hoe kan ik uitsluiten wat deffect is? spanningsregelaar of de accu?

09 mei 2009 10:26 #1 door twinniac
Ik was gister even aan het rijden op mijn twin, naar mijn maat toe +- 3 km.
heb hem daar uit gedaan, en na 2 uurtjes zou ik weer weg rijden, maar hij wilde niet meer starten.
vervolgens hebben we hem aangeduwd, en ben toen naar huis gereden.
thuis heb ik de accu gemeten, die gaf aan dat er 10,4 volt in de accu zat.
20 min aan de oplader,
toen 11,7. motor gestart,
accu gemeten zonder verlichting 13,5,
toen de verlichting aan 11,8.

nu is mijn vraag, is de accu stuk of de spanningsregelaar?

even contact gehad met verschillende motordealers, en de 1 zegt de accu, en de ander de spanningsregelaar.

De "accu" omdat er bv. een cel stuk is en dat dan de spanningsregelaar niet tot zijn 14v komt.(13,5v)

De "regelaar" omdat hij altijd 14v moet geven ookals de accu stuk zou zijn.

bvd,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2009 10:33 #2 door olaf
Je accu moet minstens 12.5v vasthouden anders is hij op zijn einde . laadspaning meten krijg je alleen de juiste waarde met een volle accu .
ik zou de accu een dag aan de lader zetten daarna afkoppelen een paar uur laten staan en dan nog een keer meten onder de 12.5v of nog veel lager de 11.7 die je beschrijft , accu is kapot . :'(
Er staan al verschillende topic's over effe zoeken >

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2009 11:11 #3 door twinniac
bedankt voor de snelle reactie.
ik zal ff verder kijken op het forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2009 13:32 #4 door kees
Olaf heeft in een paar zinnen alles gezegd wat hierover gezegd kan worden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2009 16:33 - 09 mei 2009 16:36 #5 door 4Plugs
Eensch, Accu is overleden.

Vuistregel is dat een loodaccu, na drie jaar vervangen moet worden. Ongeacht of hij veel of weinig gebruikt is, dat maakt niet uit. Ook onbelast degradeert een accu.

De regelaar geeft in de regel bij een goede accu 14V af, maar als de accu kapot is is de weerstand veel lager en gaat er dus veel stroom door de accu. Omdat de regelaar maar maximaal x Ampère aankan, laat hij de spanning zakken om de stroom te beperken.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 10:19 #6 door dj.verhulst

Eensch, Accu is overleden.

Vuistregel is dat een loodaccu, na drie jaar vervangen moet worden. Ongeacht of hij veel of weinig gebruikt is, dat maakt niet uit. Ook onbelast degradeert een accu.

De regelaar geeft in de regel bij een goede accu 14V af, maar als de accu kapot is is de weerstand veel lager en gaat er dus veel stroom door de accu. Omdat de regelaar maar maximaal x Ampère aankan, laat hij de spanning zakken om de stroom te beperken.



een beetje lood accu zingt het wel 5 jaar uit ,,, als ie regelmatig geladen en ontladen word zou ie echt wel langer dan 3 jaar mee kunnen

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden