Bijstellen voorrem handel / dikte remblokken voorzijde

02 mei 2014 07:43 #1 door Breetse
Ik heb een Africa Twin RD07a uit 1997.

Mijn voorrem-hendel staat er ver naar voren toe. Hoe kan ik deze verstellen zodat ik er weer goed bij kan met mijn rechterhand.

Tevens hoe dik dienen de remblokken te zijn voor ze aan vervanging toe zijn ?

Alvast bedankt voor jullie info.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2014 09:28 #2 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Bijstellen voorrem handel / dikte remblokken voorzijde
Normaal gesproken is het remhandle verstelbaar door aan het getande wieltje in de handle te draaien.
Wat kan is dat er een aftermarket handle op is gezet die niet verstelbaar is.
Dan is een nieuwe handle de oplossing.

De remblokken kennen een slijtageindex.
Dat is nl de sleuf die in de blokken zit wanneer die sleuf weg is zit er nog ongeveer 2 mm voeringmateriaal op de blokken.
Dan is het moment gekomen om te gaan vervangen.
Langer doorrijden levert geen financieel voordeel op.
Terwijl het risico dat je tijdens een rit wordt geconfronteerd met gillende remmen toeneemt.
Het komt regelmatig voor dat mensen denken " het kan nog wel" en uiteindelijk niet alleen de remblokken maar ook de remschijven vervangen.

Groet Hans

04 mei 2014 01:21 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Bijstellen voorrem handel / dikte remblokken voorzijde
Persoonlijk zie ik de "gleuf" waar Hans het over heeft meer als handige indicatie voor dealers, die een fiets ééns in het jaar, of 10 000 kilometer te zien krijgen.
Als je de werkzaamheden zelf doet, en vaak poetst, of gebruik maakt van een schijfremslot, dan vind ik die gleuf geen echte waarde hebben.

Maar inderdaad: Volgens het boekje is het "verdwijnen" van de gleuf, of  minder dan 1mm resterend voeringsmateriaal, aanleiding om de blokken te vervangen.

04 mei 2014 10:23 #4 door Waffie
immers er zijn ook remblokken waar die gleuf niet aanwezig is
je ziet ook wel een remblokken waarbij de backplate de schijf het eerste kan raken met minimale schade aan de schijf maar duidelijk hoorbaar dat het op is

maar in alle gevallen ben je laat
bij twijfel gewoon vervangen
nieuwe rembloken varieren in dikte van 4 tm 8 mm per blok

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.058 seconden