startmotor probleem?

31 juli 2014 22:02 #1 door AT-Jeroen
startmotor probleem? werd gestart door AT-Jeroen
hallo,

Ben in het (gelukkige) bezit van een Africa Twin van `97. Rij der al een jaar of 4 mee en nooit echt problemen gehad tot nu.
Bij het starten loopt de start motor "vast". Je hoort dat hij rond wil draaien en neemt er de moeite voor maar het lukt niet. Dacht eerst dat het een accu probleem was omdat ik de spanning van me koplampen en dashboard zag inzakken. Nieuwe accu maar geen resultaat. Hij doet het soms wel goed en soms niet, of de motor warm of koud is lijkt ook weinig uit te maken, als ik hem aanduw start hij wel zonder moeite en als hij loopt loopt hij mooi. volgens mij zijn de problemen begonnen dat ik een keer langs de weg stond met het benzinepomp probleem. Graag advies.

mvg jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2014 10:59 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic startmotor probleem?
startmotors geven weinig problemen maar demonteren en los op de accu geeft meer inzicht.

maar ik denk dat de omkeer koppeling  in het vliegwiel mogelijk de boosdoener is

deze zorgt er voor dat hij in de juiste richting draait bij het starten en gaat wel vaker stuk

maar begin bij het begin

demonteer de startmotor en of het vliegwiel

01 aug 2014 20:22 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic startmotor probleem?
dat vliegwiel zou ik maar even laten zitten - dat is niet echt een snel klusje om die te demonteren!

... was ooit lid ...

03 aug 2014 21:36 #4 door AT-Jeroen
Beantwoord door AT-Jeroen in topic startmotor probleem?
oke, top, dan ga ik beginnen met de start motor te demonteren

10 aug 2014 17:28 #5 door AT-Jeroen
Start motor is gedemonteerd, hoe soepel hoort deze te draaien?
Kan hem met me vingers rond draaien maar het gaat niet van harte. En met de hand een slinger geven dat hij blijft draaien lukt me al helemaal niet.

Valt er noch wat na te kijken aan het start relais? Deze hoor ik duidelijk schakelen, maar zit te denken dat misschien de contacten ingebrand zijn en dat deze een te grote weerstand hebben en niet genoeg stroom meer doorlaten.

Mvg jeroen

10 aug 2014 18:39 #6 door Waffie
met de hand voel je inderdaad weerstand omdat hij draait mbv forse stroom (120 amp !
probeer het eens  met een accu en sluit de stroom op de juiste punten aan

11 aug 2014 18:22 #7 door AT-Jeroen
hey hey,

Heb me startmotor naar een revisie bedrijf gebracht deze zijden dat hij goed liep, ze hebben hem schoongemaakt en weer in elkaar gezet. De startmotor is dus niet het probleem.

Als ik de motor in ze vrij zet en dan de startmotor rechtstreeks op de accu aansluit en dus het start relais op deze manier overbrug zou de start motor dan rond moeten kunnen draaien?

mvg jeroen

11 aug 2014 19:15 #8 door dropken
Beantwoord door dropken in topic startmotor probleem?
heb ergens gelezen dat als je op de startknop drukt en het startrelais zegt klik dat het dan nog in orde is, hoor je niets dan is het relais waarschijnlijk kaduuk en is dat je probleem. kun je ook meten of de startstroom de startmotor bereikt ? ook kan de startknop zelf het defect zijn als die kapot is. gooi maar een balletje op want ook ik heb er de ballen verstand van.

11 aug 2014 23:18 #9 door Waffie
beste at jeroen,

is het niet beter dat je de motorfiets gewoon naar een hersteller brengt want ik vrees dat dit een lang verhaal gaat worden.

ik had geen reden om aan te geven dat het de start motor was en heb je zelfs de tip gegeven hoe dit te controleren

nu  ben je langs een revisie bedrijf geweest, heeft je knaken gekost voor iets dat niet direct nodig was

en nu vraag je exact dat zelfde wat ik je al had gezegd :-[

namelijk ,sluit direct de stroom van de accu op de start motor aan.

of beter  monteer alles weer op zijn plaats en druk met ferme hand een punttang op de aansluitingen van het start relais
waar de kabels vast zitten met de boutjes(let wel op want het kan flink knetteren dus niet schrikken maar direkt er op drukken

de startmotor moet dan gaan draaien

als dit niet gebeurt met de startknop verdenk ik het relais

anders kom je toch weer terug bij de start koppeling in het vliegwiel

::)

12 aug 2014 00:27 #10 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic startmotor probleem?
??? :-X

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

12 aug 2014 21:38 #11 door AT-Jeroen
heb de start motor naar een kennis gebracht onder het motto kost niks en kan geen kwaad, deze heeft hem van binnen schoon gemaakt.

had me startmotor daarvoor al op een accu gehad en draaide wel. Vroeg me nu alleen af of ik hem inderdaad op de bouten kon doorverbinden of dat ik noch meer verbindingen op het relais moest maken.

maar heb het relais in de contact spray gezet en de start motor geinstaleerd en geprobeert te starten en hij doet het weer, dus ik denk toch dat er iets van vuiligheid in de startmotor heeft gezeten.

dank voor al het advies

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden