Benzinepomp modificatie en condensator

22 aug 2013 20:56 #1 door Nahpets
Benzinepomp modificatie en condensator werd gestart door Nahpets
Is al veel over geschreven maar hoop toch slapende honden wakker te maken hier.

Ik had het voornemen mijn benzinepomp van een revisiesetje te voorzien en 'm te modificeren.  Voor de modificatie de site van hankeln.net gebruikt en ook een condensator geplaatst. Ook nog een tweedehands pompje op de kop getikt om hetzelfde mee te doen en op de plank te leggen (ofwel onder t zadel)
Zo gezegd, zo gedaan, alle onderdelen waren binnen.....

Hier mijn constateringen:
Eerst het revisiesetje geplaatst, de pomp ff aan 12V laten klapperen (dan gaat ie hard..!) en een duidelijke vonk was zichtbaar, maar niet bij elk contact volgens mij.  Toen de 1N4007 diode geplaatst en weer aan de voeding: forse reductie van de vonk, pakweg 80% minder.  Daarna een 0,1uF condensator (afgekeken van het duitse forum) er overheen gezet en aan de voeding: vonk werd weer fors minder maar was tot mijn verbazing niet helemaal weg!  Wel flink levensreddend bezig geweest denk ik, dus best tevreden.

Nu mijn 3 vragen:
1- Wie kan mij iets zeggen over de juiste waarde van de condensator ?
2- Ik lees hier op het forum dat vonken na modificatie helemaal weg zijn, zelfs met alleen de diode.  Klopt dat echt of is het ook meer een forse reductie?
3- Indien een dikkere condensator geplaatst wordt bestaat dan het risico van een te grote buffer waardoor de pomp te traag wordt met als resultaat fuel starvation?


Benieuwd naar jullie antwoorden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2013 22:36 #2 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Benzinepomp modificatie en condensator
1 162434    Siliciumdiode 1N5408 1000V                  0,18  eur
500943    MKT-foliecondensator B32529 1,0µF          0,32  eur (copyright daan

2 Forse reductie (gelijk stroom schakelen geeft altijd vonk, vergelijk het met waterslag door kraan dicht gooien
3 Mij nee weet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2013 18:22 #3 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Benzinepomp modificatie en condensator
Denk niet dat je zo heel snel bang hoeft te zijn voor het te traag maken van je pomp. De pomp slag wordt door de veer uitgevoerd, de spoel alleen voor de zuigslag. Deze zuigslag gaat behoorlijk snel. Bij normaal gebruik tikt het pompje heel rustig, en daarbij heb je nog een zekere buffer in je vlotterkamers.

Zou gewoon een grotere buffer proberen, zo te zien zijn er dus iig al 10x zo grote condensatoren gebruikt als dat jij nu had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2013 22:39 #4 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Benzinepomp modificatie en condensator

Denk niet dat je zo heel snel bang hoeft te zijn voor het te traag maken van je pomp. De pomp slag wordt door de veer uitgevoerd, de spoel alleen voor de zuigslag. Deze zuigslag gaat behoorlijk snel. Bij normaal gebruik tikt het pompje heel rustig, en daarbij heb je nog een zekere buffer in je vlotterkamers.

Zou gewoon een grotere buffer proberen, zo te zien zijn er dus iig al 10x zo grote condensatoren gebruikt als dat jij nu had.


Bedankt voor je bijdrage Jelle!
Ja inderdaad, kennelijk kwestie van proberen met die condensator, vandaar ook een beetje mijn vraag; wie heeft wat gebruikt omdat je her en der allerlei waarden leest.
Een condensator laden is een kwestie van milliseconden, dus echt bang hoef je niet te zijn denk ik.  Maar hoeveel pompacties heeft een pomp tijdens volgas....?
Na plaatsen van de gemodificeerde pomp ga ik een grotere condensator proberen en testen aan de voeding, als tenminste de afmetingen binnen de perken blijven......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2018 22:49 #5 door Bram
Beantwoord door Bram in topic Benzinepomp modificatie en condensator

1 162434    Siliciumdiode 1N5408 1000V                  0,18  eur
500943    MKT-foliecondensator B32529 1,0µF          0,32  eur (copyright daan

2 Forse reductie (gelijk stroom schakelen geeft altijd vonk, vergelijk het met waterslag door kraan dicht gooien
3 Mij nee weet.


Heb je toevallig een schema of voorbeeld hoe je de diode en condensator plaatst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2018 00:24 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Benzinepomp modificatie en condensator

Ik rij zelf al een eeuwigheid met een vacuumpomp rond en dan heb je dit soort overwegingen niet.


Maar,

Alles kan kapot dus ik heb mijn haperende Mitsubishi jaren later op een luie dag voorzien van nieuwe punten en enkel de diode en ongetest onder m'n zadel geduwd. Om een mogelijk brandstofdruk probleem uit te sluiten heb ik, op weer een andere dag, die Mitsu er weer tijdelijk tussen gezet. Dat bleek het niet te zijn, maar hij heeft er uit luiigheid vervolgens 3 jaar onder gezeten.

Afgelopen najaar dacht ik, op maar weer een luie dag, ik zal die vacuumpomp maar weer es terugbouwen. Ik heb toen de punten van die Mitsubishi gecontroleerd en die waren als nieuw.

Ik ben altijd sceptisch geweest over die te simpele mod, maar het viel me niet tegen.


Heb vertrouwen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2018 09:48 #7 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Benzinepomp modificatie en condensator
Filmpje:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2018 16:49 #8 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Benzinepomp modificatie en condensator
Die originele pomp kapt er mee na pakweg 50.000 km. Als hij nu twee keer zo lang mee gaat dan zit je de komende honderdduizend kilometer goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.068 seconden