Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling

17 juli 2013 15:35 #1 door getlosttour
Ik heb sinds kort (twee weken) een africa twin gekocht 1993 met 67000km op de teller.
De motor bevalt super en dit wordt m voor de wereldreis!
Nu zit ik alleen met 1 vraagje:

Soms gaat het schakelen heel soepel maar soms klapt hij in de versnelling zowel bij op als neer schakelen. Af en toe ratelt hij ook wanneer ik m van z'n vrij naar z'n 1 zet. Weet iemand of dit kwaad kan en waar dit aan zou kunnen liggen?

De motor is overigens twee weken voorzien van nieuwe olie en oliefilter dus daar zou het toch niet aan kunnen liggen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Rick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2013 15:50 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Controleer even de kettingspanning, dat kan schelen als die te strak staat!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2013 15:51 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling

nieuwe olie


Welke olie gebruik je en hoe hoog staat het oliepeil

Bij teveel olie schakelt en koppelt hij ook slecht.
Verkeerde olie geeft hetzelfde euvel.

Als hij voorheen wel goed schakelde lijkt me de oorzaak duidelijk.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2013 17:12 #4 door getlosttour
Beantwoord door getlosttour in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
In ieder geval bedankt voor de reacties!

De ketting heeft onder ongeveer 35 mm speling, volgens mijn werkplaatshandboek moet dit tussen 35 en 45 mm zijn. Dit zou dus moeten kloppen.

De olie hebben ze er in de garage ingedaan dus ik heb geen idee welke olie zij gebruikt hebben maar het oliepeil staat tussen de streepjes..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2013 12:41 #5 door getlosttour
Beantwoord door getlosttour in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Iemand nog andere suggesties?

Ik heb de motor in de garage gekocht dus aan de soort olie zou het niet mogen liggen toch? Heb even gevoeld en het is ook echt nieuwe olie..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2013 14:25 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Als er auto-olie in gegaan is, kunnen daar toevoegingen inzitten waar je koppeling niet blij van word, bv frictieverminderaars. Daarom moet er bij een natte koppeling+versnellingsbak (een bak die in hetzelfde oliebad draait als de motor) een speciale olie toegepast worden voor motorfietsen, zonder extra meuk die de koppeling in problemen brengt. Dus hamvraag blijft: welke olie is erin gegaan? je spreekt over garage, een auto garage of motorfiets garage? En je hebt nog niet beantwoord of het oliepeil niet te hoog is.

Enne, mijn twin klapt ook aardig als ik hem in zn 1e trap, kwestie van wennen. Kan zo niet beoordelen of het bij jou erger is dan bij mij....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2013 18:37 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Let op dat het oliepeilen op de volgende wijze dient te geschieden:


Motor starten enkele minuten laten lopen.
Motor uitzetten enkele minuten wachten
Olie als volgt peilen:
    peilstok eruit en schoonmaken
    dan de peilstok insteken en zonder vast te draaien er weer uit halen.
    Dan het oliepeil aflezen.moet dan tussen de beide strepen staan.

En informeer of de gebruikte olie speciaal voor motoren is.

Groet Hans Schaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2013 18:42 #8 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling

Let op dat het oliepeilen op de volgende wijze dient te geschieden:


Motor starten enkele minuten laten lopen.
Motor uitzetten enkele minuten wachten
Olie als volgt peilen:
    peilstok eruit en schoonmaken
    dan de peilstok insteken en zonder vast te draaien er weer uit halen.
    Dan het oliepeil aflezen.moet dan tussen de beide strepen staan.
[...]


P.S. motor rechtop bij "peilstok insteken en zonder vast te draaien er weer uit halen."

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2013 18:44 #9 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
De kettingspeling is misschien wat aan de lage kant:  Ik houd aan:  Je moet de ketting nét niet tegen de onderkant van de kettingbeschermer kunnen aandrukken.

Dat is dus méér speling dan wat het WPH, en zelfs de sticker op de achterbrug aangeeft. Een mij onbekende Twin eigenaar heeft er een middagje voor uitgetrokken (achterveer verwijderen, achterbrug omhoog kantelen, en kijken waar de speling minimaal is).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2013 16:08 #10 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling

Motor rechtop


Belangrijke aanvulling!!


Bedankt Marcel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2013 17:39 #11 door getlosttour
Beantwoord door getlosttour in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Super bedankt voor alle reacties!
Ik zal zondag de kettingspanning iets verruimen en het oliepeil nog een keer controleren op de bovengenoemde manier.
Ik hou jullie op de hoogte of dat het geholpen heeft!

Groeten Rick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2013 17:40 #12 door getlosttour
Beantwoord door getlosttour in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
PS.  ik de motor in een Motor garage gekocht dus dat er verkeerde olie in is gegaan lijkt me sterk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2013 22:41 #13 door getlosttour
Beantwoord door getlosttour in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Ik heb vandaag het oliepeil gecontroleerd zoals hierboven genoemd en er zat inderdaad teveel olie in. Dat scheelt inderdaad veel met de vorige controle want toen zat de olie tussen de streepjes, nu heb ik er ongeveer een 0.30 liter uitgezogen.
Daarnaast heb ik de ketting een stukje losser gezet en de combinatie hiervan heeft flink geholpen! Hij schakelt een stuk makkelijker en minder luidruchtig. Nog steeds niet zo soepel als ik gewend was van mijn XT600E maar dat zal wel bij de Africa Twin horen??

Groetjes en bedankt voor de hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2013 06:45 #14 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Motul 5100 schijnt ook wonderen te kunnen doen voor het schakelen. Die gaat er binnenkort bij mij in  ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2013 11:55 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling

er zat inderdaad teveel olie in.


En dat voor een motorgarage ??????

Ik zou dan toch eens navragen welke olie men erin heeft gestopt.
De grootste oorzaak van slecht schakelen is intussen weggenomen, maar misschien heb je er nog te weinig mee gereden na het verminderen.

Mijn ervaring is dat na een wat langere rit met nieuwe olie het schakelen steeds beter gaat.
Ik heb wel geen Twin, maar een alp en een Dero.
Voor beide motoren geld hetzelfde.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2013 19:46 #16 door getlosttour
Beantwoord door getlosttour in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Ik ga toch maar eens een belletje doen naar de garage om te vragen welke olie erin is gedaan..
Motul 5100 heb ik al vaker voorbij zien komen, als de olie vanuit de garage niet naar mijn zin is gooi ik die erin. Bedankt voor de tip!
Ik heb gisteren een ritje van ongeveer 80km gemaakt en ik merkte inderdaad op dat het schakelen na een tijdje rijden soepeler gaat maar nog steeds niet geruisloos;) Misschien ben ik te verwend wat dat betreft;)

Kan niet wachten om volgende week richting de Dolomieten te gaan:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2013 19:58 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Soms makkelijk en soms moeilijk in de versnelling
Komt helemaal goed zo te horen 8) 8)

Alvast goeie reis

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden