Remklauw vast aan caliper bracket

04 mrt 2013 09:14 #21 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Remklauw vast aan caliper bracket
De schijven en het wiel waren inderdaad de vorige keer al vervangen, de reden dat hij nu weer krom is weet ik niet aangezien ik me niet kan herinneren dat ik het slot vergeten ben. Mogelijk hebben het vastzitten van de geleidepennen ermee te maken.

Ik ga vanavond de schijf maar is loshalen om te zien of het inderdaad ook echt de schijf is. Als dat zo is zal het wel één nieuwe originele schijf worden met blokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 12:08 #22 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Remklauw vast aan caliper bracket

kom nog niet door mn halve kilo vet heen)


Mag ik dan een half onsje  8)
Hou niet zo van verknoeien van vet. ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 18:57 #23 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Remklauw vast aan caliper bracket

Ik ga vanavond de schijf maar is loshalen om te zien of het inderdaad ook echt de schijf is. Als dat zo is zal het wel één nieuwe originele schijf worden met blokken.


Als je nog rubberen remleidingen hebt kan je ook de leiding met een klem wat afknellen, werkt sneller om een beeld te krijgen of het in je schijf zit of niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 19:14 #24 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Remklauw vast aan caliper bracket
ideetje, wat volgens mij kan als test:

- Beide remschijven loshalen, en de 'rechte' even aan de kant monteren waar de 'kromme' zat, volgens mij past dat gewoon.
Dan kun je kijken/meten/weten of de naaf recht is na het monteren van een rechte schijf.
Vervolgens zet je de boel weer terug, en koop je een nieuwe schijf óf een schijf+naaf/wiel.

Tip: in Engeland bij David Silver Spares kun je je honda onderdelen voor 50-60% van de Nederlandse prijs kopen, al moet je wel even een doosje vullen met spullen om de verzendkosten wat te verdelen. Maar als je begint met 'n remschijf kan 't al snel uit....

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 20:40 #25 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Ik heb vanavond de schijven allebei losgehaald, deze op elkaar gelegd en kon geen kier ontdekken, ook de schijven omgewisseld en aan het wiel gedraaid maar was moeilijk te zien of daar beweging inzat.

Denk dat de schijven dus recht zijn en het vermoedelijk in het wiel zit, kan een naaf krom gaan door bijvoorbeeld door een kuil oid te rijden?

Bedankt voor alle reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 23:33 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Ik vind die tip van Daan erg goed. Onthouden die.

Meestal gaan schijven krom door wegrijden met het slot er nog in. Om de pasvlakken op de naaf krom te krijgen moet je wel heel bruut doen. Maar, het kan.

Schijven op elkaar leggen doet denk ik niet zoveel. Een minieme afwijking merk je wel met remmen maar zie je mogelijk niet.

Als je met kromme schijven door een regenbuitje hebt gereden zie je daarna heel mooi het loopvlak wijken aan de bolle kant (bol, als in daar waar die kromming in de schijf zit).

Als je bij David Silver gaat bestellen wil ik kwa verzendkosten graag met je meedoen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 21:33 #27 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Remklauw vast aan caliper bracket


Als je bij David Silver gaat bestellen wil ik kwa verzendkosten graag met je meedoen  ;)


Als je dat tegen Mei aan wilt doen, dan wil ook ik met je meedoen voor drie schijven/blokken (vakantiegeld)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 21:38 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Ja hoor Hotel, prima. Graag. Gaat om set originele schijven/blokken voor mezelf ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 21:49 #29 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Je kunt de pasvlakken van de schijf op de naaf kunnen meten. Dan moet je eigenlijk iets van een meetklok op een vorkpoot bevestigen en dan meten.
Dan kan het wiel blijven zitten.

Maar dan zouden de schijven in gemonteerde toestand ook een meetbare afwijking moeten hebben... Echter, een kromme schijf moet je meten, dat zie je niet zo makkelijk. Voor een indicatie kun je een schroevendraaier of vergelijkbaars aan e vorkpoot maken op een mm van je schijf en dan draaien.
Desnoods die mm met een voelermaatje controleren rondom je schijf.

Heb je ook gecontroleerd of de caliper bracket recht is? Als de klauw scheef staat en je gaat knalhard in de ankers drukt hij wellicht ook een tikje scheef op de schijf wat misschien weer een grotere warmte opbouw teweeg brengt (minder remvermogen, harder remmen etc) end de schijf doet kromtrekken? Kwenie hoor  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 23:10 #30 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Remklauw vast aan caliper bracket
het lijkt me persoonlijk listig om je naaf vanaf de voorpoot na te gaan meten.
Je wilt heel nauwkeurig meten, en je wiel heeft natuurlijk altijd ietsje-pietsje speling op de lagers. Hierdoor kun je wellicht een afwijking meten die er niet is. De afstand tussen de pasvlakken van beide remschijven t.o.v. elkaar is een betere (die zitten toch tegenover elkaar?) Dan meet je enkel het metaal, en weet je wat je meet.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2013 23:47 #31 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Als er een jochel in de naaf zit hoef je dat niet te meten tussen de pasvlakken. Ook: hoe ga je die makkelijk meten?
De radiale speling in een eenrijig groefkogellager is enkele DUIZENDSTE millimeter tot maximaal een paar hondersten. Van mij mag je die verwaarlozen, want zo nauwkeurig ga je die naaf toch niet kunnen meten (die pasvlakken zijn opzich al niet meer puntgaaf durf ik vanaf mijn luie stoel te stellen).

Ik zou daarmee beginnen, als je niks meet of het niet vertrouwd kun je altijd nog ingewikkelder doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2013 13:38 - 06 mrt 2013 14:06 #32 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Zou dus een meetklok kunnen halen, dan kijken met alles gemonteerd of er een afwijking is. Dan de schijven omwisselen en monteren en meten om vast te stellen of het de naaf of de schijf is?

Ik las ook nog ergens de tip om de schijf op een glasplaat te leggen om te zien of er kieren ontstaan. Dat is misschien ook nog iets wat ik kan proberen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2013 22:14 #33 door Vlastuin
Beantwoord door Vlastuin in topic Remklauw vast aan caliper bracket
Yep, glasplaat werkt goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden