Mijn meisie rijdt al een paar jaar (en inmiddels 60k verder, staat nu op 150k) op een AT (zelf Varadero). Inderdaad geklooi met brandstofpomp. Gemodificeerde contactpunten in gezet, facetpomp gebruikt, allemaal geklooi wat tijdelijk werkte. Nu zit er een nieuwe pomp op. Heeft tijdje goed gewerkt (blijkt ook al bijna 20k in te zitten). Nu heeft ze sinds maart weer een 4-tal keren stil gestaan langs de snelweg. ANWB er bij en startte spontaan weer. Week weer geen last en opeens kapt ie er weer mee.
Inmiddels wat draadjes gelezen. Las in
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9702.0
dat geen 12 Volt gemeten kan worden op de pomp. Ik snap dat niet. Kan iemand dat uitleggen?
Ik heb ook het elektrisch schema, niet geremd door ontbrekende kennis, doorgenomen. Schema van onderhoud is actueel.
Ik heb een drukmeter na de pomp gemonteerd en op de stekker van de pomp een lampje. Zodra ik het contact aan zet en de startmotor heb laten ronddraaien blijft het lampje branden totdat ik het contact uit zet. Als de motor draait, loopt de druk op tot +/- 0,5bar, loopt terug, totdat de pomp weer een "tikje" geeft tot 0,5bar.
Mogelijke oorzaken: geen vonk: bougies, kabels, ontsteking, contact, kill switch. Geen brandstof: pomp weer stuk, relais, verstopte carburateur, water in de tank, verstopte kraan of filter.
Nu stond het meisje gisteren weer stil. Motor smoorde en viel uiteindelijk (op de vluchtstrook) stil. Lampje brandde, drukmeter gaf niks aan. Telefonisch support: haal de kill switch, de standaard en de koppelingshendel paar keer heen en weer, zet hem in z'n 1 en weer in z'n vrij en houd je hand tegen de pomp aan en start: pomp ging al eens dolle aan de slag, motor sloeg weer aan.
Ik concludeer dat de carburateur niet verstop zit, want de druk was nihiel. De pomp deed niets. Dat verklaart waarom de motor eerst smoorde. Waarom doet de pomp niets? Hij is stuk of wordt niet aangestuurd. Ik heb dus 20k geleden een nieuwe originele pomp (€ 185,-) gemonteerd.
Ik doorzie de aansturing van de pomp niet. Wie kan mij daar les in geven? Je kan geen 12 Volt meten, maar het lampje brand wel. Verstoor ik door het vermogen van het lampje de aansturing van de pomp? Met name het uitschakelen bij een crash? Ik lees in het elektrisch schema dat e.e.a. van de ontstekingsunit richting de start en kill switch gaat, maar dat ook het e.e.a. gekoppeld is via de koppelingshendel-schakelaar, neutraal-lampje en zijstandaard.
Wat kan ik concluderen uit dat het lampje brand, maar de motor niet aan slaat? Dat de nieuwe pomp weer stuk is na een kleine 20k? Of is de aansturing van de pomp genuanceerder?
Wie kan mij wat licht in de duisternis verschaffen?