Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km

14 aug 2013 13:30 #21 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
dag ron
Toch zou ik jou postzegeltje wel willen zien als die Kawasaki van jou 1 liter op 1300 km
zou verstoken,denk dat je dezelfde dag alweer bij de dealer stond .


zeker weten maar  dit is appels met peren te vergelijken.

ik zou zeer zeker een compressie test doen en dan misschien een total engine flush
maar dat lost echte slijtage niet op

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 13:34 #22 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Ik weet niet wat je voor deze twin betaald hebt, maar boven 3000 euro zit er meestal wel een vorm van garantie op.
Verder zou je bij de RDW eens kunnen kijken hoeveel eigenaren deze motor heeft gehad en of het import is enz...

ovi.rdw.nl/Default.aspx

Wanneer hij dealer onderhouden is zou de historie ook kunnen worden opgevraagd bij een ( andere ) dealer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 14:03 #23 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Ik zou ff wachten wat morgen eruit komt met Arjan, hij is wel stug maar ook een zakenman, komt wel goed denk ik (pakt roosvicee)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 15:05 #24 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Ik heb 3 jaar geleden een transalp 600 gehad (laatste generatie). Dat blokje had 39 000km toen ik hem kocht en het verbruikte nagenoeg geen olie, behalve wanneer ik lange tijd sneller dan 130 reed. Intussen staat de teller bij de nieuwe eigenaar op ruim 80 000 km, maar aangezien ze niet zo'n 'doorrijder' is, verbruikt de alp bij haar nagenoeg niets.

Ik vind die 1 liter op 1300km wel aanvaardbaar, ook bij die lage kilometerstand. Ik denk dat de meeste moto- en autoconstructeurs een verbruik van 1 op 1000 opgegeven als 'oke', let op, dat is niet hetzelfde als wat jij goed vindt. Probeer eerst eens lange tijd onder de 110km/u te blijven en bekijk dan wat dat blok doet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 22:37 #25 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Ooit een keertje gehad dat ik niet goed oplette en moest dus onderweg olie kopen. Helaas alleen vol syntheet kunnen krijgen. Als je moet is elke olie voor mij aanvaardbaar. Wat bleek? die vol syntheet brandde ik op alsof het benzine was. Nadien gewoon een oliewissel gedaan met de motul half syntheet en geen problemen meer gehad zoals olieverbruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 18:20 #26 door reteip20
Beantwoord door reteip20 in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Beste forumleden, bedankt voor de reacties, even een update.

Samengevat:
AT aangeschaft bij Arjan Brouwer, bouwjaar 1998, 39.000 kilometer, helemaal in nieuwstaat volgens Arjan Brouwer.
Uiteindelijk €3800,- betaald wat in contant geld betaald moest worden.
zaten geen boekjes, bonnen of iets dergelijks bij.

Motor 10 dagen in bezit gehad, 2600 kilometer mee gereden ( waarvan 2200 km retour Frankrijk ).
ongeveer 1100 km snelweg, kruissnelheid op snelweg meestal tussen de 100 en 120 kilometer per uur.
overige 1500 km voornamelijk N-wegen waarbij de kruissnelheid lag tussen de 80 a 90 kilometer per uur is.

De motor gebruikte constant olie, in totaal bijna 2 liter bijgevuld, op de terugreis van 1100 km ging er ruim 800 cc in. ( het verbruik is dus 1 liter olie op 1300 km )
Verder viel op dat de motor begint te ploffen rond de 4700 RPM bij het rijden, in de neutraalstand ploft de motor boven de + 4700 RPM.

Geen blauwe rook, een vette uitlaat of lekkage kunnen ontdekken, alleen was de achterste cilinder een klein beetje smerig onder de inlaat.

Reactie Arjan Brouwer;

'Deze AT hoort niet zoveel olie te verbruiken, zelfs niet bij 139.000 km i.p.v. 39.000.
'breng de motor even langs dan gaan we het nakijken en ik zal contact opnemen met de vorige eigenaar'

Motor vandaag gebracht.
A.B. 'volgens de oude eigenaar gebruikte de motor geen druppel olie'
Kon een leenmotor krijgen om naar huis te rijden, woon namelijk 130 km bij brouwer vandaan en het openbaar vervoer zal 3,5 uur reizen zijn.

De AT staat nu bij Arjan Brouwer, dinsdag wordt de motor onderzocht.
Heb een leenmotor gekregen om naar huis te rijden wat eerst €25,- per dag zal kosten. Toen ik aangaf dat ik een goede prijs voor de AT heb betaald en dat het olieverbruik niet hoort ontstond er wat discussie. Waarbij Brouwer aangaf dat de AT bij de oude eigenaar geen olie verbruikten en dat er bij mijn reisje naar Frankrijk iets lekkage heb veroorzaakt waardoor het mijn eigen schuld is. Uiteindelijk afgesproken dat ik deze leenmotor kosteloos kan gebruiken om alleen naar huis en terug naar A.B. te rijden.

Zelf geen lekkage of blauwe rook kunnen ontdekken enigste is het ploffen bij 4700 RPM of bij hogere toeren in de neutraal stand.
Volgens Brouwer is dit geen probleem en is de motor iets te schraal afgesteld.

Tot nu toe prima geholpen door Arjan Brouwer.
Met het enigste minpuntje dat A.B. beweerde dat het olie verbruik absoluut niet zo was toen hij de motor verkocht en dat tijdens mijn rit is ontstaan.
Wat mij heel erg sterk lijkt, hoop dan ook dat het netjes wordt opgelost.

Woensdag weer een update.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 18:28 #27 door reteip20
Beantwoord door reteip20 in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km

Ik heb 3 jaar geleden een transalp 600 gehad (laatste generatie). Dat blokje had 39 000km toen ik hem kocht en het verbruikte nagenoeg geen olie, behalve wanneer ik lange tijd sneller dan 130 reed. Intussen staat de teller bij de nieuwe eigenaar op ruim 80 000 km, maar aangezien ze niet zo'n 'doorrijder' is, verbruikt de alp bij haar nagenoeg niets.

Ik vind die 1 liter op 1300km wel aanvaardbaar, ook bij die lage kilometerstand. Ik denk dat de meeste moto- en autoconstructeurs een verbruik van 1 op 1000 opgegeven als 'oke', let op, dat is niet hetzelfde als wat jij goed vindt. Probeer eerst eens lange tijd onder de 110km/u te blijven en bekijk dan wat dat blok doet...

*thomas*

Heb €3800,- betaald voor een A.T. die volgens de dealer in nieuwstaat verkeerd.
De dealer wist dat ik de A.T. zal gebruiken voor lange afstanden en dit ik naar Zuid Frankrijk zal gaan met de A.T.
Om nu naar Zuid-Frankrijk te rijden zal ik onderweg 2 keer de olie moeten bij vullen omdat deze anders onder peil zakt.
We verschillen dan duidelijk van mening wat aanvaardbaar verbruik is en wat snelheid betreft rij het liefst rond de 100/110.
Maar in de 2600 km kilometer is zeker de helft niet harder gereden dan 80 km per uur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 19:48 #28 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Hoe kan A.B nou met zekerheid stellen dat de motor bij hem in de zaak nog geen olie zuiper was?  omdat hij
dat aan de vorige eigenaar gevraagd heeft soms?  Ja die gaat echt niet opbiechten dat tie hem daarom de
deur heeft uitgedaan.
Dat had A.B alleen maar vast kunnen stellen als hij zelf er eerst lange afstanden mee zou hebben gereden
en dat heeft hij natuurlijk niet!
Dat hij je ook nog effe 25 euro voor de leenfiets wil laten betalen doet mij vermoeden wat straks zijn
eind conclusie gaat wezen  "dat er aan,t blok niks te vinden is en de motor gezond zijn deur is uitgegaan
en dat eventuele blokschade tijdens het rijden ontstaan is"  en dat je nog blij mag wezen dat je gratis een leen fiets mocht hebben en dat de onderzoekskosten niet aan je word doorgerekend.

Ik hoop zo voor je dat ik het bij het verkeerde eind heb Pieter en hij zijn verantwoording neemt.
succes dinsdag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 20:11 #29 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km

*thomas*

Heb €3800,- betaald voor een A.T. die volgens de dealer in nieuwstaat verkeerd.
De dealer wist dat ik de A.T. zal gebruiken voor lange afstanden en dit ik naar Zuid Frankrijk zal gaan met de A.T.
Om nu naar Zuid-Frankrijk te rijden zal ik onderweg 2 keer de olie moeten bij vullen omdat deze anders onder peil zakt.
We verschillen dan duidelijk van mening wat aanvaardbaar verbruik is en wat snelheid betreft rij het liefst rond de 100/110.
Maar in de 2600 km kilometer is zeker de helft niet harder gereden dan 80 km per uur.


Wat ik aanvaardbaar vind is inderdaad een persoonlijke mening, maar dat neemt niet weg dat moto-en autoconstructeurs zelf pas van een problematisch verbruik spreken bij een verbruik van meer dan 1L/1000km.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 20:41 #30 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
even afstandelijk bekeken..

over de discussie welk olieverbruik aanvaardbaar is heb ik mijn mening al gegeven
het is mijn ervaring dat de keuze van olie ook effect heeft op het verbruik ervan net zoals een vlotte snelweg rit je vertrouwen ernstig kan beschamen in het verbruik ervan
dus die 800 ml na 1100 km doet  voor mij niet vreemd aan.

De XRV is een cult bike wat je terug vindt in de prijs die men bereid is om te betalen maar het blijft een motorfiets van min 13 jaar oud met techniek van minstens nog eens 10 jaar ouder
je kunt van geen enkele dealer verwachten dat hij  van zaken als olieverbruik op de hoogte is.
dat weet alleen de vorige eigenaar misschien
wil je dergelijke zekerheden ..dan is een nieuwere motorfiets een betere aanpak
liefst met garantie...

en dan komen we terug op het probleem, olieverbruik over een afstand van ruim 2600 km
niemand die antwoord kan geven op de vraag
was het aanwezig of is het veroorzaakt

maar wat wil je als klant eigenlijk

je centen terug ?

(is overigens de enige echte oplossing!!!!)
herstelling?
maar tegen welke kosten want  ik verwacht dat je geen garantie hebt en dan komt alles aan op  mogelijke goodwill van AB
een correct uitgevoerde topeind revisie kost  gewoon 1300 euri uitbesteed
ik vrees dat dat hem ook niet gaat worden

ik voel dat het werkelijke zeer meer zit in  het feit dat je geen zin hebt in een motorfiets waarbij je mogelijk dagelijks het oliepeil van moet controleren en dan ook moet bij vullen
ook al rijdt hij als een zonnetje

zomaar een tipje.. zoek een andere motorfiets bij hem uit.. daar moet AB best wel toe bereid zijn

je moet gewoon geluk hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 20:55 #31 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Ik sluit me bij het bovenstaande volledig aan.

Dat de lekkage onderweg is veroorzaakt lijkt me sterk, zeker omdat het een verbruik is dat vrij hoog zou liggen voor een lek.

- uitwendig geen sporen (vermoed ik toch)
- geen blauwe rook, dus inwendig ook geen lek

Maar wat verwacht je dan:

- herstelling (wat zeer duur is zoals reeds werd aangegeven)
- centjes terug
- inruil

Besef ook dat aangezien motorfabrikanten zelf pas van een problematisch verbruik spreken bij eentje hoger dan 1l/1000km je dus weinig kan beginnen tegen de verdeler of tegen Honda. Je kan in feite van een dealer ook niet verwachten dat hij weet dat de fiets olie verbruikt, hij had misschien niet mogen zeggen dat hij geen verbruik had (want dat is een misleiding, hij wist dit immers niet).

Besef wel dat er veel AT's zullen zijn (en nog een berg andere motoren) die olie verbruiken, zoals ik ook al aangaf met mijn in nieuw staat verkerende alp destijds.

Groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 21:06 #32 door Cas
Als mijn Varadero 800 ml olie verbruikt op 1100 km dat gaat ie de shredder in, gelukkig gebruikt ie geen olie!

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 21:13 #33 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km

Als mijn Varadero 800 ml olie verbruikt op 1100 km dat gaat ie de shredder in, gelukkig gebruikt ie geen olie!


Nuttig zo'n reactie  :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2013 23:49 #34 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km
Maar zoals jij het nu stelt Thomas zou het zelf zo zijn dat als Pieter wel garantie zou hebben jij nog steeds vind
dat hij een verbruik van 1 op 1300 km zou moeten accepteren,omdat fabrikanten 1 op 1000 pas een probleem vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2013 00:11 #35 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km

het is onjuist  om olieverbruik aan een slecht presterende motor te koppelen

menig motor verbruikt aanzienlijk meer dan hierboven beschreven en hebben een perfecte compressie , lekken niet  en presteren ruim voldoende

hooguit hinderlijk om  zo nu en dan wat bij te gooien

ook mijn motorfiets gebruikte ca 400 ml  in het woon werk verkeer van ca 200 km per dag(ja daar is hij weer... snel(ler) weg
en op vakantie gemiddeld 1 ltr op 4000 km
V twins hebben wel wat..



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2013 11:48 #36 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km

Maar zoals jij het nu stelt Thomas zou het zelf zo zijn dat als Pieter wel garantie zou hebben jij nog steeds vind
dat hij een verbruik van 1 op 1300 km zou moeten accepteren,omdat fabrikanten 1 op 1000 pas een probleem vinden?


De term garantie zoals de meesten hem hier gebruiken heeft nog steeds betrekking op een technisch defect dat bij de aankoop niet bekend was. Een olieverbruik dat volgens de constructeur niet als problematisch kan worden aangedaan is dus geen technisch defect.

Indien zou blijken dat het gaat om een uitwendig lek (keerring, pakking) of een inwendig lek (blauwe rook), dan gaat het zeker wel om een technisch defect. In dat geval moet dit schriftelijk (aangetekend) aan de verkoper worden gemeld en dient deze de motor ook te onderzoeken.

Ik heb echter het gevoel dat het hier om een tevredenheidsgarantie gaat, en dat is uiteraard iets heel anders en voor zover ik weet hier niet van toepassing.

Het enige wat ik probeer te doen is alles een beetje nuanceren en vanuit een ander perspectief bekijken. Ja, olieverbruik is vervelend, maar zoals Waffie al zei (en ik ook), het is niet per se nefast voor het blok, net zoals het niet per se veroorzaakt wordt door een technisch mankement.

Ik denk dat de topicstarter er meer voordeel uit zal halen door de twin zelf te verkopen dan te proberen zijn geld terug te halen bij AB, maar proberen kan altijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2013 12:00 #37 door PimW
Mag ik opmerken dat inwendige lekkage aka verbranden van olie niet altijd blauwe rook als gevolg heeft?

Misschien niet van grote waarde in deze discussie maar bijt je er niet in vast dat hij MOET roken om te verbruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2013 12:09 #38 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km

Mag ik opmerken dat inwendige lekkage aka verbranden van olie niet altijd blauwe rook als gevolg heeft?

Misschien niet van grote waarde in deze discussie maar bijt je er niet in vast dat hij MOET roken om te verbruiken.


Mee eens, maar blauwe (of zwarte) rook bij verbranding van olie duidt toch op een overmatig verbruik... Toch? Ik ga ervan uit dat indien het verbruik niet buitensporig is, er geen blauwe/zwarte rook zichtbaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2013 12:15 #39 door PimW
Ik heb een motor gehad die niet rookte, rook naar olie of lekte. Die verstookte op 1000km 700ml olie.
En dat was ivm het kleine carter (1,2L) wel vrij verontrustend.

Als er rook is duid dat op verbruik, maar als er verbruik is hoeft er geen rook te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2013 12:20 #40 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Hoge olieverbruik RD07A , 40.000 km of 140.000 km

Ik heb een motor gehad die niet rookte, rook naar olie of lekte. Die verstookte op 1000km 700ml olie.
En dat was ivm het kleine carter (1,2L) wel vrij verontrustend.

Als er rook is duid dat op verbruik, maar als er verbruik is hoeft er geen rook te zijn.


Nu, als er geen externe lekkage is, gaat de olie natuurlijk ergens heen, en dat is naar buiten via de cilinders/uitlaat. Ook jij geeft aan dat er een verbruik was van minder dan 1l/1000km en ondanks het kleine carter, is dat volgens veel constructeurs geen probleem. Vervelend is het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden