Bobines nameten Africa Twin XRV750 (is buiten de locatie op de motor hetzelfde voor XL600v/XL650v Transalp)
Demonteer de bobines
De bobines zijn de 'kleine' cilindervormige dingen die vanaf de CDI (via draadboom) naar de bougies lopen. Aan de ene zijde zit de kabel met bougiedop en aan de andere kant twee contactpunten waarover twee stekkers schuiven. Het is dus per bougie één bobine. Demontage bij de XRV is na het verwijderen van de tank zeer gemakkelijk!
Na demontage kan het circuit op een aantal manier gemeten worden om alles uit te sluiten.
Namelijk de bobines zelf, bobine via de kabel t/m bougiedop, bobine incl bougiekabel zonder dop en de bougiedop zelf.
Hierbij de waarden volgens het Haynes WPH (hoofdstuk 5):
XL600v (87-95) XRV750 (90-95)
bobine: 0.1 to 0.2 K-ohms by 20celsius
bobine met draad incl bougiedop: 7.4 to 10.8 K-ohms by 20celsius
bobine met draad, bougiedop eraf geschroefd: 3.6 to 4.5 K-ohms by 20celsius
bougdop: Approx. 5 K-ohms by 20celsius
XL600v (97-99) XL650 en XRV750 (96-onwards)
bobine: 2.2 to 2.6 K-ohms by 20celsius
bobine met draad incl bougiedop: 30 to 36 K-ohms by 20celsius
bobine met draad, bougiedop eraf geschroefd: 25 to 30 K-ohms by 20celsius
bougdop: Approx. 5 K-ohms by 20celsius
Je hebt een multimeter nodig om ohm te meten. Deze is met div. meetbereik te koop, let dus op dat de meter die je hebt wel tot bijv. 30 K-ohm kan meten als je dit nodig hebt!
Het rode contactpunt van de multimeter heb ik op de kant gezet waar de stroom naartoe gaat. Dus bijv. zwart op de bobine, rood in de bougiedop.
Hierbij nog twee foto's ter verduidelijking hoe de bobine eruit ziet en hoe ik gemeten heb.
(Mod? Er staan nog twee linkjes in de tekst, krijg jij deze wel als plaatje erbij? Zoja, dan mag de eerste vervallen!)