Tijdens de laatste off road rit in Twente zag een paar fietsen met een lekke keerring van de koppelings-as. Ik vroeg waarom niet even vervangen?.... "Jaa..is veel werk en het is maar een klein beetje olie en hij loopt er wel om"
Ik heb ze beloofd mijn verhaaltje even op het forum te zetten met wat foto's.
Als brandweerinstructeur moet ik jullie er toch op wijzen dat hete olie op een heet blok of de nog hetere uitlaatbocht spontaan kan gaan branden, dus is het wel ze verstandig om dit op tijd te vervangen! Motorbrand is in 90% het gevolg van olielekkage en bijna nooit brandstof! (vlampunt olie rond 250 gr.)
Heb het onlangs zelf gedaan en het valt errug mee
Het kost je wel wat tijd omdat je nogal wat moet verwijderen zoals:
- onderbak
- valbeugel
- zadel
- zijkappen
- uitlaatbochten
- Koppelingskabel
- olie eraf laten lopen
- zijkant blok (koppelingsdeksel)
- koppelings-as
- oude pakking (is het meeste werk)
- oude keerring (nieuwe kost een paar euro)
Die van mij kwam er echt in stukken uit en wat half vergaan
(zie foto's)
Het koppelingsdeksel was ook lastig te verwijderen (zat erg vast) en had een paar flinke tikken met een houten hamer nodig
Koop naast een nieuwe pakking en olie keerring ook even een paar nieuwe pakkingen voor de uitlaatbochten, want die gaan meestal stuk.
Ik heb de gelegenheid gebruikt om olie en oliefilter te vervangen, kleppen gesteld, nieuwe bougies, carburateurs gesynchroniseerd en een paar benzine slangen vervangen die gaar waren...
De keerring zelf vervangen was maar 5 minuten werk
de oude en de nieuwe keerring
Mocht je vragen hebben, mag je me altijd even bellen op 0640534242 en als het in de buurt is, wil ik ook wel even helpen.
groeten, Jan