Info AT

09 juli 2014 19:28 #1 door Sugnar
Info AT werd gestart door Sugnar
Hey allemaal :)

Wat zijn nou echt de noemenswaardige verschillen tussen een Transalp xl600, en een Africa Twin 750?
Een AT blijft mij trekken, en ik heb wat plek erbij omdat ik m'n Triumph kwijt ben.
M'n Transalp wegdoen zie ik niet echt zitten, zit teveel geld ingepompt de laatste tijd...  ::)

Maar goed de AT heeft iig een 150cc groter blok, niet echt een vermogensbeest, maar wel een pak koppel meer dan de TA.
En heel de bouw van de motor ziet er wat robuuster uit.
Maar wat zijn nou echt de + en - punten tussen de twee?
Hier zullen vast mensen zitten die beide gereden hebben.
En ik zit gewoon te twijfelen om een AT naast de TA te gaan zetten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2014 10:16 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Info AT
Vraag is... Wat ga je er mee doen, wat is je doel?

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2014 10:32 #3 door GK
Beantwoord door GK in topic Info AT
een AT is in ieder geval minder zuinig :-p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2014 11:38 #4 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Info AT
Ik rij met mijn AT (RD07) 1:17, lange afstanden 1:20.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2014 16:10 #5 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Info AT
Her verschil in verbruik valt wel mee, dat is je rechterhand die het hem doet. ::)
Ik heb ooit de overstap gemaakt omdat ik hem gewoon mooier vindt.
Als je er een wil aanschaffen vergeet niet dat oa:

Aanschaf prijs hoog is voor een mooie, veel zijn er afgedraaid. Wellicht gaat dit veranderen als die geruchte nieuwe AT gaat komen in 2015.
Onderdelen zoals kappen e.d zijn door grote vraag duur en soms lastig te krijgen.

Maak een proefrit zou ik zeggen, alleen voor die paar PK en Nm meer zou ik het niet doen.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2014 19:01 #6 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Info AT
AT heeft iets meer tankinhoud , goed power op de weg en niet te zwaar voor offroad
Maar TA kan je krijgen met ABS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2014 00:18 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Info AT
technisch samengevat:

De africa twin heeft heoretisch 60 PK en de alp heeft er 50 PK
daar staat tegenover dat de twin ca 20-30 kg zwaarder is

als je er mee rijdt kun je vast stellen dat je bij een africa twin meer in de motorfiets zit wat de handling erg prettig maakt

nadelen zijn er ook

je heb diverse elektrische delen die gevoelig zijn voor storing

zoals brandstof pomp, CDI en spanningsregelaar

laatste punt.. een juist exemplaar kost een paar duiten=  cult bike

al met al is mijn mening dat de transalp XL 650 V de meest betrouwbare motortype is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2014 17:46 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Info AT
Brandstofpomp en SR zijn een drama maar simpel op te lossen.

@Ad: hoe vaak gaat een CDI nou rot op een AT? Dat is echt heel zeldzaam hoor....

Wij hebben 2 AT's in de schuur,  met 189.000km en 165.000km op de klok en de blokken,bakken,koppeling en dempers zijn nog nooit open geweest voor ellende! #lovemyAT

Ze zijn inderdaad niet goedkoop.... maar nieuw waren ze 10.500 euri toen de laatste verkocht werden begin deze eeuw - tegenover 8000 euro voor een injectie-alp een paar jaar geleden. Dus ook nieuw waren ze reteduur!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2014 21:49 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Info AT
beste daan

ik zie iets meer motorfietsen dan jouw (waarschijnlijk) met problemen en  dit is mijn lijstje

overigens scoort de rd 04 erg goed in defecte cdi units en ja de rd07 een heel stuk minder maar die is ook een stuk jonger dan de rd 04 dat is dus een kwestie van tijd

en duur is inderdaad betrekkelijk.
maar afgezet tegen motorfietsen die  zeker zo duur waren  en nu voor rminder als 1500 euri te koop staan met vaak beduidend lagere km standen is men bereidt om voor een twin nog  flink goud neer te leggen
een status die hij economisch gezien niet waard is.

veel onderdelen zijn niet meer leverbaar  en dus komt de vraag.

wat wil je met de motorfiets doen naar kijken of rijden
en je zult het met me eens moeten zijn dat  niet veel dealers staan te juichen met een motorfiets die + 90.000 km heeft gelopen
als een inruiler
enkel de liefhebber heeft interresse
maar je weet het nooit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2014 09:58 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Info AT
bedoel je misschien de cdi van een RD03 Ad? .... daar zijn het er twee net als bij de oude Alp en die gaan wel eens kapot. Bij een RD04 (of 07) heb ik er nog nooit van gehoord, gelezen of zelf ervaren.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2014 21:11 #11 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Info AT
Inmiddels één zelf een kapotte CDI (Rd07) gehad, Rob heeft een keer een kapotte CDI (Rd07) gehad en een kennis van mij ook (RD07a).
Kan zijn botte pech maar het komt in ieder geval wel voor!
Daarintegen... ruim 150.000km op de klok dus ach, het mag wel een keer. Zou m voor geen goud willen missen voorlopig!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2014 10:04 #12 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Info AT
kapotte cdi is voor mij ook nieuw, als ze kapot gaan is dat dan misschien als gevolg van een kapotte spanningsregelaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2014 21:58 #13 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Info AT
Van de bij mij bekende is er één die dat had mogelijk gevolg had. Rest gewoon botte pech want de CDI gaat ZELDEN kapot. :)
T zijn gewoon hele goede fietsen met kleine 'flaws'. Maar als je dan realiseert dat deze allemaal binnen 15min te wisselen zijn ipv moelijke revisies etc. Dan zet dat het weer in perspectief  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2014 19:42 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Info AT
nee, Timy... dat zien wij helemaal verkeerd!

Let's leave the opinions to the pro's!


???

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden