onregelmatig gaat lopen (te arm). Vanaf nu mengselschroef uitdraaien en slagen tellen tot deze weer lager gaat lopen (te rijk). Mengselschroef nu de helft van het aantal getelde slagen weer terug indraaien (staat nu in het midden van te rijk/te arm).

NB: mengselschroe(f)(ven) geheel dichtgedraaid, of juist, geheel open, MOET de motor bij statio doen afslaan.

Probeer eens:
- de mengselschroeven meer dan 4 of 5 slagen open te draaien (rijk). Blijft die dan lopen of slaat af?
- de mengselschroeven geheel dicht te draaien (arm). Blijft die dan lopen of slaat af?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 22:34 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Carborateurs niet synchroon
ik maak wel de opm dat de harley manier van de luchtmengsel schroef afstellen in de praktijk het toerental hooguit 50-100 rpm laat stijgen of dalen,

je moet van goede huize zijn om daarop te vertrouwen

ik zit dan eerder te denken aan problemen met  het mengsel via de choke kleppen,zeker omdat de gasklep aanslag helemaal los staat

iets wat zeker niet hoort

een co meting geeft dan een beter beeld daarnaast kan het dansen van het toerental ook wijzen op ingesleten gasnaald buizen en is er eigenlijk een carb overhaul aan te bevelen incl ultra reininging

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 23:18 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Carborateurs niet synchroon
Mikos, check eerst even het volgende voordat je van alles overhoop ga halen.
Stel de luchtmengsel schroeven in zoals beschreven in Haynes.
- Start de motor en spuit eens WD-40 op je inlaat rubbers. Als je motor onregelmatig gaat lopen heb je een vacuüm lek op je inlaat rubbers, remedie: vervangen inlaatrubbers;
- Heb je eventueel een Mikuni vacuumbenzine pomp? Check de vacuumslang naar de pomp of die ergens niet lekt/verteert is.;
- Koop een flesje Forté en kieper dat in de benzine tank gevuld met Shell V-power.

Als je motor dan nog onregelmatig loopt zijn er inderdaad nog de opties:
- slechte contactpunten originele benzine pomp
- carburateur revisie zoals Waffie voorstelt

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2013 11:48 #16 door Mikos
Beantwoord door Mikos in topic Carborateurs niet synchroon
Even zitten googlen, naar onze carb... heb hetvolgden gevonden:

Wij hebben een CV type carb, aldus Haynes. Continu Vacuum carb, denk ik.
Dit geeft hetvolgende duidelijk filmpje op youtube: [youtube]
[/youtube]
- Ik had alleen verwacht dat mijn pilot screw als verstelbare restrictie in de pilot jet zou zitten en zo heel direct de mengselverhouding beinvloed. Dit doet ie dus niet volgens dit filmpje.
- Pilot screw stand beinvloed dus wel enigszins mengselverhouding bij "gas open"
ik ga er nu even van uit dat deze klopt.


- Dus als ik de pilot screws meer dicht zet, stationair naar 2500 tpm?
- het vreemde is dat dit voor bijde carbs geld --> afwijking zit in iets gemeenschappelijks? Klinkt logisch, maar ik sluit andere zaken nog niet uit.
- gemeenschappelijke zaken: benzine toevoer (o.a. pomp), "throttle cam" ding waar de gaskabels aan zitten en gasklepstand regeld, synch schroef/regeling (hier begon het mee), luchtfilter...

Ik kan het nog niet helemaal beredeneren, dus gaan we maar iets doen. Actieplan:
pilot screws
1) pilot screw dicht draaien --> als ie dan nog loopt moet er een "lek zijn" bij de gasklep(pen) of iets dergelijks (zoals Waffie zegt: choke klep), denk ik.
2) pilot screw ver open --> ?
lek
3) WD40 op de inlaatrubbers
4) weet niet welke benzinepomp ik heb, maar zal iig de vaccuum slang checken.

5) misschien compressie meting, moet ik wel eerst een klokje halen.

vanmiddag/vanavond post ik weer hoe het gegaan is.


ps. ipv de Forte heb ik al een busje carb cleaner en combustion eng. cleaner van Louis.de erin gemikt -> geen resultaat (ca. 3 mnd geleden)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2013 13:19 - 05 jan 2013 13:41 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Carborateurs niet synchroon
Af-fabriek hebben twins een electrische pomp, dus dan is er geen sprake van een vacuumslang die je kunt controleren. Via Haynes kun je checken of je een originele pomp hebt (plaatje ervan opzoeken).

Stationairsproeiers lopen altijd mee, in ieder bereik. Alleen voorbij 1/8 gas neemt de invloed snel af tot verwaarloosbaar. Ze zijn er enkel om de motor stationair te laten lopen omdat als de gasklep dicht is, de naald (die in de gasschuif zit) omlaag is en zo de brandstoftoevoer via de hoofdsproeier afsluit. De motor zou dan afslaan. Zie die statiosproeier als een by-pass van dat systeem. Ze zijn een op zich staand, afzonderlijk beinvloedbaar systeem, net zoals gasnaald/hoofdsproeier en choke dat zijn.

Deze carbs hebben geen chokeklep. Enkel een kabel bediende plunjer die toevoer openzet of afsluit.

Mengselschroef indraaien tot de aanslag > mengsel niet ontbrandbaar door teveel zuurstof > slaat af
Mengselschroef uitdraaien voorbij 4 / 5 slagen > mengsel niet ontbrandbaar door te weinig zuurstof > slaat af.

Remmenreiniger is wellicht bruikbaarder om valse lucht uit te sluiten, het is licht ontvlambaar en indien meegezogen veranderd het toerental van de motor.

Allemaal puur theorie, ik kan je er fysiek niet bij helpen. Maar ik denk dat je verstopte statiosproeiers hebt. Waarom? RD07's zijn oud. Veel mensen rijden er te weinig mee. Rubberaanslag slaat neer op de inwendige delen. Statiosproeiers hebben daar het snelst last van want ze zijn heel klein. En je hebt last van onregelmatig lopen tot 2500 rpm. In het bereik van de statiosproeier dus. Additieven om die aanslag op te lossen kunnen goed werken maar zijn absoluut geen garantie en je blijft ermee aanklooien over langere tijd.

Maar als de motor volgens jouw ervaring lekker loopt na de synchro en nu niet meer door spelen met het statiomengsel, zet je dat terug naar wat het daarvoor was, en laat het verder met rust. Soms, krijg je het gewoon niet beter...

Anders even bij Waffie langs, als die een CO-meter heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2013 13:28 #18 door Mikos
Beantwoord door Mikos in topic Carborateurs niet synchroon
actieplan gedeeltelijk uitgevoerd:

met pilot screws standen gespeeld, motor warm met ventilator erop voor "rijwind koeling". choke uit(niet gebruikt dus)
pilot screw tpm vaccuum in cmHg
voor achter voor achter
dicht dicht 2600 28 28
5 slagen uit dicht 2400 26,5 27,5
5 slagen uit 5 slagen uit 1500 16 17 meest onrustige loop, 1e keer sloeg ie af
dicht 5 slagen uit 2000 20 20

3) WD40 op inlaatrubbers, niet echt iets gemerkt.

4) de bezineslang tussen filter en pomp geeft een stevige drukpuls om de 3 seconden, voelbaar buitenkant slang. weet eigenlijk niet
wat dit betekent.

ga slangen en pomp nog even controleren.

Hierbij het youtube filmpje:  [youtube]
[/youtube]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2013 13:42 #19 door Mikos
Beantwoord door Mikos in topic Carborateurs niet synchroon
brom schreef:

Mengselschroef indraaien tot de aanslag > mengsel niet ontbrandbaar door teveel zuurstof > slaat af
Mengselschroef uitdraaien voorbij 4 / 5 slagen > mengsel niet ontbrandbaar door te weinig zuurstof > slaat af.

Dit betekent dat de pilot screw in de pilot jet zit. Klopt dit?
In bijgevoegd filmpje is dit niet zo. (p.s die is gemaakt door een super-teneree eigenaar).
In de Haynes lijkt de pilot screw ook niet in de pilot jet te zitten.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2013 13:57 - 05 jan 2013 14:23 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Carborateurs niet synchroon
Er zijn TWEE sproeiers aan het werk bij statio, een luchtsproeier (voorkant venturi waar lucht aangezogen word) en een brandstofsproeier in de vlotterkamer. Deze bypassen de gasklep via een buisje dat achter de gasklep uitkomt. Je ziet het in het filmpje. De lucht- en brandstofsproeier zijn op zich fixed, maar d.m.v. de mengselschroef  in- of uitdraaien kun je beinvloeden hoeveel brandstof er bij de via de luchtsproeier aangezogen lucht wordt gevoegd.

Je moet je voorstellen dat als je de mengselschroeven geheel uitdraait, het mengsel zo rijk wordt dat de motor af zal slaan (in feite choke je hem gewoon ermee). Als de motor toch blijft draaien in dat geval, kan de sproeier verstopt zijn: er gaat door een restrictie in de sproeier gewoon niet meer brandstof doorheen en hij KAN daarom ook niet verzuipen.

De carbs staan goed synchroon, dat is duidelijk. Maar, de gasklepstand nu geeft alleen maar aan dat het vacuum achter de gasklep gelijk loopt. Maar, de gasklep regelt via een vacuum het gedrag van de gasschuif, en daarmee beinvloed die dus het naald/hoofdsproeier gedeelte. Het statiosysteem loopt in zoverre daar omheen. M.a.w., ook al staat je vacuum nog zo mooi, stationair is een apart af te stellen systeem en als daar iets loos is, zal de motor in dat specifieke bereik minder mooi lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden