Tikkie

26 apr 2009 21:27 #1 door michelbijl
Tikkie werd gestart door michelbijl
Daar zijn we weer met het volgende euvel. De 50.000 km halen we kennelijk niet helemaal zonder gedonder....

Ik vermoed dat het balhoofdlager van mijn '97 twin gaar is, maar zeker weten doe ik het niet dus hier de symptomen ter beoordeling.

Bij het remmen is een tikje hoorbaar en bij plotseling hard remmen ook een beetje voelbaar in het stuur.

Op de middenbok met het voorwiel van de grond en mijn vriendin achterop  is een vergelijkbaar tikje waarneembaar bij het heen en weer draaien van het stuur.

Nu is wel mijn vraag, Hoe makkelijk / moeilijk is het vervangen van het balhoofdlager eigenlijk? heb ik er speciaal gereedschap voor nodig? Moet de voorvork er helemaal af? Moet ik de motor op z'n kop aan het plafond hangen en zijn er extra verbeteringen denkbaar als ik daar toch aan het werk ben? Is zo'n lager een kostbaar verhaal? etc etc etc...

Graag uw aller expertise.

Thnx!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2009 21:39 #2 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Tikkie
Heeft idd alle symtonen van een versleten balhoofd lager.

Is natuurlijk zelf te vervangen en encht speciaal gereedscha is niet nodig, al maken wat hulpmiddelen het wel wat eenvoudiger.
Voorvork met er idd helemaal van af. Poten eruit kroonplaat eraf. en dan de lagerschalen uit hun zittingen krijgen. Dat is een beetje gemadder.Met een lange doorslag met "scherpe" rand is het wel te doen. maar ...met beleid ! Onderste lager van de kroonplaat is lastiger. Wanneer je middels wat oplassen wat "vlees" maakt, heb je wat om tegen aan te tikken.
Monteren gaat weer wat makkelijker, Al is hier een brugpers wel weer handig net als een draadeind met twee klossen welke de maat van de lagers hebben om ze lagerzittingen in het balhoofd "te trekken".
Wanneer je toch je poten eruit hebt is het makkelijk om ook gelijk je voorvork olie te verversen. ( of andere veren te monteren.)

Succes, 
had een mooi klusje geweest voor de afgelopen sleuteldagen bij Ad.  >:D 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2009 21:40 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Tikkie
Ik weet het van de TA, KLE en n Domi dus gok dat het voor de AT hetzelfde is.
Maar je voorvork moet er wel helemaal af (eitje)  Het lager zit met 2 schalen namelijk, zowel boven als onder. Maar eerlijk gezegd vind ik het niet een klusje voor thuis als je niet het benodigde gereedschap en hulpmiddelen hebt.

Ik raad aan om naar Ad Mies te gaan en het daar te doen. Zal.....1,5-2uurtjes werk zijn met een gemiddelde tegenslag. Als het het allemaal meezit is het zo gepiept maar mijn ervaring is dat er altijd wel iets niet los wil met die $!@#$ lagers  ;) ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2009 21:51 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tikkie

Daar zijn we weer met het volgende euvel. De 50.000 km halen we kennelijk niet helemaal zonder gedonder....

Ik vermoed dat het balhoofdlager van mijn '97 twin gaar is, maar zeker weten doe ik het niet dus hier de symptomen ter beoordeling.

Bij het remmen is een tikje hoorbaar en bij plotseling hard remmen ook een beetje voelbaar in het stuur.

Op de middenbok met het voorwiel van de grond en mijn vriendin achterop  is een vergelijkbaar tikje waarneembaar bij het heen en weer draaien van het stuur.

Nu is wel mijn vraag, Hoe makkelijk / moeilijk is het vervangen van het balhoofdlager eigenlijk? heb ik er speciaal gereedschap voor nodig? Moet de voorvork er helemaal af? Moet ik de motor op z'n kop aan het plafond hangen en zijn er extra verbeteringen denkbaar als ik daar toch aan het werk ben? Is zo'n lager een kostbaar verhaal? etc etc etc...

Graag uw aller expertise.

Thnx!!


de tijd benodigd voor het demonteren en monteren is eigenlijk de grootste factor
daar komt bij dat de lagers voor de twin zich  normaal gemakkelijk laten demonteren

een drijver zou het enige speciale gereedschap zijn
ringen om ze er in te tikken het 2e

lagers kosten ca 45 euro dus dat valt ook wel mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2009 05:30 #5 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Tikkie
Dank voor de reacties.

Ik ga dit denk ik laten doen want ik heb de genoemde gereedschapjes niet zelf.

Van de week maar even een afspraak maken, tot die tijd moet de boel maar even tikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 12:44 #6 door DeDuke
Beantwoord door DeDuke in topic Tikkie
@ AD: Denk dat dit ook op het "to do" lijstje van a.s. woensdag moet komen te staan...  ;D

Maar we hebben een hele dag.. dus ik zou zeggen: zet maar op die oud hollandsche kneiters.. (radio hollandia??)

GrtZ

Doekele

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 20:38 - 08 mei 2009 20:40 #7 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Tikkie

Daar zijn we weer met het volgende euvel. De 50.000 km halen we kennelijk niet helemaal zonder gedonder....

Ik vermoed dat het balhoofdlager van mijn '97 twin gaar is, maar zeker weten doe ik het niet dus hier de symptomen ter beoordeling.

Bij het remmen is een tikje hoorbaar en bij plotseling hard remmen ook een beetje voelbaar in het stuur.

Op de middenbok met het voorwiel van de grond en mijn vriendin achterop  is een vergelijkbaar tikje waarneembaar bij het heen en weer draaien van het stuur.

Nu is wel mijn vraag, Hoe makkelijk / moeilijk is het vervangen van het balhoofdlager eigenlijk? heb ik er speciaal gereedschap voor nodig? Moet de voorvork er helemaal af? Moet ik de motor op z'n kop aan het plafond hangen en zijn er extra verbeteringen denkbaar als ik daar toch aan het werk ben? Is zo'n lager een kostbaar verhaal? etc etc etc...

Graag uw aller expertise.

Thnx!!


Ik twijfel niet aan de vakkennis van onze mensen op het forum maar weet je zeker dat het je balhoofdlagers zijn??
Vraag het eens aan Ad?

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 23:08 #8 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Tikkie
Eigenlijk ben ik er best zeker van, lichte speling in het balhoofdlager, het tikken uiteraard, voelbaar in het stuur precies op het moment dat de remkracht op het frame gaat werken. De remmen zijn recent gereviseerd en klemmen niet. Naar mijn mening is er niet heel veel anders denkbaar..... Toch????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 21:24 #9 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Tikkie
Het tikkie is weg.

Vandaag samen met de motormonteur (ik mocht helpen) de balhoofdlagers vervangen. In het balhoofd zwierven allemaal stukjes metaal rond, de monteur had er gelijk 2 in zijn vingers (wat kan die man vloeken zeg!!).

De hele operatie verliep eigenlijk best soepel en ik zou het een volgende keer zelf durven te doen.

We hebben een setje conische lagers geplaatst, het oude lager bestond uit ronde kogeltjes.
Het aardige van het geheel is dat de motor een stukje strakker stuurt. Ik denk dat dat komt omdat de wielen nu ook in de bochten uitgelijnd blijven?

In ieder geval dank voor de adviezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.072 seconden