Koppelingskabel time ...

05 mei 2009 21:48 #1 door Sounddragon
Koppelingskabel time ... werd gestart door Sounddragon
Zoals de topictitel al zegt:

Gisteren zat ik lekker te prutsen aan de Twin, en toen viel mijn oog op het stukje koppelingskabel wat uit de stelbus komt, net voor de koppelingshevel en aan de achterkant, waar hij de bus in- en uitglijdt stak een mooi rafeltje nét zijn puntje boven de kabel uit..  :(

Vandaag meteen de lokale motorboer gebeld, en uiteraard hadden ze hem niet op voorraad, wordt dus overmorgen voor hij er is.. niet erg, dat redt hij wel (sprak hij hoopvol)  ;D

De vraag is nu uiteraard; wat is de handige manier om deze poliklinische operatie met wat spoed en weinig ergernis te laten verlopen ?? Tips ?? trucs ?? do's & don'ts ??



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 21:56 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingskabel time ...
hallo jeff,

de nieuwe met de oude er door heen trekken en daar waar mogelijk een beetje helpen

ze loopt vaak knel bij de linker radiateur

ze moet hier een vervelend bochtje maken

eerst alle wartels terug in draaien en losmaken bij de hevel

goed kijken hoe de kabel loopt en verwijderen terwijl je de nieuwe er aan vast gemaakt hebt (indien mogelijk ) en zo de nieuwe er door heen haalt

succes

(onnodig om te zeggen dat ik deze op voorraad heb) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 21:57 #3 door africatwinner67
Beantwoord door africatwinner67 in topic Koppelingskabel time ...
Is erg eenvoudig hoor!
Bijlage:
Onder met een goede tang losknippen.

Loshalen bij handvat nieuwe erop tussen het haakje de "schroefbus" bij het motor blok zorg dat de kabel strak staat en gewoon proberen hoe het voelt en schakelt! Succes Edwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 22:09 #4 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Koppelingskabel time ...

hallo jeff,

de nieuwe met de oude er door heen trekken en daar waar mogelijk een beetje helpen

ze loopt vaak knel bij de linker radiateur

ze moet hier een vervelend bochtje maken

eerst alle wartels terug in draaien en losmaken bij de hevel

goed kijken hoe de kabel loopt en verwijderen terwijl je de nieuwe er aan vast gemaakt hebt (indien mogelijk ) en zo de nieuwe er door heen haalt

succes

(onnodig om te zeggen dat ik deze op voorraad heb) ;)


Tnx Ad, onnodig om te zeggen dat we dat vrijdag meteen ff (ALS EERSTE) hadden gefikst als ik het toen maar had geweten  Dat had er nog wel FF bijgekund  ;D

Gewoon de boel aan elkaar knoeien met een ehhh.. stukkie krimpkous (ofzo??) en doortrekken.. klinkt eigenlijk té logisch..  ;)
De vraag was eigenlijk ook of er kappen los moesten ofzo, maar als je het zo fikst niet idd.. ik ga mijn best doen  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 22:45 #5 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Koppelingskabel time ...
Ik lift even mee op dit topic. Gisteren aan het touren met mijn zoon, voor een rotonde in Nijkerk "knap"... koppelingskabel gebroken. Sta je dan. Thuis gekomen met de bergingsdienst. Morgen kan ik een kabel ophalen.

Maar hoe verbind je nou de oude met de nieuwe kabel om hem er doorheen te trekken?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 23:02 #6 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic Koppelingskabel time ...

Ik lift even mee op dit topic. Gisteren aan het touren met mijn zoon, voor een rotonde in Nijkerk "knap"... koppelingskabel gebroken. Sta je dan. Thuis gekomen met de bergingsdienst. Morgen kan ik een kabel ophalen.


Bij Louis.de even een noodkabel setje bestellen. Deze frommel je door de buiten mantel, na een kabel breuk. Vervolgens knutsel je de uiteinde, met de mee geleverde nokjes, aan je koppelings- handel en hevel. Binnen 5 min. weer onderweg naar huis, om bij Ad een nieuwe koppelingskabel te bestellen. ;D 


Maar hoe verbind je nou de oude met de nieuwe kabel om hem er doorheen te trekken?


Met een touwtje en een wurg-knoopje achter de nokjes. 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 23:20 #7 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Koppelingskabel time ...
Kennelijk wordt bij vervangen van koppelingskabel  ALTIJD de binnen en buiten kabel vervangen en niet alleen de binnenkabel ?

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2009 23:39 #8 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Koppelingskabel time ...

Kennelijk wordt bij vervangen van koppelingskabel  ALTIJD de binnen en buiten kabel vervangen en niet alleen de binnenkabel ?


Dat verbaasde mij ook enigszins Niko.. aan de andere kant maar beter; ik heb nog trauma's van die p^kketonnetjes die vroeg of laat toch aan de wandel gingen, gerafelde kabels, met kouwe fikken die zooi in elkaar klooien in de regen, schroeftonnetjes die in het gras verdwijnen. Het was leuk, die low budget brommertjes, maar daar zijn we nu overheen gegroeid.
Het is wél verkrijgbaar als kabel met een los tonnetje werd mij verteld vanmiddag, maar ik heb vriendelijk bedankt.
Zo vaak gaan die kabels nou ook weer niet stuk.  ;)

'Doet u mij maar een complete kabel', dan maar 30 €  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 09:35 #9 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Koppelingskabel time ...
Inderdaad. Ik denk dat een noodkabel wel wat is (hoef je je geen zorgen te maken over de buigdiameter van de buitenkabel in ieder geval) dus scheelt veel ruimte. Eventueel een 10 ml flaconnetje Locktite 243 bij nemen ofzo opdat het niet na twee km weer losloopt.

1. Let bij installatie erop dat bij de koppelinghendel kant het open deel van het schroefdraad naar onderen wijst i.v.m. vocht.
2. Wees ervan op de hoogte dat je koppelingshendel nog een vrij slagje overhoud (i.e. kabel staat niet strak). Controleer dit met het stuur recht , volledig links, en volledig rechts uitgeslagen.

Genoeg supersport boys die hun koppelingshendels wel even wat fijner zullen zetten en een paar dagen later hun complete koppeling moeten laten vervangen omdat hij ging slippen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 10:44 #10 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Koppelingskabel time ...

'Doet u mij maar een complete kabel', dan maar 30 €  :-\


Ben zojuist gebeld. Mijn kabel is binnen. Een complete kabel... € 18,=...!

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 16:21 - 06 mei 2009 20:54 #11 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Koppelingskabel time ...
Tipje: Let op of je binnenkabel precies midden door het gat van de onderste verstelnippel gaat. Vaak schuurt deze hier langs waardoor je kabel binnen 20000km weer doorgesleten is.
De bevestigingsplaatje van de nippel kan je een beetje draaien t.o.v. het koppelingsdeksel, boutje lossen, bevestiging in de juiste stand houden en weer vastzetten. Soms is het nodig om de bevestiging wat te verbuigen. Belangrijkste is dat de binnenkabel over de hele slag van de koppeling de binnenrand van de verstelnippel niet raakt.

Sorry maar een duidelijkere uitleg zit er ff niet in..  :P Ben net wakker  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 20:06 #12 door africatwinner67
Beantwoord door africatwinner67 in topic Koppelingskabel time ...
zal hem wat losser zetten dan  ::) Thanks Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 20:31 #13 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Koppelingskabel time ...
Goede tips lui, dank, ga ik allemaal op letten  ;)
Bij mij is de slijtageplek die er nu opzit volgens mij ook veroorzaakt door het schrapen langs de onderste stelbus/bout, daar zal ik dus extra op moeten letten..

Die vrije slag wist ik wel, heb vroegah, Zündapp gereden  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 20:42 #14 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Koppelingskabel time ...

Goede tips lui, dank, ga ik allemaal op letten  ;)
Bij mij is de slijtageplek die er nu opzit volgens mij ook veroorzaakt door het schrapen langs de onderste stelbus/bout, daar zal ik dus extra op moeten letten..

Die vrije slag wist ik wel, heb vroegah, Zündapp gereden  ;D



Wat lees ik nu: Zündapp gereden, dat zijn de echte ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2009 20:56 #15 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Koppelingskabel time ...


Wat lees ik nu: Zündapp gereden, dat zijn de echte ;D .


Jeh, KS50 (70cc), KS80 origineel maar compleet special paint, en een KS125 (175 cc  8) )
Daarna nog een GTS gehad, die reed stiekum het lekkerste, maar de KSen waren gewoon mooier  8)
Daarna heb ik ook nog Honda MTX gereden, 50 en 80 (110cc), daarna een 250 cc Harley Enduroding, een Kawa KLR650 en nu een AT.

Tis een bietje uit de klauwen gelopen zo langzaamaan zeg maar  :angel:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2009 11:13 #16 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Koppelingskabel time ...

Ben zojuist gebeld. Mijn kabel is binnen. Een complete kabel... € 18,=...!


Kan je er misschien beter ook gelijk een reservekabel bij trekken?

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2009 23:22 #17 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Koppelingskabel time ...
Nou, het is voor mekaar. Het kreng kan weer rijden.  :))

Reservekabel... Hmmm... Ik weet nou hoe de kabel loopt. Er is niet bijzonder veel ruimte, maar het moet kunnen. (Dat doortrekken m.b.v. de oude kabel heb ik trouwens niet gedaan).

Ik zat er al aan te denken om er gewoon nog een te bestellen en deze onder mijn zadel te stoppen bij mijn TSU. Ik zie ook wel mogelijkheden om hem naast de "vaste" te leggen.

Maar ik wil dit liever niet nog eens meemaken; dat je lekker aan het touren bent en dat dit zo abrupt en bruut wordt afgekapt door een kapot kabeltje. >:(

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2009 19:07 #18 door dude
Beantwoord door dude in topic Koppelingskabel time ...
Ha, brommer-nostalgie, heerlijk..... ::)
Heb ook een Zündapp gehad, ook een KS50 (bj 77), het eerste model met gietwielen en een schijfrem voor.
Daarvoor nog een Yamaha FS1 met roterende inlaatschijf (bj 72), ook geinig.

Terug naar de koppelings-kabel-toestanden.
Deze week net terug uit Noorwegen, en nu zie ik dat de koppelingskabel aan twee draadjes hangt.
Mazzel gehad dus... ;)
Km stand 58.000 km., 1e kabel.
Nu wil het geluk dat ik een paar weken terug net een koppelingskabel gekocht had (Louis 14,95), die ik naast de bestaande wilde monteren als reserve, doen enduro-rijders ook vaak.
= Tip !!!

Vandaag gemonteerd (tank en kuipdelen ff er af gehaald), past prima.
Erik, bedankt voor de tip dat de binnenkabel precies door het midden van de verstelnippel moet lopen, zal dat direct controleren !

Op de foto van Edwin zie ik beneden bij de verstelnippel een harmonica-rubbertje,  zodat er geen zand bij kan , dat lijkt me handig, weet iemand waar ik zoiets kan kopen ?
Nee, geen Durex.  :P

Tot slot de vraag of je koppelingskabels nog dient te smeren ?
In de brommertijd wel !
Ik geloof dat ik ooit eens gelezen heb, dat je moderne kabels met teflon laag erin niet mag smeren....
Bovendien, kleeft er door de olie, zand en rotzooi onderaan de kabel, dit bevordert ook het doorslijten.....

Groeten,
John


Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2009 19:51 #19 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Koppelingskabel time ...
Smeren mag met een smeermiddel dat geschikt is voor bowdenkabels met teflon coating.
O.a. te koop bij Louis.de.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2009 17:33 #20 door dude
Beantwoord door dude in topic Koppelingskabel time ...
Thanx V-Twin,

Heb het gevonden:blz 972 Louis Katalog, Bowdenzugspray incl. spuitnippel voor 9,95.
Lijkt me wel handig, en goed voor de levensduur van de kabel !

Aan de onderkant heb ik ipv een rubbertje, nu een stukje doorzichtige slang gemonteerd, afgesloten met een stopje van opgerolde binnenband.
Zo blijft het onderstuk mooi schoon, en toch kun je zien of de kabel begint te rafelen.

Foto:

Het is oranje en het ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden