Koplampen uit, zekering gesmolten

26 aug 2014 19:59 #1 door Timy
Koplampen uit, zekering gesmolten werd gestart door Timy
Onlangs ontdekte ik dat de beide koplampen niets meer deden (buiten 1 stadslichtje). Dat kon stom toeval zijn of iets meer dan dat.
Vandaag even gekeken en nu blijkt de zekering gesmolten te zijn. Kan kortsluiting zijn ontstaan dus ansich niet direct schokkend maar.... Nu komt er nog maar één draadje onder het zekeringkastje vandaan! Dat is dus lastig testen omdat ik nr2 (de min gok ik) niet kan vinden.
Bij nameten blijkt er wel 12v op het aanwezige draadje te staan dus dat werkt.

Heeft iemand een voorbeeld hoe het draadje eruit ziet en waar deze vandaan komt? Dan kan ik gaan zoeken....

Foto's (klik voor vergroting)
Zekering:
Bijlage:

Kastje met het rode pijltje naar de lege plek:
Bijlage:

Voor de zekerheid, betreft dus deze zekering (20A H/ light)
Bijlage:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2014 21:04 #2 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Koplampen uit, zekering gesmolten
Is dat 2e draadje misschien de draad naast het pijltje. Deze lijkt namelijk aangesloten op het ijzerenplaatje welke de 3 gaten bedekt.

27 aug 2014 07:22 #3 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Koplampen uit, zekering gesmolten
Bedoel je het wit/groene draadje?
Waar het pijltje staat hoort geen draad te zitten, een min(-) draad zul je niet in het zekeringblokje aantreffen.
Ik zal wel ff checken of de zekering een goede verbinding maakt, het ziet er naar uit dat hij niet goed heeft vast gezeten en daarom heet geworden is.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

27 aug 2014 18:52 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Koplampen uit, zekering gesmolten
Kijk gelijk geleerd dat de min er niet zit. Vandaag even de boel doorgemeten en er staat stroom op vanaf de accu tot voorbij het zekeringkastje.

Wat mij opviel is dat er bij het aanzetten van de verlichting een relais aan de rechtervoorkant begint te 'tikken'. Dit klinkt mij niet bekend in de oren en volgens mij hoort het dus ook niet  ;) Hij zit achter de voorkap net iets boven de rechterkoplamp.
Is dit een relais van de koplamp(en)? Dan denk ik namelijk dat dat het probleem is!

De zekering:
Bijlage:

Plek waar de zekering zat:
Bijlage:

Zelfde plek aan de linkerzijde waar ook een zekering zit (met een andere nummer, wat ook tikt bij aansluiting rechts):
Bijlage:

27 aug 2014 21:46 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koplampen uit, zekering gesmolten
Zullen je relais zijn en geen zekeringen ;)

Maar ik kan ze zo even snel niet op de technische plaatjes terugvinden....
Relais klikken bij inschakelen. Mogelijk hoor je het nu pas omdat je er expliciet op let :)

Heb je al gewoon de zekering eens vervangen en gekeken of het niet gewoon werkt ?
Zekering kan altijd wel eens stuk gaan.

www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1...F__2801.html#results

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

27 aug 2014 21:50 #6 door Timy
Doh..dat bedoelde ik inderdaad  :D
Nog even wat gepuzzeld en is het High beam relais. Rare is alleen dat ik geen groot en dimlicht heb.
Betreft nr17 van cmsnl trouwens, kan jij toevallig even testen hoe/of hij tikt bij inschakelen van verlichting?

28 aug 2014 07:16 #7 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Koplampen uit, zekering gesmolten
Ik weet dat er 2 versies zijn, standaard met een koplamp brandend en een met 2 koplampen.
De gene met een koplamp heeft zover ik weet alleen een hi-beam relais en het dimlicht wordt direct uit de schakelaar gevoed.
Die met 2 lampen versie worden via een relais gevoed, te weten als je de hi-beam inschakelt worden de dimlichten uitgeschakeld. Deze hoor je ook wel inschakelen als je goed luistert.
Maar het gebeurt vaak dat de boel wordt omgebouwd dat 2 lampen branden, (doorverbonden) en de grotere stroom ook dus ook door die arme zwakke schakelaar moet i.p.v een relais zoals bij de latere types. Het zou best kunnen dat in jouw situatie de schakelaar ten ziele is gegaan door een te hoge stroom (misschien gesmolten en sluiting maakt en het hi-beam relais doet ratelen)

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

28 aug 2014 13:06 #8 door Timy
De Twin heeft inderdaad de doorgeschakelde koplamp, beide branden dus (normaal...).
Ik heb de schakelaar op het stuur net uit elkaar gehaald en bekeken. Ziet er uit als nieuw dus niets op aan te merken. Hierna weer zitten rommelen met de relais' en de zekering.

Als ik dimlicht aan hebt dan tikt het rechter relais en als ik groot licht aanzet dan stopt de rechter maar begint te linker te tikken (niet tik-tik-tik maar rikketikketikke, snel dus  :D). Na een korte tijd (+/- 5sec) stopt het maar zodra ik de zekering in het kastje aanduw dan blijven ze tikken. Ik denk dat hij dan slecht contact maak in het zekeringkastje maar dan zou het licht wel aan moeten gaan, zeker bij aanduwen? (klopt dat?) Lijkt dan alsof er ergens anders nog iets niet lekker zit.
Ik heb ook het stekkertje van het relais gemeten. Eerst zonder relais erin, dan staat er gewoon +/- 12V op. Als ik het relais erin doe dan kan ik die 12V ineens niet meer op de meter krijgen... De zekering daarentegen brand niet door.

Nog meer ideeën?

(ik heb zo'n hekel aan elektronische ellende....  :()

28 aug 2014 22:27 #9 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Koplampen uit, zekering gesmolten
ik heb een ratelend relay gehad bij de alarm lichten, en dit zat in het stuur circuit, en niet het stroom circuit van de lampen,

maar succes ???

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

30 aug 2014 20:29 #10 door Timy
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Vandaag aan 't testen geweest met een relais van een maatje en de boel werkt weer. Het wonder: ook met mijn eigen relais...
Ik denk dat de zitting van de zekering nu beter contact maakt nav mijn gerommel en zodoende het probleem is 'opgelost'.
Nu alleen dus even puzzelen hoe ik dat goed laat aansluiten anders sta ik binnenkort weer met een gesmolten zekering te rommelen!

Zit te denken om een losse zekering ernaast te maken voor de verlichting. Hiermee ben ik direct uit het huidige (gesmolten) deel weg.
Als ik iemand een reden weet omdat vooral niet zo te doen hoor ik het graag  :)

05 sept 2014 21:26 #11 door Timy
Gisteren een zekering erbij geknutseld en alles werkt weer naar behoren.
Nog bedankt voor de wijze raad heren! Ik kan weer rustig toeren  :D

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden