Koppeling gedrag

04 mrt 2014 15:26 #1 door Jan4AN
Koppeling gedrag werd gestart door Jan4AN
Hallo.

Een tijd geleden zijn bij mijn AT de koppeling platen vervangen. Sindsdien heb ik het idee dat de koppeling niet meer is wat het ooit was.

Zodra de motor koud is staat de koppeling hendel tegen strak aan. Weinig tot geen vrije slag in de kabel. Zodra de motor lekker warm is komt er wat meer speling in de kabel. Het uiteinde van de hendel heeft zo`n 1cm speling. Wanneer ik een keer goed tot lomp aan optrek en dus de koppeling wat laat slippen merk ik dat de speling op de kabel direct groter wordt. Einde van de hendel wel 2 tot 2,5cm. Bij een ingtrokke koppeling hoef ik dan ook maar de hendel een fractie los te laten en hij wil al pakken. De speling neemt weer af nadat ik een tijdje normaal rijd.

Omdat ik niet meer weet hoe de koppeling was begin ik aan mezelf te twijfelen. Is dit gedrag normaal of zit er toch iets niet lekker?

Ik hoop dat ik het gevoel juist heb kunnen omschrijven en wellicht hebben jullie een idee?

Alvast bedankt.

Gr, Jan

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2014 16:01 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppeling gedrag
ik verdenk je kabel en dan met name dat deze vervuild van binnen is

vernieuw de kabel en probeer het dan nog eens

04 mrt 2014 19:35 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Koppeling gedrag
Als je een paar dagen niet hoeft te rijden kun je de kabel ook losmaken aan de bovenkant en voorzien van een zakje met olie. Dit zal langzaam door de kabel stromen en er aan de onderkant zwart uitkomen.

Zo blijven ook gaskabels enz. goed reageren.

04 mrt 2014 19:44 #4 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic Koppeling gedrag
Bij mij was de koppelingskabel aardig verroest.
Tijdens het vervangen bleek dat de kabel nog maar met een paar ijzerdraadjes bij elkaar werd gehouden! Vast geroest dus.

Zelfde verhaal bij snelheidskabel, deze had het begeven.

Kabel koste 12euro?

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden