tripmeter reset

04 jan 2009 17:16 - 08 jan 2009 08:13 #1 door trx
tripmeter reset werd gestart door trx
Iedere keer ik het contact inschakel om bv te starten is mijn tripmeter gereset. Klokje staat dus te pinken op 1:00 en trip 1 en 2 enzo staan op nul.

Voor de rest ondervind ik geen elektrische problemen, alle verlichting doet het, hij start zonder enig probleem. De tripmeter werkt ook goed, klokje enzo blijft na instellen de juiste tijd aanduiden, tripmeters tellen goed bij alleen na uit- en inschakelen wordt ie gereset wat vervelend is omdat ik tripmeter gebruik als benzinemeter  :-\


Heb al eens de zoekfunctie gebruikt, maar vind niet echt exact het zelfde probleem terug. Iemand ervaring met dit probleem ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2009 18:08 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic tripmeter reset
Ik weet niet of er nog een soort batterij in zit. Klinkt namelijk alsof er ergens iets geen spanning meer heeft/krijgt om de data vast te houden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2009 18:42 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic tripmeter reset
Hoi ja klopt wat rob zegt als de spanning van de tripmaster wegvalt (normaal alleen als je een accupool hebt losgehaald) wist hij z'n geheugen.

Geen idee of hij een vast geheugen heeft of dat vasthoudt dmv een batterijtje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2009 19:03 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic tripmeter reset
Als het normaal alleen gebeurd bij het loshalen van een accupool, dan zit er dus geen batterij in.

Dus zou het dan alleen maar kunnen zijn dat er een kabelbreukje ergens zit die de spanning naar de tripmaster voorziet als het contact uit staat.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2009 20:03 #5 door trx
Beantwoord door trx in topic tripmeter reset
Daarnet nog eens zitten proberen. Als ik het contact heeeeel kort uitschakel lukt het nog net (max. 1 à 2 sec.), waarschijnlijk blijft er nog ergens spanning in condensatoren ofzo waardoor het eventjes lukt.

Indien er spanning met een kabeltje blijft opzitten is de vraag , waar loopt dat kabeltje ?

Ik heb wel dit weekend een andere benzinepomp geplaatst (facet), andere kleine pinkers achteraan (om kofferrek te monteren) en de opnemer voor de kilometerteller aan het voorwiel. Om de benzinepomp te monteren heb ik de 2 draadjes afgeknipt en aan de draadjes gesoldeerd van nieuwe pomp. Heb volgens mij geen sluiting gemaakt ofzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2009 21:19 #6 door Terry
Beantwoord door Terry in topic tripmeter reset
antwoord net als in het oude forum:

hoi trx
Ik denk dat je de kabels van je tripmaster moet na kijken .

Een draadje zorgt voor continu spanning dus ook als hij niet op contact staat.
En ik denk dat die niet lekker is.

suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2009 00:00 #7 door trx
Beantwoord door trx in topic tripmeter reset

antwoord net als in het oude forum:

hoi trx
Ik denk dat je de kabels van je tripmaster moet na kijken .

Een draadje zorgt voor continu spanning dus ook als hij niet op contact staat.
En ik denk dat die niet lekker is.

suc6


Enig idee waar het draadje loopt ?
Heb die benzinepomp vervangen en daar wat zit rommelen in de buurt van de benzinepomp, wie weet heb ik daar wel iets losgetrokken ofzo  ???.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2009 10:56 #8 door tonygs
Beantwoord door tonygs in topic tripmeter reset
hoi

als je het scherm er af neemt zie je de achterkant van de tripmeter en dan kan je al een beetje zien naar waar het kabeltje gaat.
het verdwijnt in de kabelboom samen met de kabels van de verlichting en al de andere die zich daar bevinden.
je kan wel al zien welke kleuren je eventueel moet volgen.
het is een werkje waar wel wat tijd in kruipt en een elektrisch schema en een multi meter zouden heel handig zijn maar daar kan ik u niet mee helpen.

tony

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2009 19:47 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic tripmeter reset
Ik heb f gekeken in 't schema. Ik ga ervan uit dat je een NL Twin hebt (omdat bijv. Zwitserse schema's verschillen van de onze) en dit schema is tot bj. 2000

Als je de ruit eraf schroeft zoals tonygs zegt, zie je als het goed is de volgende kleuren draden: (anders even wat iso-tape peelen)

groen = aarde

bruin = + tripmaster verlichting

zwart = + die loopt via zekeringbox naar contact (en daar geschakeld)

rood/groen = + loopt via zekeringbox naar contact EN startrelais (continue spanning = voeding contactslot) NB: Deze draad heeft een eigen zekering (E) in de box.

groen/zwart = van tripmaster naar snelhieds-sensor (opnemer)

wit/blauw = van tripmaster naar snelheids-sensor

Ik denk dat je moet kijken met een multi-meter (of 'n simpel lampje met + en - draadje aan R/G en massa) of rood/groen spanning heeft als het contact uit staat.

(En.. eigenlijk moet je het zo zien, dat bijvoorbeeld zwart, niet naar het contact toe loopt, maar juist wordt gevoed DOOR het contact; rood/groen wordt gevoed door rood vanaf de accu en die rode loopt ook door naar het contact zodat als je je contact inschakeld, rood de rest van de motor van stroom voorziet. Dus: rood wordt in zijn geval rood/groen NA de zekering)

Om het even makkelijk te maken..

Greetz ciao (en geen sluiting maken hè !)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2009 19:55 #10 door Terry
Beantwoord door Terry in topic tripmeter reset

draad : rood/groen +12V deze is er altijd (om settings vast te houden)
draad : zwart +12V via contactslot (met contact aan dus 12V)

de contacten van de tripmaster zitten  boven de koplamp als ik het goed heb
deze controleren ok corosie ,zijn vaak groen uitgeslagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2009 22:56 #11 door trx
Beantwoord door trx in topic tripmeter reset
Ok, alvast bedankt voor de tips, nu weet ik alvast dat ik moet uitkijken voor een rood/groene draad.
Met multimeter in de aanslag moet het wel lukken  ;D (kan wel uit de voeten met zo'n ding, gebruik het niet dagelijks maar toch zeker wekelijks  ;)).

Zal waarschijnlijk wel toeval zijn dat het net nu niet meer werkt (na vervangen benzinepomp), heeft toch een paar weken stilgestaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2009 00:17 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic tripmeter reset
Ja sorry was ff tussendoor drstrax moest naar verjaardag.

Rood/groen loopt zoals ik zei via 'n eigen zekering dus kijk even of die zekering goed is en/of goed kontakt maakt. Als daar wat loos is doet je Tripmaster geheugen het dus niet! Soms kan het simpel zijn (maar meestal niet..)

Laterz!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2009 22:52 #13 door trx
Beantwoord door trx in topic tripmeter reset
Daarnet om 22h15 beginnen te zoeken en ik kan u melden dat het werkt  :D.
Slecht contact in de stekker denk ik. Zekering was ok, dan connector los gehad, daar kwam netjes 12V aan. Dan gemeten terug aangesloten en gemeten op de printplaat van tripmeter en daar komt ook 12V aan en blijft het geheugen ok. Zal dus wel in de connector gezeten hebben en met eens los te halen en terug aan te sluiten is het ok.
Straks wel ff wat contactspray in de connector spuiten.

Bedankt voor de tips ivm de kleuren  :)) !! Was zeer makkelijk zoeken zo  ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 00:44 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic tripmeter reset
Alle beetjes helpen!

Merk ik ook elke keer weer!

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 14:27 #15 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic tripmeter reset
Alle beertjes helpen  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 16:57 #16 door Terry
Beantwoord door Terry in topic tripmeter reset
het leven kan zo simpel zijn.....soms ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2009 22:57 #17 door trx
Beantwoord door trx in topic tripmeter reset
Verdoeme...

Vanavond controleer ik nog eventjes of ie het doet....
En nee hoor, terug een pinkende 1:00  :(  ::). Gisteren nochtans een aantal keren geprobeerd en het bleef goed. Dees weekend nog eens op zoek gaan, mss zit de connector er niet heel goed op ofzo, je weet maar nooit  ::).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2009 01:57 #18 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic tripmeter reset
Als ik het verhaal zo lees, moet je het tóch in die connector zoeken;  maak de aansluitpunten FF goed schoon als je erbij kunt; een geoxideerde stekker maakt gewoon beroerd contakt, en als alles een beetje half/half goed is, blíjf je aan het zoeken. Elimineren werkt alleen als je alle punten naar 100% brengt, anders heeft het geen nut, en blijft het gokken  ;)

Mijn accu is niet meer zo best. en af en toe start hij maar nét aan, dan trekt hij de accuspanning zó ver naar beneden dat de trip ook reset.. het is maar een korte dip, maar toch genoeg om het tripgeheugen te wissen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2009 11:28 #19 door trx
Beantwoord door trx in topic tripmeter reset
Accu is het normaal niet, want hij start zonder enige probleem.
Maar de tripmeter rest ook gewoon zonder starten en veel stroom zal zo'n geheugen wel niet trekken hé  ;D.
Denk ook dat ik het in de connector moet zoeken. Misschien klemt het 'vrouwtje' niet meer goed rond het 'manneke', oxydatie zag ik toch niet (voor zover je het kan zien natuurlijk  ::)).

Ahja, zo leer je je motor kennen hé, beter tijdens de winter dan ergens op reis wanneer je echt geen tijd hebt om aan zo'n prullen te prutsen  ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2009 15:37 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic tripmeter reset

..en veel stroom zal zo'n geheugen wel niet trekken hé 


Hoi manne,

Wat sounddragon bedoelt is dat de tripmeter duidelijk alleen werkt tussen een bepaalde spanning, noem maar wat, tussen 10 en 15 volt. Als je accu niet meewerkt kan de spanning tijdens het starten dalen tot wel 8 volt of nog minder. Dan zet dat prul zichzelf uit.

Je kunt connectoren testen door ze in elkaar te steken, en in dit geval rood/groen bij het vrouwtje aan massa (-) te meten (dus aan de ene kant van de conn. zien of er spanning is) en vervolgens aan het mannetje (de andere kant v/d conn.) om te zien of de spanning wordt doorgegeven in de connector.

Om dit te meten prik je de  +voeler van de multi aan de achterkant in de connector (waar het draadje erin gaat) en de -voeler aan groen (dat is je massadraad).

En je kunt prima zonder reizen hoor.. schrijf je na het tanken je km.stand +300 op en plak je steeds als post-it memo in je kuip  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden