Hoe herken in een versleten wiellager? RD-07 1995

04 mrt 2014 18:08 #1 door Michaelmiata89
Hoe herken in een versleten wiellager? RD-07 1995 werd gestart door Michaelmiata89
Zo heel af en toe hoor ik een vreemd geluid, met name bij het wegrijden en lage snelheid. Ik dacht eerst dat er een schakel van mijn ketting "vast" zat. Maar dat is niet het geval. Mijn uitgaande as ziet er heel erg netjes uit, daar zit het h'm dus niet in Het geluid omschrijft zich het een kloek/knak geluid.
Tijdens het rijden is er niets van merkbaar.

Tevens vind ik, maar dat schijnt normaal te zijn begreep ik, dat de koppeling relatief veel herrie maakt bij stilstand. Als ik mijn koppeling intrek is het "klapperen" van de koppeling weg.

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt.

Africa Twin 95 RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2014 18:59 #2 door PimW
Koppeling is normaal, doe je niets aan.

Staat je wiel wel recht in de achterbrug? Ketting niet te strak?

Als een lager echt stuk is kun je je wiel kantelen op de as. Wil je het echt zeker weten kun je ook het wiel uit de motor nemen en met je vingers de lagers draaien en voelen of je ''putjes'' voelt in het loopvlak.

Lijkt me niet kloek-knakkerig, maar je rem zou ook geluid kunnen maken (misschien is je schijf krom?).

06 mrt 2014 10:51 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Hoe herken in een versleten wiellager? RD-07 1995
inderdaad gewoon even voelen met je vinger. Als het koud is kan dit best 'zwaar' gaan, voelt alsof het vet heel dik is zeg maar. Als je iets van 'gruis' ofzo voelt of 'putjes': vervangen die hap! Ik controleer dit iedere keer dat het wiel uit de motor is om uit de problemen te blijven; werkt goed! Als je 'iets' voelt... kun je nog best een stukje rijden.

... was ooit lid ...

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden