Hoera
, ik heb het ook, de stekkers van de spanningsregelaar bijna doorgefikt.
(Zie bijlage 1 )
Ik ga niet alles herhalen wat in meerdere topics al eens is geschreven, maar wel de vragen waarop ik nog geen antwoord kan vinden.
(zie bijvoorbeeld :
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9858.0
)
Watsgeburt:
Ik wilde zaterdag een eindje rijden, en trrr trrr trrr, niet starten, en raar geluid in mn startmotor.
Accuspanning gemeten, slechts 10,5 volt. Startmotor slaat dus niet snel genoeg rond om het blok mee te trekken, en ratelt alleen.
Acculader aangesloten, en die laat niet bij, ??? want de accu is vol, volgens de lader.... Lader bij de buurman gehaald, en hetzelfde fenomeen, accu is volgens de lampjes al vol.
Maar niet vol genoeg om te kunnen starten.
Startkabels aan de auto, en huppa starten en lopen.
Maar nog steeds 10,5 volt op mn accu tussen de polen.
Voor mn brandstof pomp maakt dat niet uit, want ik heb een vacuümpomp, dus die loopt ook zonder 12 v stroom wel.
Het ligt niet aan de dynamo, want uit dat ding komen volgens mij twee kabels (Zie bijlage twee), de ene (rechter pijltje) gaat naar de spanningsregelaar, de andere (linker pijltje) naar de bobine, dus ik heb vonken in de bougies.
Vraag 1 : Eerst maar eens de draden doorsolderen, en dus is de vraag, maakt het uit welke van de drie gele draden ik aan elkaar zet? Moet het op dezelfde manier als waarop ze in de stekker met elkaar verbonden waren, of kan ik vrij wisselen?
(derde bijlage: Groene stekker is van de zijstep, middelste blokje is van de spanningsregelaar, en de rechter is die van de kabel die naar de bobine gaat)
En daarna, wat is er nog meer kapot? Tripmeter werkte gewoon, toerenteller ook, motor loopt goed. Spanningsregelaar werd na 5 minuten wel warm, maar ja, niet echt heel heet.
Vraag 2: als de regelaar kapot is, kan ie dan ook te
lage spanning opleveren? Ik hoop het want dan zijn de CDI en de regelaar misschien niet kapot.
Vraag 3: Als je motor loopt, en de regelaar is kapot, dan verwacht ik toch een veel hogere spanning dan 10,5 volt op mn accu? En waarom gaat die stekker van de regelaar dan kapot, en die van de bobine niet? Of moet je die ook doorsolderen?
Ik probeer de volgorde te achterhalen waarin e.e.a. kapot gaat, kan het zijn dat ik een paar spanningspieken heb gehad, en mn accu als eerste is kapot gegaan.
Of ga ik er na het solderen achter komen dat de regelaar ook kapot is, en dat ik dan wel veel meer dan 14 volt op mn accu heb gehad?
Eerst maar eens het antwoord op vraag 1 dan ga ik daarna meteen solderen
Zien we daarna weer verder.