Hobbelend/deinend stuur

21 mrt 2014 11:48 #1 door Albert
Hobbelend/deinend stuur werd gestart door Albert
Hallo,
Bij lage toeren bij een snelheid tussen de 50km/u en 80km/u op mooi vlak asfalt hobbelt/deint mijn voorkant. mijn voorband is nog netjes en heeft nog 2/3 profiel. Waar kan dit aan liggen, misschien de veren of de olie in mijn voorvork?  En waarom alleen bij lage toeren en snelheid?
Alvast bedankt voor reacties
Albert
Africa twin rd04 1990


HAARLEM

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 12:51 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Hobbelend/deinend stuur
Als netjes betekent voldoende profiel kan het zijn:
- onbalans tussen voor en achtervering
- geschupt profiel van je voorband
- deuk in velg
- slappe spaken in het voorwiel
- onbalans in voorwiel

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 13:53 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Hobbelend/deinend stuur
Je hebt waarschijnlijk Annakees  I of II erop liggen.
Het is een bekend verschijnsel en ik heb er ook last van gehad.
Vooral de voorband moet op de juiste manier worden opgelegd en als dat niet goed gebeurd krijg je dit soort problemen.
Box Motyre legt ze er wel goed op, maar tegen meerprijs, omdat er veel meer werk in zit om ze goed te monteren.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 13:59 #4 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Hobbelend/deinend stuur
Ik heb het ook, maar dan met Bridgestone battlewing's....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 14:01 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Hobbelend/deinend stuur

Bridgestone battlewing's....


Ik zou toch eens proberen om de band opnieuw te monteren. Het helpt echt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 14:54 #6 door Albert
Beantwoord door Albert in topic Hobbelend/deinend stuur
bedankt voor de reacties. Er zitten inderdaad anakee 2 banden onder.  ik zal ook de mogelijke oorzaken die V-twin noemde nagaan.

HAARLEM

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 15:32 #7 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Hobbelend/deinend stuur

Ik zou toch eens proberen om de band opnieuw te monteren. Het helpt echt.

Hoe moet dat? Dan kan ik de lokale motorboer uitleggen wat hij moet doen  :-[

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 16:56 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hobbelend/deinend stuur
Band moet er 100% goed op liggen.
Over het algemeen heeft elke band langs de zijkant wel ergens een randje of lijntje lopen. Kijk goed dat deze over de hele band even ver van de velgrand af zit. Zo niet dan krijg je dit soort gedrag ook.
Ooit in mijn beginjaren van het motor rijden ook een 'hobbelpaard' gehad, en toen bleek dus de band niet goed erop te zitten.

Het is nog niet genoemd, maar kijk ook even naar je bandenspanning...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 19:18 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Hobbelend/deinend stuur

Dan kan ik de lokale motorboer uitleggen wat hij moet doen 


Als je dit moet uitleggen aan die bandenboer van jou wordt het echt tijd dat je een andere boer zoekt.
Het is gewoon een kwestie van kennis en secuurheid.

Als ik mijn banden laat verwisselen bij Wim Box wordt hij soms 2 of 3 keer losgemaakt en opnieuw erop gelegd.
Dit geld ook voor het balanceren.
Meer dan 50 gram wordt de band gedraaid net zo lang tot het bij te spijkeren gewicht beneden de 30 gram zit.
Banden monteren is gewoon een vak, waarvoor je de nodige kennis moet hebben.
Onze eigen Ad kan dat ook bevestigen.
Bandenspanning een keer te laag geweest, kan de band verschuiven in de velg. Gevolg is hetzelfde euvel.

Ondanks dat we veel mensen in de club hebben die dit klusje zelf kunnen klaren zijn er maar weinig die het doen zoals het hoort en ook de noodzakelijke spullen hiervoor in huis hebben.
Je banden zijn het enige contact met de weg. Daar moet je niet mee knoeien, net zo min als met remmen.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 21:19 #10 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Hobbelend/deinend stuur
Heb je dit probleem al vanaf het begin van de nieuwe banden of sinds de aanschaf van de motor?
Mijn Alp had hetzelfde probleem. En het profiel  was ook nog redelijk . Blijkbaar had de vorige eigenaar ander banden gemonteerd of laten doen en waarschijnlijk het oude lood laten zitten was ook belachelijk veel moet ik zeggen .
Lood eraf gehaald.( veel slechter kon het niet worden )en het was opgelost.
Zo niet kan je altijd nog je banden opnieuw laten balanceren .

Nadeel als je te lang zo blijft rijden is dat je een raar slijtpatroon van van je profiel gaat krijgen en misselijk wordt tijdens de rit  ;) .

Uiteindelijk een jaar later zitten er nu ook battlewings onder en die draaien bij mij ook lekker.

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2014 21:24 #11 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Hobbelend/deinend stuur

Ik heb het ook, maar dan met Bridgestone battlewing's....


Heb ik geen last van met de Battlewing, deze is uiteraard gemonteerd door Wim Boks ;D

Als ik mijn banden laat verwisselen bij Wim Box wordt hij soms 2 of 3 keer losgemaakt en opnieuw erop gelegd.
Dit geld ook voor het balanceren.
Meer dan 50 gram wordt de band gedraaid net zo lang tot het bij te spijkeren gewicht beneden de 30 gram zit.
Banden monteren is gewoon een vak, waarvoor je de nodige kennis moet hebben.
Onze eigen Ad kan dat ook bevestigen.

Heb dit zelf ook gehad bij het laten monteren van een achterband op de CB, zit nu iets van 15 of 20 gram lood aan.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2014 03:00 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hobbelend/deinend stuur
we moeten 0ook het karakter van de motorfiets niet onder schatten

immers het blijft een 2 cylinder met een vreemd loopje

de ontsteking is niet mooi om de 180 graden maar om de 270 graden en dat geeft ook een danig klopboor effect als je erop rijdt bij de snelheden zoals genoemd
tel daar de andere effecten bij zoals de banden, voorvork vering etc en je hebt mogelijk een hobbelpaard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2014 03:16 #13 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Hobbelend/deinend stuur

Als je dit moet uitleggen aan die bandenboer van jou wordt het echt tijd dat je een andere boer zoekt.

Ik zei niet dat hij het fout doet, ik probeerde alleen duidelijk te maken dat ik niet wist waar ik op moet letten. En ja, ik heb al gekeken of de band wel mooi om de velg zit, goed concentrisch zeg maar. Om eerlijk te zijn heb ik laatst, toen ik het voorwiel eruit had, vergeten om de balancering te controleren, maar goed, ik had grote verwachtingen van de nieuwe voorveren en voorvorkolie.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden