Motor trekt naar links

18 juli 2014 20:57 #1 door Gustlock
Motor trekt naar links werd gestart door Gustlock
Sinds ik nieuwe bandjes op mijn AT heb liggen trekt de motor naar links. Als ik het stuur los laat valt de motor zogezegd naar links.
Voor de bandenwissel had ik dit probleem niet.
De spanners achter staat allebei in dezelfde stand.

Morgen wil ik het één en ander gaan meten of ik kan achterhalen wat er niet goed zit maar zijn er mensen die dit probleem bekend voorkomt en me (weer) op weg kunnen helpen?  ::)

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2014 23:08 #2 door Jeroen_Sp
Beantwoord door Jeroen_Sp in topic Motor trekt naar links
dat je spanners gelijk zitten wil niet meteen zeggen dat je wiel er ook recht in zit. Al klopt het vaak redelijk goed.
En een scheef wiel dat voel je.

Ik weet niet of je uit de buurt van eindhoven komt? Ik heb een laser-ketting-uitlijnapparaatje en zou eventueel je wiel wel recht willen zetten voor je. Dan staat je achterwiel tov je motor precies in lijn. En als je motor recht is ook in lijn met je voorwiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2014 13:49 #3 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Motor trekt naar links
Bedankt Jeroen! Eindhoven is voor mij een uurtje rijden maar ben eerst zelf wat gaan proberen.
Het lijkt nu verholpen te zijn!

Wat ik heb gedaan:
-opgebokt met voor en achterwiel los van de grond
-wielen gedraaid en gecontroleerd op slagen en speling (waren goed)
-voorwiel losgemaakt (niet eruit gehaald)
-bovenste bevestiging van voorvork/kroonplaats losgemaakt
-kroonmoer aangedraaid (hier leek wat speling op te zitten, ik kon hem nog wat strakker zetten
-voorwiel weer vastgezet en met houten hamer eventuele spanningen eruit gewerkt
-voorvork boven weer vastgezet
-motor op de grond gezet en een rechte lat (in mijn geval een allu gordijnrail ::)) tegen de achterband gelegde op 1 baksteen hoogte
-vervolgens het voorwiel recht zetten door de afstand tussen de lat en 2 punten op mijn voorwiel te meten (ook baksteen hoogte)
-de lat naar de andere kant verplaatsen en meten of de 2 afstanden bij het voorwiel gelijk waren (dat waren ze)
-ik ga er dus van uit dat mijn wielen er recht onder staan.

Toen ik echter achter mijn motor ging staan leek mijn stuur scheef te staan. Meten is weten en de stuureindes zitten op verschillende afstanden tov mijn bagage rekje.

De theorie:
net 1 a 2 weken na de banden wissel ben ik offroad omgekiept met de motor. Stapvoets door het gras, in een konijnenhol en kiepte om. Niks spectaculairs maar ik denk dat daardoor mijn stuur wat scheef is geworden en door al aanwezige speling op het balhoofd de voorvorken oid iets ontzet heeft?
Na een testritje met stukken zonder handjes aan het stuur ging de motor weer mooi rechtdoor, soms een beetje links of rechts afhankelijk van het wegdek maar niet meer zoals eerder acuut naar links.

Voor de moderator: ik zie dat dit topic verplaatst is naar het AT gedeelte. Ik had deze in het algemeen gedeelte geplaatst omdat ik dacht dat dit voor alle rijders wel interessant zou zijn ;)

Foto van het stuur, voorwiel staat recht:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2014 14:08 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motor trekt naar links

-kroonmoer aangedraaid (hier leek wat speling op te zitten, ik kon hem nog wat strakker zetten


Er hoort een bepaalde voorspanning op die moer. Weet effe uit het hoofd niet hoe veel sorry, maar een WPH bied daarvoor uitsluitsel. Afhankelijk van de lengte van het gebruikte gereedschap, zul je 'm allicht best nóg wat strakker kunnen zetten, maar dat is niet de bedoeling. Als je 'm té strak aandraait, draait het balhoofd te zwaar en da's nie goe  :-\
Effe checken dus!

Vwb je stuur wat scheef staat: grote kans dat de stuurstroppen agv je valpartij wat verdraaid zitten in de rubbers. Wat je kunt doen is een beetje wd40 oid (glijmiddel  ;)) er op spuiten, dan verdraaien ze wat makkelijker. Vervolgens je voorwiel aan de juiste kant naast een muurtje of paaltje oid zetten, stuur de goeije kant opdraaien en dan 'floept' het stuur wel weer in de juiste, rechtuit positie  :)
Lukt het zo niet is er wat meer aan de hand  :)

Succes,
René


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2014 19:57 #5 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Motor trekt naar links
Ok Rene ga ik proberen! De kroonmoer zit nu handvast, stuurt nog lekker. Voorheen kon ik hem met een pink tegen de sleutel vastdraaien (om enigszins aan te geven hoe lis hij zat).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.067 seconden