Vraag inlaatrubbers

17 mrt 2014 22:21 #1 door Nahpets
Vraag inlaatrubbers werd gestart door Nahpets
Stomme vraag misschien...: maar wat wordt verstaan onder de inlaatrubbers; zijn dat de rubbers van airbox naar carbs of van carbs naar cilinder?  Denk laatstgenoemde, en die zijn ook al in bestelling.... Lees verder...

Mijn AT krijgt n.l. een verhoogd toerental bij spuiten met startpilot onder de carbs, maar ik ben niet helemaal zeker waar de valse lucht wordt getrokken.  Ben ik eens gaan doen omdat de AT zich soms verslikt na terugschakelen of bij vanuit stationair optrekken, of bij tussengas... 
Als ik startpilot spuit bij de tank waar luchtinlaat zit is geen merkbaar verschil in toerental, is dit vreemd of komt dit doordat de startpilot nog gaat mengen met een veelvoud aan lucht?

O ja, de AT is voorzien van een open sportdemper die soms knalt bij gas lossen, vind ik geen probleem maar wellicht wetenswaardig, carbsynchronisatie is perfect en luchtschroeven staan op 2,5 uit.  Choke (plunjers) ook okee.
Thnx alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2014 22:34 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vraag inlaatrubbers
Inlaatrubbers zijn idd tussen de carbs en cilinder. Ik denk dat je redenatie goed is maar het verslikken zou andere oorzaken kunnen hebben. Maar de rubbers zijn besteld las ik dus ik zeg vervangen en kijken of het opgelost is. Het knallen is vrij normaal voor de twin blokjes.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2014 19:57 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vraag inlaatrubbers
Wat je zou kunnen proberen is de rubber inlaat pakking loshalen en er gasket kit ( soort siliconenkit)  insmeren.
Meestal is het euvel dan opgelost want de symptonen duiden gewoon op een lekke inlaatrubber.
Of uiteraard een paar nieuwe plaatsen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2014 22:06 #4 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Vraag inlaatrubbers
Thnx voor de antwoorden.  Inlaatrubbers zijn besteld dus gaan er volgende week op.
Wat zouden andere oorzaken van verslikken kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2014 22:23 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vraag inlaatrubbers
Andere oorzaken zouden ergens in de carbs of benzineleidingen kunnen zitten. Een eenvoudig antwoord kan ik niet geven eerst afwachten hoe het met nieuwe rubbers is waarschijnlijk is het de oplossing.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2014 21:02 #6 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Vraag inlaatrubbers
Ik laat het hier weten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 18:23 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vraag inlaatrubbers

Wat zouden andere oorzaken van verslikken kunnen zijn?


Ik neem aan dat je bedoeld dat hij af en toe overslaat ?

Zou zomaar dezelfde oorzaak kunnen hebben en anders denk ik aan een onderbreking in het stroom circuit.
Maar leg eens uit wat je ermee bedoeld en geeft de symptonen aan

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 22:09 #8 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Vraag inlaatrubbers
Verhaal lekke rubbers is duidelijk denk ik.
Met verslikken bedoel ik dat soms (ongeveer 1 keer per 10km bij rijden met veel stoppen en optrekken) bij een toestand van stationair naar gasgeven een tik te horen is ergens in het vooronder en de motor zich even verslikt., ofwel houdt heel even in terwijl ik die tik hoor.  Lijkt wel of een gasklep heeeeeel even dicht slaat (terwijl ik m toch opentrek) om vervolgens weer normaal te gaan doen.  Maar wellicht is die tik iets anders.
Of de 2 problemen, rubbers en verslikken, met elkaar te maken hebben....?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 09:14 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vraag inlaatrubbers

Of de 2 problemen, rubbers en verslikken, met elkaar te maken hebben....?


Dat weten we als de nieuwe rubbers zijn gemonteerd.
Een tik hoort niet bij een carb probleem.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 10:54 #10 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Vraag inlaatrubbers

Verhaal lekke rubbers is duidelijk denk ik.
Met verslikken bedoel ik dat soms (ongeveer 1 keer per 10km bij rijden met veel stoppen en optrekken) bij een toestand van stationair naar gasgeven een tik te horen is ergens in het vooronder en de motor zich even verslikt., ofwel houdt heel even in terwijl ik die tik hoor.  Lijkt wel of een gasklep heeeeeel even dicht slaat (terwijl ik m toch opentrek) om vervolgens weer normaal te gaan doen.  Maar wellicht is die tik iets anders.
Of de 2 problemen, rubbers en verslikken, met elkaar te maken hebben....?


dit heb ik ook de eerste 2 minuten na een koude start, als de motor stationair draait. Even een slag verkeerd, lijkt wel een soort terugslag, en dan weer verder.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 13:57 #11 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Vraag inlaatrubbers

dit heb ik ook de eerste 2 minuten na een koude start, als de motor stationair draait. Even een slag verkeerd, lijkt wel een soort terugslag, en dan weer verder.


Ja, wat zou dit zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 14:02 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vraag inlaatrubbers
Onderbreking in de ontsteking kan dit veroorzaken.
Het lijkt er dan op dat de motor terugslaat.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 21:02 #13 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Vraag inlaatrubbers
Zo, vandaag alles eraf gehad en carbrubbers vervangen.  Eerst tank eraf, motor aan een geimproviseed benzineinfuus en flink gesproeid met startpilot(met piefje om goed te mikken).  Leek rechter carbrubber te zijn maar ook rechter filterhuisslang nabij carbmontage.  Is nog niet zo makkelijk omdat de aanzuigopening onderaan de airbox zit, voor een goeie diagnose eigenlijk te dichtbij de probleemgebieden.  Die startpilot is zo vluchtig dat het toerental altijd wat omhoog gaat, ook zonder lek, zo blijkt achteraf.  Zit nu prachtig gemonteerd, goed gevoel over.
Gouden tip toegepast van duitse forum om de bevestigingsnokjes van de airbox wat in te korten, maakt montage van airboxslangen op carbs veel makkelijker.  Zie foto ...als het uploaden lukt.....

Knallen en verslikken is helaas nog niet over.  Maarja, open sportdemper geeft knallen, moet ie wellicht wat rijker afgesteld worden?  Luchtschroeven nu standaard 2,5 uit.
Verslikken blijkt backfire te zijn.  Carbs "geven soms licht" bij een backfire. Iemand tips hier?    Uitlaat is dicht, en vanaf heden geen valse lucht meer.  Chokepluggen zijn 100%.  CDI...?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 21:12 #14 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Vraag inlaatrubbers
Een backfire (in de uitlaat) komt vaak door een te rijk mengsel. Het mengsel is nog aan het ontbranden, terwijl de uitlaatklep al open gaat. Ook als het mengsel te rijk de ontbrandingsruimte verlaat (geen volledige verbranding), kan het door hoge uitlaat temperatuur alsnog ineens ontbranden.

Een "backfire in de carb" is soms een teken dat het mengsel te arm is, slechte timing (cdi) of dat je een sproeier probleempje hebt.

Hier een uitgebreidere versie:
www.badasscars.com/index.cfm/page/ptype=.../mode=prod/prd95.htm

Overigens loopt een Alp zelden tot nooit 'perfect' (zoals een V10 draait). Sommigen noemen het zelfs 'een klopboor'. Poppen en af en toe een mooi knalletje in de uitlaat is niet iets om je meteen zorgen over te maken.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 21:19 #15 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vraag inlaatrubbers
Het eerste wat in me opkomt is kleppenstellen en compressie testen.

Wat betreft de carb afstelling kun je het nodige aflezen aan de kleur van de aanslag op de bougies. Dus kijk eens hoe die er uitzien http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougies/diagnose/mogelijke-beschadigingen/ geeft een idee maar je kunt meer aflezen. Nu gaan er opmerkingen komen over toerentallen en dat je niet zondermeer af kan gaan op de bougiekleur maarrr het geeft wel degelijk een indicatie.

Sowieso controleer de electrode afstand vd bougies of draai er nieuwe in

Succes,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 22:23 #16 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Vraag inlaatrubbers
Bougies zijn in de winter vernieuwd en toch gecheckt vorige week, hebben de mooie koffie met melk kleur.
Sproeiers vandaag eruit gehad, zijn ook prima, doorgeblazen en alles is open.
CDI misschien?  Of inlaatklep wat krapper zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 23:40 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vraag inlaatrubbers
Hmm lastig! Vanaf nu moet het een beetje denktank worden en hopelijk komt er meer input van anderen.

De kleppen moeten gewoon binnen de marge zitten eigenlijk geld dat voor alles. Wanneer je af moet wijken van de fabrieks instellingen is er iets heel erg mis.

Wanneer de bougies goed zijn zijn mengsel en verbranding (stationair iig) dus goed. Dus begin eenvoudig. Heb je al een stuk gereden? Was de motor een beetje op temperatuur toen je de backfire opmerkte of was de boel nog koud? Backfire bij 1 of twee carbs? Backfire bij stationair of alleen boven de ... toeren.

Misschien is de gasnaald versleten of iets wat bij de tweede trap in de carb medoet, volg je me nog? Een niet lekker zittend membraan rubbertje bv.
CDI kan het eigenlijk bijna niet zijn bij problemen met cdi ed verandert volgens mij de timing niet zoals bij een contactpunt systeem wel kan.

We horen van je



As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2014 10:28 #18 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Vraag inlaatrubbers
Nachtje geslapen. Ik wil het synchroniseren van de carbs nog wel even erbij gooien.
Deze kan je makkelijk wegstrepen als beide carbs backfires geven. Is het er eentje, zou ik deze bovenaan zetten.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2014 11:04 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Vraag inlaatrubbers

Ik wil het synchroniseren van de carbs nog wel even erbij gooien.

Zie openingspost

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2014 11:22 #20 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Vraag inlaatrubbers
Synchronisatie is gisteren nog gecheckt, prima in orde.  Gereden ook, komt ook bij warme motor voor.  Voorzover te beoordelen is backfire alleen aanwezig bij gas lossen en bij plotseling gasgeven vanuit stationair; bijvoorbeeld bij het op de middenbok herhaald gasgeven en loslaten.  Backfire is niet makkelijk reproduceerbaar.
Gasnaald; hoe beoordeel ik dat?  Heb ze wel eens bekeken, zien er mooi uit, maar is iets na te meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden