Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen

19 aug 2013 23:33 #1 door martsky
Hoera  :(  , ik heb het ook, de stekkers van de spanningsregelaar bijna doorgefikt.
(Zie bijlage 1 )

Ik ga niet alles herhalen wat in meerdere topics al eens is geschreven, maar wel de vragen waarop ik nog geen antwoord kan vinden.
(zie bijvoorbeeld : http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9858.0 )

Watsgeburt:
Ik wilde zaterdag een eindje rijden, en trrr trrr trrr, niet starten, en raar geluid in mn startmotor.
Accuspanning gemeten, slechts 10,5 volt. Startmotor slaat dus niet snel genoeg rond om het blok mee te trekken, en ratelt alleen.
Acculader aangesloten, en die laat niet bij,  ??? want de accu is vol, volgens de lader.... Lader bij de buurman gehaald, en hetzelfde fenomeen, accu is volgens de lampjes al vol.
Maar niet vol genoeg om te kunnen starten.

Startkabels aan de auto, en huppa starten en lopen.
Maar nog steeds 10,5 volt op mn accu tussen de polen.

Voor mn brandstof pomp maakt dat niet uit, want ik heb een vacuümpomp, dus die loopt ook zonder 12 v stroom wel.
Het ligt niet aan de dynamo, want uit dat ding komen volgens mij twee kabels (Zie bijlage twee), de ene (rechter pijltje) gaat naar de spanningsregelaar, de andere (linker pijltje) naar de bobine, dus ik heb vonken in de bougies.

Vraag 1 : Eerst maar eens de draden doorsolderen, en dus is de vraag, maakt het uit welke van de drie gele draden ik aan elkaar zet? Moet het op dezelfde manier als waarop ze in de stekker met elkaar verbonden waren, of kan ik vrij wisselen?
(derde bijlage: Groene stekker is van de zijstep, middelste blokje is van de spanningsregelaar, en de rechter is die van de kabel die naar de bobine gaat)

En daarna, wat is er nog meer kapot? Tripmeter werkte gewoon, toerenteller ook, motor loopt goed. Spanningsregelaar werd na 5 minuten wel warm, maar ja, niet echt heel heet.
Vraag 2: als de regelaar kapot is, kan ie dan ook te lage spanning opleveren? Ik hoop het want dan zijn de CDI en de regelaar misschien niet kapot.

Vraag 3: Als je motor loopt, en de regelaar is kapot, dan verwacht ik toch een veel hogere spanning dan 10,5 volt op mn accu? En waarom gaat die stekker van de regelaar dan kapot, en die van de bobine niet? Of moet je die ook doorsolderen?

Ik probeer de volgorde te achterhalen waarin e.e.a. kapot gaat, kan het zijn dat ik een paar spanningspieken heb gehad, en mn accu als eerste is kapot gegaan.
Of ga ik er na het solderen achter komen dat de regelaar ook kapot is, en dat ik dan wel veel meer dan 14 volt op mn accu heb gehad?

Eerst maar eens het antwoord op vraag 1 dan ga ik daarna meteen solderen  :)
Zien we daarna weer verder.





AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2013 00:26 #2 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen
Martsky,

zoals ik altijd begrepen heb gaat de stekker van de spanningsregelaar oxideren waardoor de weerstand in de stekker dus groter wordt >> meer warmte >> stekkers verbranden >> door de grotere weerstand gaat de spanningsregelaar de geest geven, en als je pech hebt, te lang door rijdt, is er meer aan vervanging toe.

Bij de AT van mijn vrouw had ik even de hoop dat vervanging van de stekkers de oplossing zou zijn, dus niet, spanningsregelaar had de geest al gegeven >15 v

Ik meen hier ooit ergens gelezen te hebben dat het niet uitmaakt welke van de 3 gele draden je waarop aansluit, maar was daar niet helemaal zeker van en heb dus de draden niet verwisseld bij het plaatsen van de nieuwe stekker. Helaas moest de spanningsregelaar alsnog vervangen worden en heb toen de keuze gemaakt om niet te solderen of een andere stekkerverbinding zoals door Jelle voorgesteld toe te passen ivm garantie op de spanningsregelaar, na de garantietermijn kies ik voor de oplossing van Jelle.

wat betreft vr 3, de stekker van de spanningsregelaar schijnt oxidatie gevoeliger te zijn en krijgt een groter voltage te verwerken omdat de de stroom eerst nog naar de spanningsregelaar moet.De ronde stekker van de spanningsregelaar is voorzien van een O ring en daardoor minder gevoelig voor oxidatie en krijgt een gereguleerde stroom te verwerken, deze komt van de spanningsregelaar. Mijn beperkte kennis van de electronica komt tot dit antwoord op vr 3 maar er is vast iemand die dat kan bevestigen dan wel kan weerleggen , leer ik ook wat.
succes.

Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2013 07:15 #3 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen
Die 3 gele draden maakt niet uit omdat het 3 fase wisselspanning is, en dat je regelaar dit omzet naar gelijkspanning en dus geen rekening hoeft te houden met een draaiveld.
Bij een defecte spanningsregelaar is het goed mogelijk dat dat deze te laag is, er kunnen thyristoren in de regelaar defect zijn en geen spanning doorlaten of het regel circuit dat de thyristoren aansturen niet goed meer werkt.
Mogelijk is, wat ook veel voorkomt is dat de thyristroren zijn doorgeslagen en de ongeregelde spanning er doorheen gaat en de spanning te hoog wordt.


Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2013 08:55 #4 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen
Mooi, dat helpt weer een stukje verder, ik ga vanmiddag draden solderen, en dan verder zien.

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2013 11:02 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen
Ik kan het niet laten maar is die accu wel goed? Dat lijkt mij de eerste stap. 10,5 in rust is niet goed en dan niet opladen dan is er iets nie goed met dat ding. Goeie accu is stap 1 lijkt mij

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2013 11:34 #6 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen
Ik denk dat die accu idd ook niet meer goed is.

Maar zoals je aan de stekkers zag, is ingrijpen daar beslist nodig.
Dus ik ga die eerst solderen, en ondertussen hangt mn accu aan de lading.

Als ik daarna nog niet kan starten, of alleen met hulp van een andere accu/starthulp, dan is de accu ook definitief afgeschreven.

Dan komt er vervolgens een nieuwe accu, en ga ik kijken of de laadspanning varieert met het toerental van mn motor.
Zo ja, ok.
Zo nee, ? dan is de regelaar kapot.

Theoretisch, als je accu volkomen leeg is, en je motor loopt wel, hoeveel spanning staat er dan (vanwege de laadstroom) over de accupolen?

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2013 11:51 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen
Ergens in de buurt van de 14 volt maar dan moet je wel iets van 5000 toeren maken. Stationar loopt de boel niet met een lege accu.

Ik zou gelijk een andere accu halen want die kan ieder moment ermee ophouden.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2013 21:59 #8 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen
Gele draden wisselen maakt in principe niet uit maar waarom zou je dat doen?  Je kan ze toch prima in de originele volgorde solderen....?
Accu kan kapot zijn gegaan door een te diepe ontlading nadat een paar startbeurten geleden eerst de regelaar de geest had gegeven.
Trouwens de accu heb je volgens mij alleen nodig om m te starten, daarna kun je m bij wijze van spreken thuis laten en gaan rijden, verklaart waarom er na een jumpstart geen verdere problemen waren.  Nog geluk bij een ongeluk hopelijk want overspanning is erger.....
Ben benieuwd waar je op uit komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2013 22:25 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Stekkerverbinding spanningsregelaar solderen

Trouwens de accu heb je volgens mij alleen nodig om m te starten, daarna kun je m bij wijze van spreken thuis laten en gaan rijden, verklaart waarom er na een jumpstart geen verdere problemen waren.  Nog geluk bij een ongeluk hopelijk want overspanning is erger.....
Ben benieuwd waar je op uit komt.


Een AT kan niet zonder accu rijden tenzij je het toerental boven de 3.000 / 3.500 weet te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden