Hyperpro.

18 okt 2014 21:42 #1 door M.
Hyperpro. werd gestart door M.
Pas een RD07A uit 2003 gekocht met Hyperpro voorveren (zaten er al in). Een maat van mij heeft dezelfde fiets, maar dan met de standaard veren.
Technisch zijn ze allebei spic en span (zijn vanmorgen nagekeken door een specialist).
De hele dag gereden en onderweg eens van fiets gewisseld. WAT een verschil!
NEE, net andersom!
Met Hyperpro veren stuurt hij wel scherp maar is errug nerveus en zoekerig (Had ik ook bij mijn VFR800FI met Hyperpro rondom).
De fiets met standaard veren rijdt veel relaxter, je smijt dat ding de bocht in en alles komt goed.
Het viel wel op dat de fiets met originele veren voor een stuk lager stond, waarschijnlijk door het feit dat deze twee x zoveel kilometers heeft gereden (vorkpoten staan bij kroonplaten allebei gelijk).
Iemand ook deze ervaring?
Ik ben er sterk over aan het denken om weer originele veren te laten monteren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2014 23:03 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro.
de veren dragen de moter en doen eigenlijk niet veel met het dempen

dus misschien meer een kwestie van wat frisse voorvorkolie in de juiste dikte met juiste lucht kamer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2014 23:58 #3 door M.
Beantwoord door M. in topic Hyperpro.
Ik heb het woord "dempen" niet gebruikt......
Ik zeg alleen dat hij met Hyperpro veren veel nerveuzer is. Aangezien de vorige eigenaar de veren heeft laten monteren en er erg weinig mee heeft gereden, ga ik er van uit dat dat allemaal nog klopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 00:48 - 19 okt 2014 01:24 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Hyperpro.
Dat een motorfiets wel of niet goed stuurt heeft niet alleen met de veren te maken, er zijn veel meer factoren die hierbij een rol spelen, o.a de demping, de luchtkamer, de achterdemper, de lagers, de banden, is het frame niet krom, balhoofd, uitlijning van het achterwiel etc.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 03:01 #5 door M.
Beantwoord door M. in topic Hyperpro.
Zie oorspronkelijke bericht!
BEIDE motoren zijn  's morgens nagekeken door een AT-specialist.
BEIDE motoren zijn geheel technisch in orde bevonden.
Ik zeg ook niet dat er aan mijn motor een gebrek is, alleen dat hij duidelijk nerveuzer stuurt. Bij mijn vorige motor (VFR800FI) heb ik op een gegeven moment rondom Hyperpro heb laten monteren. Die was daarna ook veel nerveuzer in het stuurgedrag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 08:30 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Hyperpro.
Wat wil je als antwoord hier? Als jij de hyperveren ruk vind moet je ze vervangen door andere. De hyperpro kan je hier dan weer in vraag en aanbod te koop zetten.succes met je eigen beslissing!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 08:57 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Hyperpro.
Met Jeroen ^^

Als je hier op het forum een oproep plaatst is de kans groot dat je iemand vind die zijn standaard veren wil ruilen voor jouw Hyperpro's. Iedereen blij  :)

Mijn ervaring overigens met Hyperpro (achterveer) is dat het een verbetering was  8) Wel gewoon getest op mijn eigen fiets, en dan verder tegelijkertijd geen andere veranderingen, dus redelijk objectief denk ik  ;)

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 10:15 #8 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Hyperpro.
Doordat de Hyperpro veren langer zijn dan de standaard veren zal de motorfiets aan de voorzijde hoger blijven staan als jij er op gaat zitten, hierdoor veranderd het stuurgedrag. Dit kun je compenseren door de veervoorspanning (rijhoogteverstelling :) ) van de achterdemper te verhogen.
Ik vraag me toch af of jouw AT specialist niet iets over het hoofd heeft gezien want zo'n groot verschil zou dat niet mogen maken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 10:29 #9 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Hyperpro.
Volgens mij moeten de voorvorkpoten ook een paar centimeter door de kroonplaten heen steken als je er Hyperpro in hebt zitten.
Ik kijk even of ik de montage handleiding nog heb.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 10:30 #10 door M.
Beantwoord door M. in topic Hyperpro.
Het enige verder verschil tussen de motoren zijn de banden.
Ik rijd zelf op Bridgestone's, mijn maat op Anakee's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 10:39 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Hyperpro.
Je kúnt dat zo niet vergelijken M.  :-\ Dát proberen we je duidelijk te maken  :)

Je geeft zelf al aan dat de fiets met de originele veren een stuk lager staat voor, hij heeft méér kms gemaakt (wat ook weer zijn invloed heeft op bijv. de glijbussen van de voorvork) en er zitten ook nog andere banden op. Allemaal zaken die een behoorlijke invloed hebben op het stuurgedrag van een motorfiets.

Plaats gewoon eens originele veren in je eigen motor en ga het dán eens vergelijken. Dan kun je het pas objectief beoordelen  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 10:49 #12 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Hyperpro.
Ik weet niet of jullie graag sleutelen? ;D
Zet de vorkpoten en de wielen van de motor van je maat in jouw motor.
Vergeet dan vooral de achterdemper niet te verwisselen want dat is vaak de oorzaak van zwabberen etc.
Een hoop werk maar waarschijnlijk de snelste manier om achter de oorzaak te komen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 14:34 - 21 okt 2014 00:31 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hyperpro.
even wat anders,

de beleving van motorrijden is voor een ieder anders. en geen motorfiets is het zelfde.

juist ik vind een motorfiets op anakee II  banden helemaal niets (veel te gevoelig op lengte strepen)

maar dat is dus mijn beleving

jou beleving dat  jouw twin het misschien beter doet met de originele vering is een signaal dat je dit zou kunnen proberen.

ik heb wel een setje voor je beschikbaar .. dan kun je het proberen

comfort is iets echt persoonlijk
dus zelf het delen is niet invoudig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2014 14:50 #14 door M.
Beantwoord door M. in topic Hyperpro.
Zo, net even wat geëxperimenteerd. De vorkpoten dik 3cm door de kroonplaten laten zakken. Problem solved, wat een verschil!
Bedankt voor de tip Miquel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2014 22:20 - 21 okt 2014 09:25 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Hyperpro.
Editi mod: onzinnige quote weggehaald


30 mm?? Gaat jouw voorspatbord het halen bij een noodstop?
Ik heb bij de transalp max 20mm aangehouden bij het doorsteken omdat ik denk dat bij een noodstop het voorpatbord wel eens in de knel kan komen....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2014 22:49 #16 door Africaanse Twins
Beantwoord door Africaanse Twins in topic Hyperpro.
Toen ik hyperpro op mijn RD04 zette wist ik niet wat mij overkwam, kon in eens zonder continue correcties de bocht door en hij zwabberde en stuiterde niet meer.
Wellicht dat de nieuwe olie ook een handje hielp (de oude was van een zwarte kwaliteit...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2014 21:30 #17 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Hyperpro.
De vorkpoten moeten 10 mm (Dus 1 cm) door het kroonstuk steken. Dit heb ik uit de Hyperpro manual

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2014 21:58 #18 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Hyperpro.
jep, en als je 'standaard' met veel bagage rijdt kun je hyperpro aangeven hoeveel kg en je krijg een advies voor de veervoorspanning achter!
Uit mijn hoofd hebben we onze AT's 7mm strakker gezet om te compenseren voor 35kg bagage in/op de koffers.

Hyperpro rocks!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden