Remklauw vast aan caliper bracket

13 jan 2013 20:28 #1 door Kjepper
Remklauw vast aan caliper bracket werd gestart door Kjepper
Hallo,

Ik probeer de remklauw los te halen van de “caliper bracket” maar deze zit muurvast terwijl naar mijn idee deze zo los zou moeten glijden (wat ook nodig is voor de werking van de remklauw).
Klopt het dat dit gewoon los zou moeten schuiven en zo ja, heeft iemand misschien tips hoe dit los te krijgen.

Het gaat om het zwarte bracket op onderstaande foto, en nummer 8 op die daaronder.
(Africa Twin uit 1995)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2013 20:49 - 13 jan 2013 21:44 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Bracket eerst ff terug zetten op de voorvork. Dan eerst de remblok pennen verwijderen, imbus achter het zwarte schroefje.
Dan remklauw weer demonteren van de vork.
Proberen met een grote schroevendraaier om de glijpennen met wringen los te krijgen. Zo niet?
Probeer dan om IMAL tussen het rubber te spuiten, nachtje of 24 h of zo laten inweken en dan weer proberen.
Lukt dat niet dan het uitstulpende rubber af snijden, je komt dan bij 1 pin, die je dan wellicht beter kan inspuiten met IMAL. Weer inlaten werken en vervolgens met 'gepast' geweld de bracket te verwijderen.
Rubbers etc zijn gewoon te koop.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2013 21:03 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remklauw vast aan caliper bracket

zoals bram al roept,

eerst de blokken eruit

en het kan zeer hardnekking vast zitten met als gevolg dat je remklauw niet meer kan schuiven  en dus vastzittende remblokken met bijpassende slijtage

maar  ik heb eventueel nogwel nieuwe rubbers beschikbaar

.. mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2013 21:16 #4 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Bedankt voor de snelle reactie!

Ben meteen de eerste methode wezen proberen maar helaas zitten ze muurvast. Ik ga deze week IMAL halen en het daarmee proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2013 21:22 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remklauw vast aan caliper bracket
tja... maar waar woon je.. er zijn vast wel lieden die  de nodige ervaring hebben met dat probleem en je best wel een handje willen helpen,

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 00:23 #6 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Remklauw vast aan caliper bracket
tja als je ook niet alles invult (woonplaats) bij het aanmelden,
kunnen er ook geen reacties komen uit jouw buurt. >:D
je kan ook gewoon lid worden dan heb je een heel netwerk van mede leden.
en dan is er altijd wel iemand in de buurt die je wil helpen.  8)

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 09:37 #7 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Remklauw vast aan caliper bracket
als je ff post in welke regio je woont en dat is 'n beetje in de buurt kom ik wel ff helpen.
(wij halen heel die remmerij ieder jaar of iedere 6000 km uit elkaar om het opnieuw in te vetten... het is nu eenmaal niet de meest pekelbestendige remklauw!)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 14:50 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Ja voortaan beetje koperslip of keramisch vet erin. Periodiek bijhouden. Veel van de conventionele vetten trekken juist vocht aan of lossen er geleidelijk in op.

Nadeel van jou probleem is dat de witte alu-corrosie vanuit de klauw nogal ongevoelig is voor roestoplossers als Imal of WD-40. Zoals Waffie en V-twin ook opperen, je zult desondanks waarschijnlijk een beetje gepast geweld moeten gebruiken.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 20:37 #9 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Hij is los! En zoals Brombeer al zei was er een berg gepast geweld voor nodig. Uiteindelijk hielp het toen ik zag dat ie nog een beetje dichter kon, ik heb hem toen in de bankschroef geklemd. Hierdoor bewoog ie een paar mm en is er wat beweging ingekomen. Daarna nog een berg gepast geweld voordat ie loskwam.

En dan nu de vraag hoe verder?

Zoals op onderstaande foto te zien is, is het staafje aardig roestig. Nu zag ik dat die los te koop zijn alleen vraag ik me af of ik hem nog wel los krijg uit de klauw. Misschien is de huidige staaf/gat opkuisen ook een mogelijkheid en dan flink insmeren met vet.

(trouwens nog bedankt voor de aanbiedingen om te helpen)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 21:55 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Nou mooi, lekker gewerkt  8)

Ik zou dr niet bang van worden. Zowel pen als gat zo goed mogelijk schoonmaken. Mogelijk zit er door de corrosie wat meer speling tussen de klauw en de geleidepennen, maar dat is verder niet zo erg.

Belangrijk is dat de zelfstellende en centrerende werking is hersteld en het straks goed in het vet staat om herhaling te voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 23:00 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remklauw vast aan caliper bracket
ik zou je adviseren deze glijpen te vernieuwen.

de oude goed verwarmen (loctite  breekt dan los) en  er uit draaien met een passende  inbus sleutel

de nieuwe erop en invetten met keramisch vet.

gewoon vet laat rubber op zwellen en dat is niet bevoordelijk voor een toekomstige demontage van de remklauw

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2013 00:21 #12 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Remklauw vast aan caliper bracket
uh Honda schrijf SILICONENVET voor , voor de glij pennen


still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2013 16:29 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Remklauw vast aan caliper bracket
.... ik zou de boel maar netjes schoonmaken, invetten en weer in elkaar schuiven.
Daarna gewoon regelmatig onderhoud doen, dan komt het goed!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2013 13:44 #14 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Beetje late reactie maar vandaag was de eerste dag met een beetje redelijk weer om te testen.

Ik heb alles goed schoongemaakt (met oa. dremel), en daarna rijkelijk ingesmeerd met keramische pasta en hierna gleed alles weer soepel. Ik zal dit regelmatig controleren/smeren om te zien of het in goede staat blijft.
Tijdens de testrit had ik geen last meer van het schokkend remmen (wat kwam door een minimale kromming in de rechterschijf).

Rest mij nog één vraag: de keramische pasta kwam in een halve kilo verpakking wat waarschijnlijk genoeg is voor de rest van me leven, wanneer kan je dit nog meer gebruiken behalve voor de glijpennen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2013 14:51 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Minimale hoeveelheid achterop je remblokken, uitlaatboutjes zodat ze niet wegvreten ennuh... ja wat nog meer. Oe! Nieuwe bougies doe ik soms een heeeel klein beetje op het schroefdraad, tenzij de kop nog vettig is.

Koop je er toch een motor bij?  (Ik heb er vier en kom nog niet door mn halve kilo vet heen) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 16:38 #16 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Ik ben toch niet helemaal tevreden met de trillingen die nog aanwezig zijn dus ik wil de remschijf gaan vervangen. Momenteel zitten er originele schijven onder van nog geen 15.000km oud.

Kan ik alleen rechts vervangen en mag dit door een aftermarket of moeten de schijven gelijk zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 19:42 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Officieel moet je ze beide vervangen, inclusief de remvoeringen.

Off the record kan een enkele goede gebruikte van het zelfde type vervangen verder geen kwaad. Verschillende schijftypen maakt ook niet uit, maar dat is verboden.

Ik heb ooit 'ns Lucas schijven geprobeerd en dat was janken met de pet op. De stopkracht van de originele Honda schijven is niet gauw te overtreffen, ik zou niet aan aftermarket beginnen.

Waarom meen je eigenlijk dat die schijf niet goed is?

Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 20:47 #18 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Remklauw vast aan caliper bracket

Waarom meen je eigenlijk dat die schijf niet goed is?

Brom


Als ik de remklauw eraf heb en aan het wiel draai dan zie ik de schijf bewegen (andere schijf heeft dat niet), met de remklauw erop zie ik ook de remklauw lichtelijk bewegen. De koste van 1 nieuwe originele schijf is hetzelfde als dat van 2 aftermarket schijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 21:32 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Ahh zo. Zal wel een gevalletje remschijfslot zijn dan..  :-X

Persoonlijk zou ik die ene vervangen voor een nieuwe originele. Met 15K km is die ene nog erg jong. Je zult er kwa remstabiliteit niet veel van merken. Kijk ook even de remvoering van die schijf na. Die kunnen ongelijk slijten door dat gewiebel van die schijf. Anders mee vervangen.Maar, dat is mijn mening als niet ter zake kundige.

Waffie heeft misschien een officieler advies?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 01:44 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remklauw vast aan caliper bracket
ik mag dus aannemen dat de schijf al eens eerder is vervangen
tja dan kun je ook twijfel aan  de naaf  maw zijn de bevestigingspunten voor de remschijf wel vlak
je zult niet de eerste zijn  die daar na 3 remschijven pas achter kwam

meten is dan echt weten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden