Tripmaster ALWEER......

14 juni 2013 23:52 #1 door Nahpets
Tripmaster ALWEER...... werd gestart door Nahpets
Mannen,
Tenminste ik zie niet veel dames op dit forum.....
Ben pas overgestapt van Transalp naar Africa Twin (dus nu een Puike TA te koop..) waarvan de tripmaster niet werkt.  Ik bedoel dan voor de goede orde een AT RD07 uit 1993.
Probleem is dat de tripmaster helemaal niets doet, behalve de achtergrondverlichting in een verder leeg display.
Ik heb al het nodige gelezen over defecte elco's, maar zou dat inderdaad hetgene zijn om mee te beginnen?  Of zijn er ook andere zaken om eerst aan te pakken...?
Ik krijg na al die forums doorworstelen (engelse en duitse net name) wel de behoefte aan een flowchart-achtige TRIPMASTER handleiding........
Alle reacties zijn natuurlijk welkom....!
Groet stephan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2013 08:29 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Tripmaster ALWEER......
neem eens contact op met Mauppie op dit forum (hoe?utfs!) die weet er alles van!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2013 11:08 #3 door Michaelmiata89
Beantwoord door Michaelmiata89 in topic Tripmaster ALWEER......
Mijn tripmaster werkt gelukkig wel goed, maar ook ik heb er veel over gelezen. Ik zelf zal beginnen bij de elco's.
Relatief eenvoudig, en qua prijs kan je daar ook geen buil aan vallen.
Met een beetje geluk doet ie het daarna weer prima.

Succes!

Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 23:06 #4 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Tripmaster ALWEER......
Heb Mauppie nog niet gecontact, ik wilde eerst zelf wat basale dingen doorlopen.
Vanavond bij 33 graden de tripmaster uit elkaar gehaald.  Alles ziet er perfect uit.  De dikke elco's van 250uF zijn kennelijk al eens vervangen door een vorige eigenaar, daar zit nu 220uF in.  Kan iemand bevestigen of hier origineel inderdaad 250uF in zit?  Het gaat om een RD07 uit 1993.  Of ze ook goed zijn kon ik niet controleren.
Toen met de blootgelegde print gaan meten waarbij ik de connector weer op de juiste plek heb ingeprikt.  Op de rood/groene draad moet continu 12V staan, stond niets.....!  Bleek een zekering van 10A defect.  Daarna weer gemeten, en ik heb nu 12V op de bewuste draad.  Andere spanning is goed.  AT op contact gezet maar het display blijft leeg.  Enige dat (nog steeds) werkt is de displayverlichting van de tripmaster.
Moet de AT soms eerst gestart worden voordat het display tot leven komt?  Heb ik gezien het late tijdstip niet gedaan.
Zo, 2 vragen, hopelijk antwoorden.....
Bedankt alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 00:04 #5 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Tripmaster ALWEER......
Zou zo uit mijn hoofd niet meer weten wat voor elco's erin horen te zitten. Maar hij hoort gewoon aan te gaan wanneer de motor op contact staat. Ik moet de mijne ook eens na gaan kijken. Die doet het zo ongeveer 2 keer per jaar wel....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 20:41 #6 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Tripmaster ALWEER......
Vandaag de helft v.d. Elco's vervangen en bingo!
Ik had dus een dubbele fout, zekering en elco's.
Display gaat meteen aan bij contact.
Topic mag dicht.
Badankt voor de bijdragen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 20:55 #7 door Michaelmiata89
Beantwoord door Michaelmiata89 in topic Tripmaster ALWEER......
Cool dat het gelukt is.
Goed om te lezen!!!

Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 22:20 #8 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Tripmaster ALWEER......
Heb de mijne vandaag ook eens open gedraaid. Heeft iemand erg zitten prutsen met de elco's 4 8 en 9. De originele smd elco's zijn niet meer te redden en dus morgen ofzo eens zien of ik een paar nieuwe op kan duikelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 23:07 #9 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Tripmaster ALWEER......

Heb de mijne vandaag ook eens open gedraaid. Heeft iemand erg zitten prutsen met de elco's 4 8 en 9. De originele smd elco's zijn niet meer te redden en dus morgen ofzo eens zien of ik een paar nieuwe op kan duikelen.


Beste I1985
Als ie t nog doet zou ik er nog vanaf blijven want het losmaken van de smd componenten is niet zonder risico omdat je met het loswrikken de printbanen mee omhoog trekt.  Dat risico kun je nog altijd nemen.  Dit omdat de soldering ook doorgaat onder de smd component.  Loswrikken dus altijd doen terwijl je de soldeerbout eraan houdt zodat tin onder de component vloeibaar blijft.
Ik weet niet of op dit forum een pb mogelijk is, maar als je wil stuur ik je de benodigde componenten op (geen smd maar past wel).
Gratis en voor niets voor een AT rijder....!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2013 12:50 #10 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Tripmaster ALWEER......

Beste I1985
Als ie t nog doet zou ik er nog vanaf blijven want het losmaken van de smd componenten is niet zonder risico omdat je met het loswrikken de printbanen mee omhoog trekt.  Dat risico kun je nog altijd nemen.  Dit omdat de soldering ook doorgaat onder de smd component.  Loswrikken dus altijd doen terwijl je de soldeerbout eraan houdt zodat tin onder de component vloeibaar blijft.
Ik weet niet of op dit forum een pb mogelijk is, maar als je wil stuur ik je de benodigde componenten op (geen smd maar past wel).
Gratis en voor niets voor een AT rijder....!


Bedankt voor de waarschuwing, maar er is al dusdanig met deze componenten geprutst dat er weinig risico aan verbonden is. Heb ze er dan ook al af. En nee de trip heeft het al jaren niet gedaan, op hoogst uitzonderlijke momenten na.

En dat aanbod neem ik heel graag van je aan. Was zelf al aan het speuren geweest. Maar lokaal kan ik de juiste elco's niet krijgen en bij postorder zoals Conrad betaal ik 6 keer zoveel aan verzendkosten dan wat de componenten kosten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2013 17:06 #11 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Tripmaster ALWEER......
Als de tripmeter het niet meer doet, ook als de elco's zijn vervangen kan het heel goed zijn dat de oude zijn leeggelopen en printsporen hebben opgelost.
Enige wat hier nog aan te redden is, is nameten of er onderbrekingen zijn.
Let op! dat keramische busje wat midden boven zit, is geen zekering maar een oscillator (ook al lijkt hij er wel op) :o
Elco's, ook SMD zijn te bestellen o.a online bij Dik Best. www.dickbest.nl

Succes

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2013 17:30 #12 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Tripmaster ALWEER......
Bedankt voor de tips Maurits. De print ziet er iig op het eerste oog prima uit, op die 3 elco's na dan. Dus ik hoop hij het weer doet na deze ingreep.

Handige site ook, maar dan zou ik nog ruim 6 euro moeten verzinnen wat ik er nog meer bij zou willen hebben. En heb trouwens ook liever normale elco's, net even wat makkelijker solderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2013 22:56 #13 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Tripmaster ALWEER......
Door tussenkomende vakantie en drukte op het werk was de Tripmaster even blijven liggen. Maar vanavond even (met dank aan Nahpets) aan het solderen geweest. Alle elco's vervangen. De 3 waar een voorganger al mee gerommeld had. En voor de zekerheid ook de anderen maar vervangen. En voor het eerst in jaren doet ie het eindelijk weer. Morgen even testen of hij het volledig doet, maar hij gaat weer aan en lijkt de ingestelde tijd ook goed vast te houden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2013 10:38 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Tripmaster ALWEER......

Heb je toevallig een fotoshoot erbij gedaan? Leuk voor anderen (lees: mij!) die het probleem ook hebben  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2013 12:54 #15 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Tripmaster ALWEER......
Nee helaas. Maar de mijne was ook geen mooi voorbeeld voor de shoot aangezien die al aardig verkloot was door een voorganger. Maar zo heel moeilijk is het niet hoor, oude elco's voorzichtig los solderen en los peuteren. Nieuwe erop solderen, even testen. Boel zo buigen dat het weer in de behuizing past (en zo nodig behuizing beetje aanpassen) en even vast lijmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2013 20:19 #16 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic Tripmaster ALWEER......
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...17.msg88933#msg88933

Mijn elcos zijn ook op, de buffer die parallel aan de tripmaster staat werkt perfect voor mij.
Ik moet alleen pas mijn verlichting schakelen na het starten van de motor. Doe je in je auto ook toch? ^^

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2013 01:56 #17 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Tripmaster ALWEER......
Wat is de meerwaarde van zo'n externe buffer boven het vervangen van de standaard elco's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2013 22:05 #18 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Tripmaster ALWEER......

Door tussenkomende vakantie en drukte op het werk was de Tripmaster even blijven liggen. Maar vanavond even (met dank aan Nahpets) aan het solderen geweest. Alle elco's vervangen. De 3 waar een voorganger al mee gerommeld had. En voor de zekerheid ook de anderen maar vervangen. En voor het eerst in jaren doet ie het eindelijk weer. Morgen even testen of hij het volledig doet, maar hij gaat weer aan en lijkt de ingestelde tijd ook goed vast te houden...


Net terug van vakantie in bella Italia, heel wat AT's gezien daar die met de badslippers bereden worden....  Wat wil je ook met 33 graden!
Ben blij dat je tripmaster het weer doet AT-jelle!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2013 22:11 #19 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic Tripmaster ALWEER......

Wat is de meerwaarde van zo'n externe buffer boven het vervangen van de standaard elco's?

De buffer die parallel aangesloten is is aanzienlijk groter. De elco's in de tripteller hoeven niet meer te bufferen (kan dus niet te weinig op slaan).
Zo blijft de tripteller voorzien van energie en word deze niet gereset.

Het werkt bij mij in ieder geval op deze wijzen!

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden