Atrd07a stopt ermee...Loopt weer.. maar...

17 juni 2014 12:51 - 18 aug 2014 15:32 #1 door Breetse
Atrd07a stopt ermee...Loopt weer.. maar... werd gestart door Breetse
Goede middag,

tijdens een ritje een aantal dagen geleden stopte mijn ATRD07A uit 1997 er plots mee. Met een paar luide knallen kwam hij tot stilstand, een sissend / hoog piepend geluid was het enige dat overbleef.

Het sissende / piepende geluid kwam van mijn accu. Deze hebben we inmiddels weer aan de oplader gehangen en zou het weer moeten doen ( kijkende naar hetgeen de spanningsmeter afgeeft ).

Echter is de AT nog niet te starten. Een gevalletje spanningsregelaar defect ? Is na te gaan of deze kapot is, is dit te meten ?

En mocht hij defect zijn, welke kan ik het beste aanschaffen en waar is deze het beste te bestellen.

Gr. Frank

Afgelopen weekeinde een nieuwe accu geplaatst...en broomen maar weer. Allen zijn alle lampen van de verlichting defect, dus heb ik maar gelijk nieuwe besteld. De verlichting van de kilometer teller is ook defect gegaan. Weet iemand welk lampje erin zit en hoe ik dit kan vervangen ?

En wat is jullie advies m.b.t. de spanningsregelaar... en nieuwe bestellen ( welke ) of de oude gewoon laten zitten.

Ik hoor graag van jullie.

Gr. Breetse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2014 13:44 #2 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Atrd07a stopt ermee...Loopt weer.. maar...
hoi,

Een accu is gemaakt om energie op te slaan niet om te sissen piepen of knallen,  ik heb een geen idee maar kan het nog een vloeistof accu geweest zijn die droog is komen te staan? ik zou iig erg voorzichtig zijn met de accu, en hem niet alleen aan een lader laten hangen of zomaar weer in bouwen.

Mocht de motor niet willen starten, ik heb de mijne wel eens aangeduwd en dat ging erg makkelijk, maar daarvoor moet er wel een accu inzitten lijkt me.

Er zijn hier verschillende post's te vinden over het meten van de laadspanning maar dan moet de motor wel kunnen draaien.
zorg dat je op [index] hebt geklikt (staat) en zoek rechts boven op spanningsregelaar, dan heb je uren lees plezier vrees ik.

Zelf zou ik niet langer wachten en ook Hans of Ad even bellen voor advies.

Succes, altijd jammer als een motor de geest geeft.

groet Caspar

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

21 juni 2014 22:15 #3 door Nahpets
Beantwoord door Nahpets in topic Atrd07a stopt ermee...Loopt weer.. maar...
Geluiden uit accu is altijd slecht nieuws.  Vervangen lijkt me.
Eerste om te checken is de connector naar de spanningsregelaar, bekend probleem is dat die samengesmolten is, dan heb je waarschijnlijk een defecte spanningsregelaar en cdi, verklaart ook het knallen en afslaan.  Duur grapje....
Als dit goed is en je startmotor ook niet ronddraait bij een startpoging zakt de accuspanning waarschijnlijk in elkaar als je m probeert te starten.  Meet maar eens, tijdens het starten moet de spanning minimaal 12v blijven anders is accu zeker stuk.  Als je met overstarten (auto) de boel aan de praat krijgt weet je het helemaal zeker.
Overigens de AT heeft een startaccu, als ie loopt kun je m thuislaten....:)

22 juni 2014 13:11 #4 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Atrd07a stopt ermee...Loopt weer.. maar...

Overigens de AT heeft een startaccu, als ie loopt kun je m thuislaten....:)

En dan weet je zeker dat je eieren kunt bakken op je SR >:D

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

23 juni 2014 14:49 #5 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic Atrd07a stopt ermee...Loopt weer.. maar...
En als de spanningsregelaar kapot is deze meteen vervangen door een MOSFET SR.
Deze worden minder heet en gaan langer mee.

Ik heb de Shindegen FH012AA destijds op mijn AT gebouwd.
Als je ebay.de een beetje in de gaten houdt kan je voor 75 euro klaar zijn.

Worden gebruikt op oa:
YZF-R1
  RN09 - 2002-2003
  RN12 - 2004-2006
  RN19 - 2007-2008
FJR1300 2003-2005
TDM900 alle Jahrgänge
FZ1 ab 2006

http://www.ebay.de/itm/Regler-Spannungsregler-Gleichrichter-Yamaha-YZF-R1-RN09-RN12-RN19-TDM-FJR-TOP-/310990965554?pt=DE_Motorradteile&hash=item4868818b32

NB:
Als de spanningsregelaar kapot is en je vervangt de accu, dan zal de nieuwe accu ook weer snel kapot gaan.
Dus goed meten of de accu kapot is gegaan door te hoge laadspanning.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.081 seconden