Help, mijn koplampen blijven doorbranden

18 nov 2013 09:34 #1 door Dampkring
Help, mijn koplampen blijven doorbranden werd gestart door Dampkring
Goedemorgen saam,

Even hier mijn licht op steken (lekker dubbelzinnig).

Vanochtend toen ik weg wilde rijden deden mijn beide koplampen poef poef waardoor ik dus geen licht meer had. Snel even een alternatief erin gehangen om toch weg te kunnen.

Echter had ik deze lampjes er ongeveer 7 dagen inzitten nadat de twee daarvoor ook al de geest hadden gegeven. Ik vermoed dan ook dat ik ergens een probleempje heb.

Ik ben helaas slecht met elektriciteit en weet zo 123 niet waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak. Heb daar ook echt niet het gereedschap voor om heel eerlijk te zijn.

Kan het zijn dat het een vochtprobleem is.
Kan het zijn dat de weerstand niet afdoende is en dat de lampen teveel op hun donder krijgen

Het is helaas niet echt het jaargetijde om zonder koplampen de weg op te gaan.

Heb de fiets dagelijks nodig en het moet dus simpelweg gewoon goed zijn, anders knaagt het aan mijn zelfvertrouwen.

Iemand een helder idee?

Thanks.

Dampkring aka Leon

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 09:39 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Ik denk dat je spanningsregelaar naar god is, maar hieronder komen vast en zeker nog andere suggesties en hoe je dat kan controleren!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 09:48 #3 door GK
Beantwoord door GK in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
sowieso even investeren in een multimetertje, kost maar een tientje en dan kun je de cruciale punten doormeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 09:50 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Zijn het alleen de koplampen die doorbranden en zo ja, welke heb je er in zitten.

Als de spanningsregelaar defect is, gaan ook de overige lampen aan gort. Daar kun je op wachten.
Meten is weten. Ook hier weer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 10:45 #5 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Ik heb een multimeter liggen, maar begrijp niet zo goed hoe ik het moet gebruiken. Daarbij heb ik het apparaat volgens mij ietwat kapot gemaakt. Toch maar opteren voor een nieuwe en dan maar eens de handleiding lezen.

En het zijn alleen mijn koplampen die doorbranden. Overige lichten blijven vooralsnog branden, hoewel ook het lampje van de tripmaster was kapot gegaan.

Wie heeft er een stappenplan voorhanden?

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 11:14 #6 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
voor een stappen plan ben ik nog te onervaren maar controleer eerst of je echt de goede lamp hebt geplaatst, zelf rijd ik TA en daar zitten andere lampen in dan en AT. maar in een afrika twin moeten

succes

en oja raak het glas van de  lampjes niet met je vingers gebruik een papiertje wat vet vrij/schoon is, het glas is erg gevoelig voor vet dat inbrand en uiteindelijk een kapot lampje veroorzaakt.

en aan kapotte lampen kun je soms ook nog wel wat zien,
is de gloedraad uit de lamp gesmolten(dan is die misschien niet goed geplaatst)
is het glas erg zwart (dat zou een te hoge spanning kunnen aanduiden de draad is snel verdampt)
is de gloedraad alleen gebroken. (dat heb je misschien gewoon twee zwakke lampjes te pakken)

naast de spannnings meter is het ook altijd nuttig om eens visueel naar de bekabeling te kijken soms zie je dan direct een probleem





Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 11:37 #7 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden


is het glas erg zwart (dat zou een te hoge spanning kunnen aanduiden de draad is snel verdampt)


Het lampje wat ik er vanochtend uittrok was helemaal zwart.

Vette vingers had ik ook aan zitten denken. Dus degene die nu stuk zijn heb ik heel voorzichtig geplaatst er zorg voor dragende dat ik het glas niet met mijn vingers zou aanraken. Vanochtend deden de lampjes ook binnen een seconde van elkaar plop plop.

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 12:16 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Ik zou iemand ( een clublid ) in de buurt even vragen om met je mee te kijken.
In jou omgeving zijn er diverse leden die je kunnen helpen eventueel.

Voor wat betreft je universeel meter:
Schakel op DC in het bereik tot 20 volt
Sluit de rode meetkabel aan op de + van de accu en de zwarte op de -
Laat de motor stationair draaien en lees de spanning af in volt.
Laat de motor op 5000 toeren draaien en lees de spanning af.
Meer dan 15 volt is je spanningsregelaar defect, en waarschijnlijk de reden dat je de lampen doorbranden.

Het is me iets te ver, anders had ik je wel geholpen. 8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 12:55 #9 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden

Ik zou iemand ( een clublid ) in de buurt even vragen om met je mee te kijken.
In jou omgeving zijn er diverse leden die je kunnen helpen eventueel.

Voor wat betreft je universeel meter:
Schakel op DC in het bereik tot 20 volt
Sluit de rode meetkabel aan op de + van de accu en de zwarte op de -
Laat de motor stationair draaien en lees de spanning af in volt.
Laat de motor op 5000 toeren draaien en lees de spanning af.
Meer dan 15 volt is je spanningsregelaar defect, en waarschijnlijk de reden dat je de lampen doorbranden.

Het is me iets te ver, anders had ik je wel geholpen. 8)


Gelukkig zit onze electrical afdeling in het pand. Even multimeter gepakt, fiets gestart, spanning gaat dan naar 16, 17 en 18 zag ik ook voorbij komen.

Dus we zitten aardig in de goede richting.

Kan iemand mij nu verlkappen waar de spanningsregelaar zit, hoe deze eruit ziet en of dit in de voortuin te vervangen is. Heb namelijk nog een twin in de voortuin staan, dus kan het een en ander overzetten.

Thanks voor zover in ieder geval.

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 13:11 #10 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Bij de twin links achter de zijkap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 13:13 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
100 % SR defect.


Komen 3 gele draden uit naar een steker.
Dus, vervangen en opnieuw meten.

Controleer in elk geval ook je accuspanning onbelast en belast.
Zou zomaar kunnen dat die inmiddels ook overleden is.

Suc6 in elk geval

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2013 19:22 #12 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Ik heb pas nog hetzelfde gehad met de alp, ook een spanning van 18 volt. Spanningsregelaar was een half jaar ervoor al vervangen, waarschijnlijk was deze vanaf het begin al niet goed. Gevolg was wel dat de batterij ook vervangen moest worden. 18V vond ie niet leuk :(
Even controleren dus.........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 10:16 #13 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Goedemorgen saam,

Gisteravond de spanningsregelaar van mijn oude AT overgezet naar de huidige fiets. Multimeter erop, maar die gaf alleen maar 1 door.
Op hoop van zegen vanochtend naar de zaak gereden en hier nogmaals nagemeten. Komt nu niet meer boven de 15 uit. Dus het ziet er naar uit dat het allemaal gelukt is.

Accu zelf lijkt het nog goed te doen, maar nog maar even afwachten.

Bedankt voor de tips in ieder geval.

P.S.
De motor wil nog wel eens uitvallen als ik het gas loslaat. Kan dat ook een gevolg zijn van een defecte spanningsregelaar?

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 10:56 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden

De motor wil nog wel eens uitvallen als ik het gas loslaat. Kan dat ook een gevolg zijn van een defecte spanningsregelaar?


nee.

niet meer of minder

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 11:06 #15 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
mooi dat het is opgelost

(de titel lezend dacht ik eerst aan het volgende:  doorbranden = blijft branden als ik de motor uit zet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 11:13 #16 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden

nee.

niet meer of minder


Kort maar krachtig. Dan maar een beetje tussengas blijven geven.


- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 11:36 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Of even wat carbreiniger erin en afstelling misschien.
1 flesje Forte 1  op een volle tank doet vaak wonderen.
Ook stationair afstelling, goede bougies, schone carburateur en soms het merk brandstof.
Luchtfilter schoon ???
enzovoort

trouwens

Multimeter erop, maar die gaf alleen maar 1 door

is dus gewoon naar de Kl &$%@#

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2013 21:48 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden

.......P.S.
De motor wil nog wel eens uitvallen als ik het gas loslaat. Kan dat ook een gevolg zijn van een defecte spanningsregelaar?


Ik had tot 2 jaar geleden de zelfde opvatting als Oldtimer en heb het eerst over al in gezocht maar niets gevonden. Toen in een laatste poging de SR vervangen en het probleem was opgelost. Bij mij deed het probleem zich voor als het toerental zakte onder de 1500 tpm zoals bij het afremmen voor een rood verkeerslicht.

Nee Oldie het zat niet in de stekkers etc etc. Kon het zelf ook niet geloven, dacht aan toeval maar heb de oude SR er meerdere keren weer ingezet en proefgereden en het probleem was er weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2013 10:30 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden

Nee Oldie het zat niet in de stekkers etc etc


Goh, ik heb dat antwoord al zo vaak gegeven dat het een standaard is geworden  :P
Maar je hebt gelijk. De wonderen zijn de wereld niet uit.
Afslaan van mijn Dero ( bij een bocht naar links ) zat in de antenne van de HISS, en Honda beweerde dat dat helemaal niet kon.
Sinds vervanging ook hier geen klap verkeerd meer.

Maar een verklaring is er eigenlijk wel voor dit fenomeen. Wanneer de SR zich bij een bepaalde spanning ( lees toerental)  als weerstand gaat gedragen zouden de ontsteekspoelen wel eens te weinig spanning kunnen krijgen en met wat zwakke verbindingen, bougies en vocht heb je al snel dit probleem.
Niet wetenschappelijk bewezen, maar de praktijk is nog steeds de beste leraar. Vergeet niet dat als de SR een tijdje een defecte accu heeft proberen te laden deze echt wel schade heeft opgelopen. Dit is niet altijd zichtbaar, dus voor de zekerheid toch blijven meten hieraan.

Jammer dat de wiki niet helemaal meer wordt bijgehouden, maar anders zou een storing, oorzaak en gevolg module heel veel ervaringen kunnen bevatten.

Misschien een idee om dit weer eens op te pakken.

Ik ga in elk geval de komende winter veel experimenteren en meten aan de PD06 electra om het electrisch schema te voorzien van alle specificaties op elk punt.
Storing zoeken hierin wordt dan een stuk gemakkelijker.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2013 09:41 #20 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Help, mijn koplampen blijven doorbranden
Goedemorgen,

Even voortborduren op dit verhaal. Heb echt nog steeds problemen met de elektriciteit op de fiets. Deze ochtend wilde het kreng weer niet starten. Heeft wel een week stil gestaan, maar dan nog. Aanlopen lukte ook niet.

Kan het zijn dat de accu zodanig op zijn sodemieter heeft gehad door de kapotte spanningsregelaar dat deze ook vertrokken is naar de accu hemel. Ik snap anders echt niet waarom deze zo snel leegloopt. Laatste keer startte hij goed, rijd naar mijn werk, doe mijn ding, wil naar huis, accu leeg? Begrijpen doe ik dit niet.

Het is zo vervelend omdat ik voor mijn werk afhankelijk ben van de motor en ik op dit moment praktisch nul vertrouwen in het geheel heb.

Iemand nog helder van geest?

Thanks.
Leon

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden