Terugvallen versnelling

31 mei 2013 19:36 #1 door BlackVtwin
Terugvallen versnelling werd gestart door BlackVtwin
Hallo,

Ik heb een vraag, ik heb regelmatig dat tijdens het rijden de versnellingsbak een versnelling lager springt.
Gevolg is dat hij in zijn toerenbegrenzer schiet en daarna een versnelling terug is gegaan.

Daarbij krijg ik de motor bij een stoplicht niet in Neutraal en moet ik de koppeling klein beetje laten aangrijpen en hem in N zetten.

Is er een stelmogelijkheid bij de versnellingsbak? Met koude motor in de toeren knallen vind hij niet fijn :(

Weet iemand wat er aan de hand is met mijn versnellingsbak?

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2013 20:47 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Terugvallen versnelling
Hoe is je oliepeil?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2013 22:46 #3 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic Terugvallen versnelling
Dat zou ik even moeten kijken! Zou het een oorzaak kunnen zijn denk je?
Denk dat de olie er nu 7000/8000km in zit.

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 01:10 - 01 juni 2013 18:32 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Terugvallen versnelling
als de motor uit de versnelling springt is daar de haak arm en veer voor verantwoordelijk die op de schakelwals zijn werk doet

daarbij spelen de tandwielen van de versnellingsbak assen ook een rol gezien die in elkaar grijpen  dmv de schakelvorken
als laatste noem ik een totaal versleten kettingkit?

maar de goede werking van de koppeling kan daarbij zeker een rol spelen
maar met respect... na 8000 km ons de indruk geven dat je nog nooit naar je peil hebt gekeken...ik mag hopen van niet want hoelang deze olie er al in zit doet niet veel af aan het schakelgedrag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 10:57 #5 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic Terugvallen versnelling
Misschien ben ik mijn andere motor gewent dan hoef je maar met je schoen tegen het schakel armpje te komen en hij gaat in de volgende versnelling.
Ik heb het idee dat je de pook echt een stuk omhoog moet duwen om volledig in de volgende versnelling geschakeld te zijn.
Kun je ook met deze bak schakelen als je de koppelingshendel klein stukje naar je toetrekt (1cm)? Of moet je volledig ontkoppelen?

Versleten tanden en nokken lijkt mij erg snel er staat nu precies 50000km op.
Kettingset is nog in goede staat.
Men pa heeft de koppelingshendel anders gesteld, misschien had ik dat niet goed gedaan en kreeg ik hem daarom bij stilstand niet in N (al greep hij niet aan als ik de koppeling in had).

De motor verbruikt geen druppel olie jo!
Staat nog steeds op het bovenste streepje.

Wat misschien een oorzaak zou kunnen zijn is de volledig symtetische olie die er nu in zit.
Maar de koppeling slipt niet!

Misschien dat het zo beter gaat, even aankijken :)
Bedankt voor de info!

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 13:11 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Terugvallen versnelling
stand vd pook aanpassen?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 15:32 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Terugvallen versnelling
Zit je schakelpook niet losjes?  en moet je eerst een flinke speling overbruggen, om hen vervolgens halfbakken in z'n volgende versnelling te zetten?

Zo niet, dan denk ik dat jouw Twin in het verleden zwaar is afgetrapt. schakelen zonder koppeling enzo, want dat is stoer en race.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 16:34 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Terugvallen versnelling
Soort olie en afstelling van pookjes/hendels heeft m.i. alleen invloed op de overgang van de ene naar de andere versnelling. Maar als hij spontaan onder het rijden in een andere versnelling springt lijkt me dat er meer mis is met de bak.

Ik weet toevallig van een motor die binnen 4000 km zijn tweede motorblok ziet, alles afhankelijk van hoe ermee omgegaan word (en in dit geval hoe de revisie uitgevoerd word). Dus km's zeggen niet alles.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 16:55 #9 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic Terugvallen versnelling
Er is niet mee geragd dat geloof ik niet, de eerste eigenaar kon wegens klachten niet meer motorrijden.
Gekocht toen der tijd met 9000km.

De speling in het pookje weet ik niet hoe ik dat meten moet. Hij kan stuk omhoog en omlaag?!

Het is ook niet plots terug vallen maar meestal net na het schakelen. Alsof hij er inderdaad half in geschakeld was.

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 18:31 #10 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Terugvallen versnelling
ik denk dat je de motor niet ver genoeg in de versnelling trapt dus

stand vd pook aanpassen?


"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 18:43 #11 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic Terugvallen versnelling
Wat moet ik nu doen dan? De hoek waaronder het schakelpandaal staat op een andere plek zetten?
De afstand die de pook moet afleggen om hem in de volgende versnelling te zetten blijf toch gelijk, snap het niet.

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2013 19:00 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Terugvallen versnelling
Jeroen bedoeld gewoon te zeggen dat je het pookje in een andere stand zet, je net even beter met je voet de versnelling kunt inschakelen.
En misschien zit je wel (onbewust) met je voet op het pookje tijdens het rijden, waardoor je zelf de versnelling terug schakeld....
Mogelijk dat bij de laatste ketting wissel het pookje net op een andere manier geplaatst is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2013 00:12 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Terugvallen versnelling
Controleer op je pook goed vast zit en of hij bij het omhoog en omlaag bewegen geen andere motordelen raakt (haalt hij de slag). Kort voor je wilt schakelen een klein beetje druk op de pook, dan koppeling in en schakelen. Pook even vasthouden wanneer je de koppeling weer op laat komen om zeker te zijn dat hij in versnelling staat.
Onder het rijden je tenen tegen de zijkant van de pook drukken (gewoon zodat je weet waar hij is) zodat je niet per ongeluk op je pook drukt zoals hierboven geschreven.

Gewoon zoals je geleerd hebt met rijles eigenlijk.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2013 01:01 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Terugvallen versnelling
zelf ooit zoiets gehad met Mirjam d'r RD07. Uiteindelijk bleek de schakelpook gewoon een beetje krom waardoor je 'm blijkbaar niet lekker in z'n versnelling tikt... en dan schiet hij er wel eens uit. De oplossing is vaak simpel!


(okay, ik heb ook een keer langs de kant van de weg met grof geweld een aanlopende achterremklauw zitten verwijderen, om er vervolgens achter te komen dat het rempedaal niet terug viel in z'n neutraalstand door een steentje tussen het pedaal en de carterbak...)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2013 20:15 #15 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic Terugvallen versnelling
Na dat de koppelingskabel anders gesteld was werkte alles weer naar behoren. Heel klein stukje meer vrije speling gegeven tot moment van aangrijpen.

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden