Blackout AT RD04

26 feb 2013 23:28 #1 door hubris
Blackout AT RD04 werd gestart door hubris
Na de afgelopen dagen zo'n 400 km gereden te hebben (oa. op zondag naar de motorbeurs natuurlijk) was ik vanavond op weg naar huis om eindelijk weer in mijn eigen bedje te slapen.

Ongeveer 1 km voor ik thuis was zag ik vanuit mijn ooghoek ineens iets flitsen. Meteen op TomTom gekeken of ik niet te hard reed, maar dit was niet het geval. Pas toen viel me op dat mijn hele dashboard donker was. Geen verlichting, geen toerenteller, geen tripmaster, helemaal niets meer. Scheldend wilde ik linksaf slaan mijn woonwijk in. En tot mijn grote verbazing; geen knipper.

Niet minder hard scheldend ben ik door de (gelukkig rustige) wijk naar huis gereden. Eenmaal thuis viel me op dat ook mijn achterlicht het niet deed. Dus even testen en... VERDORIE! ook geen remlicht!

Intussen bleef mijn koplamp bleek onverschrokken branden en werden mijn handvatten lekker verwarmd. Dit werkt allebei wel gewoon.

Mopperend haalde ik de voordeur van het slot en legde mijn spullen binnen. Ineens schoot met te binnen dat dit wel eens voor een serieuze uitdaging zou kunnen zorgen; dus meteen terug naar de motor, in zijn vrij (lampje op het dashboard brandde natuurlijk niet) en op de startknop gedrukt. Niets. Helemaal niets. Alleen stilte.

Kortom, op mijn koplamp en handvatverwarming (die rechtstreeks op de accu zit aangesloten) na, werkt helemaal niets van de electronica meer.

Wat kan hier aan de hand zijn? Een defecte zekering?
Zo ja, hoe kom ik hier achter en/of hoe vervang ik dat?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2013 23:44 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Blackout AT RD04
ga er van uit dat de  het gevolg ( misschien defecte zekeringen ) ook een oorzaak had
en het gebeurt zelden dat zoveel zaken uitvallen enkel te wijten aan zekeringen
en begin dus bij het meest voor de hand liggende


massa eerst controleren
en die zit onder je tank op het frame  en bestaat uit 2 kabel ogen

maar ook je motorfiets bleef lopen dus de ignition en head light is in orde
dat wordt dus meten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2013 00:07 #3 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Blackout AT RD04
SH*T.

Ik ga proberen of ik er uit kom.
Tips, hulp, voorbeeldfilmpjes en andere troubleshoot-voorbeelden zijn van harte welkom!

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2013 15:03 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Blackout AT RD04
spanningsregelaar naar de kloten, kijk die stekker met de drie gele draden maar eens na, vast helemaal ingebrand

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2013 23:53 #5 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Blackout AT RD04
Volgensmij had hij pas een nieuwe regelaar toch? Staat me iets van bij over connectors die niet gelijk waren  ::)

Maar als ik het goed begrijpt liep de motor, dus CDI,brandstofpomp heeft dus spanning.
Ik zou net als Ad aan de massa te denken, maar loop zekeringskast eens door of daar spanning op staat ::)

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 00:56 #6 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Blackout AT RD04

Volgensmij had hij pas een nieuwe regelaar toch? Staat me iets van bij over connectors die niet gelijk waren  ::)

Dat heb je heel goed onthouden. Daar zit dus geen enkele stekker meer tussen, die verbindingen zijn allemaal gesoldeerd.

Maar als ik het goed begrijpt liep de motor, dus CDI,brandstofpomp heeft dus spanning.
Ik zou net als Ad aan de massa te denken, maar loop zekeringskast eens door of daar spanning op staat ::)


Morgen ga ik me eens uitleven met het (Duitstalige) werkplaatshandboek (of de engelstalige PDF) om te zien wat ik kan meten.

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 09:18 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Blackout AT RD04
Ik had over je laatste regels heen gelezen, dus het onderstaande gaat niet op. Ik vond Waffie al zo rigoreus, maar nu begrijp ik het.

Controleer ook of de polen van je accu goed vast zitten!

Relax,

de dingen die jij opnoemt zitten volgens mij allemaal op de "Signal" zekering (ook je claxon en remlicht zal het niet doen). De koplamp is inderdaad apart gezekerd zodat niet al je verlichting er mee kapt.

Eerste punt om te doen: De zekeringenkast voor je stuur open pulken, en de zekering controleren.  Het is niet ongewoon dat deze na dik twintig jaar zonder reden de geest geeft.
Geeft een nieuwe direct wéér de geest? Sluit dan een 12-volt lampje aan: In geval van kortsluiting zal deze gaan branden. Is de kortsluiting verholpen?  dan zal het lampje uit gaan (als alles uit staat), of dimmen als je nog andere verlichting aan hebt staan)

Ik denk niet dat het aan je spanningsregelaar ligt omdat het in zo'n geval vaak de lampjes zelf zijn die de geest geven, niet de zekering.

Veel plezier er mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 11:59 #8 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Blackout AT RD04
Als ik me niet vergis dan heb ik voor de AT RD04 uit '92 de volgende nodig:
Hoofdzekering
1x 30A

Overige zekeringen
1x 5A
2x 10A
3x 20A

Zijn deze zekeringen merk-specifiek of kan ik gewoon naar de eerste de beste 'allround motorzaak' gaan om zekeringen te halen?

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 12:05 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Blackout AT RD04
ik kan me niet herinneren dat er een 5 amp zekering gebruikt wordt

alleen 15 en 10 amp + hoofdzekering 30 amp(onder je start relais)

maar misschien heb je wel een defect diode blokje
die vind je verstopt in de kabelboom,

zekeringen zijn ook als spare aanwezig in je zekering box
maar probeer eerst vast te stellen wat de reden van defecte zekeringen zijn
het kan ook kortsluiting zijn  zeker als je zekeringen direkt weer doorbranden

mvg waffie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 13:09 #10 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Blackout AT RD04
De 5 ampere-zekering is voor de tripmeter (die maakte zijn debuut in 1992). Klopt als een bus, dus.  De zekeringen in het doosje zijn allemaal huis-tuin-en keuken AMP-steekzekeringen.

Het diode blokje is volgens mij alleen voor de startonderbrekingen (het niet starten met de zijstandaard uit / motor in versnelling / tenzij koppeling ingeknepen/ etc)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 15:28 #11 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Blackout AT RD04
Troubleshooten begonnen met het open halen van 't zekeringen-kastje.
Allereerste zekering die ik eruit haalde (tail, meters) was defect. De rest prima in orde.

Reservezekering zat erbij, die erin gestopt en HUPPA. Starten/lopen als vanouds!

Accu doorgemeten zonder en met belasting en tijdens lopen.
In rust: 12.37v
Verlichting aan: 12.17v
Stationair draaiende motor: 14v
Bij 3000 toeren: 14,37v
Bij 5000 toeren: 14,47v

Kortom, morgen maar eens een stukje rijden en zien of het vervangen van de zekering voldoende is! :D

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2013 21:43 #12 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Blackout AT RD04
Zondag probleemloos ~70 km gereden. Heerlijk weer, prachtig ritje en een leuk stukje offroad gereden.

Zojuist wilde ik starten, maar na 3 seconde de starter ingedrukt te hebben: POEF. Alles uit.
Fusebox open, en ja hoor, zekering geklapt. Nieuwe zekering erin. BAM.
Hooguit 0,5 hield hij het vol, niet eens de kans om te starten.

Kortom, de leeftijd van de zekering was niet het probleem, er zit echt nog iets anders achter.
Morgen dus in de herkansing...  :-\

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2013 09:58 #13 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Blackout AT RD04
Vlak bij de luchtinlaat van mijn RD04 loopt een kabel waar wat isolatie van af is. Misschien is dit bij jou erger?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2013 16:13 #14 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Blackout AT RD04
Ik heb geen overdekte plek om te sleutelen, dus helaas heb ik daar nog niet naar kunnen kijken.

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2013 15:35 #15 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Blackout AT RD04
Ai, slordig dat ik dat hier niet heb gepost!

De exacte oorzaak heb ik niet vast kunnen stellen, maar na het vervangen van de achterremschakelaar was het probleem opgelost.
Inmiddels alweer 3000+ km probleemloos gereden!

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2013 20:05 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Blackout AT RD04
Lijkt me zeker niet de oorzaak.
Je trapt de rem niet in als je start, dus ...................


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2013 10:06 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Blackout AT RD04
is dacht ik wel een oorzaak, bij RD04 loopt die kabel achterremlichtschakelaar op een dusdanige langs het frame dat hij een keer doorslijt, ik heb dat een aantal jaren geleden ook gehad. Ik weet niet meer precies wat voor problemen dat destijds opleverde. Maar dat schakelaarkabeltje staat me nog bij.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2013 10:33 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Blackout AT RD04
Klopt Arthur, , maar dan moet er permanent spanning opstaan als het contact wordt ingeschakeld. Volgens het schema is dat ook zo.
Alleen de bijbehorende zekering heeft dan geen invloed op het starten. ( "Poef alles uit ")
Ook het verhaal van Ad bevestigd dit.
Verder heeft hij de kabel niet vervangen, maar de schakelaar zelf blijkbaar
Verlichting is verder apart gezekerd.

Kan me niet voorstellen dat het opgelost is, maar de toekomst zal het leren. ;)
Op zich toch een heel raar probleem.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden