Opbouw Twin na poedercoaten frame.

01 nov 2014 21:01 #1 door Mr Blue
Opbouw Twin na poedercoaten frame. werd gestart door Mr Blue
Heb het in mijn hoofd gehaald mijn frame te willen laten poedercoaten. Ik hoorde dat dan de framelagers vervangen moeten worden maar in vroeg me af of ik lagers over het hoofd zie behalve die van het balhoofd(2) en de swingarm(5)?

www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1...F__0600.html#results
www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1...F__2200.html#results

Zijn er zaken die verder verstandig zijn om te vervangen als de fiets toch uit elkaar ligt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2014 22:22 #2 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Opbouw Twin na poedercoaten frame.
Ik ben hetzelfde van plan met mijn 2e alp en die heb ik
al helemaal uit elkaar.
En mijn balhoofdlagers zijn nog zo goed dat ik die gewoon
laat zitten. De schalen dan natuurlijk.
En daar maak ik doppen voor zodat ze niet gestraald en gecoat worden.
Maar verder zal ik niet weten wat voor lagers het frame zou moeten hebben.
Misschien dat anderen bedoel dat het verstandig is om
bepaalde lagers te vervangen omdat je er nou bij kan.

Eerde Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2014 08:18 #3 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Opbouw Twin na poedercoaten frame.
Poedercoaten geschied bij temperaturen tussen de 160 en 210 graden celcius al naar gelang de curve die de poederlak die men gebruikt nodig heeft. Heb al heel veel motorframe's gepoedercoat in het verleden en heb altijd doppen gemaakt gebruikt gedraaid van hout die goed pasten en dan door een draadeind erdoor goed afdekten.
Zo heb je geen last met stralen en coaten en kun je de schalen nadien gewoon weer gebruiken.
andere draadeinden en getapte gaten kun je afdekken met speciale hittebestendige kunstofdoppen die de meeste poedercoat bedrijven wel hebben en anders kun je in de getapte gaten er ook een oud boutje in draaien. Ook bestaat er speciaal hittebestendig plakband om allerlei zaken af te plakken doe dit nooit met ducktape of schildersplakband en dergelijke want dat krijg je er nadien slecht weer af. De meeste lakkerijen lakken je frame en kijken verder nergens naar dus zorg dat je dit van te voren goed geregeld hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2014 10:35 #4 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Opbouw Twin na poedercoaten frame.
Jullie noemen beiden de term 'schaal'. Ben geen technisch wonder maar da's de mal waar de lager in ligt toch? (Heb alleen een Duits en Engels werkplaatsboek) Als die schaal los zit is het niet handig om die tijdens het coaten ook eruit te halen? (@dropken doe jij nog steeds poedercoaten of heb je een aan te bevelen adres waar ze ervaring hebben met motorframes in het algemeen of specifiek Africa Twin frames?)
En wat het houten doppen-deel betreft. Begrijp ik het goed dat je deze op een draaibank eerst de juiste diameter draait en er dan nog schroefdraad (draaieind?) in maakt ook? Hoe moet ik me dat schroefdraad maken in hout voorstellen? Of begrijp ik het niet goed?

@eerde jan
Ik kan verder ook geen lagers vinden behalve die ik al noemde. Misschien worden de lagers in het achterveer-systeem bedoeld. Ik bedoel die triangel (waar onderkant achterveer aan bevestigd wordt) waar naaldlagers inzitten. Maar die triangel is een los deel en niet meer het frame. Hoeven de lagers ook niet uit lijkt me.

Oh en nog een lagervraag. Ik begrijp dat je Balhoofdlagers niet zomaar kunt terugplaatsen omdat deze na herplaatsing afgesteld moeten worden? Hoe gaat dat. Kan ik dat zelf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2014 11:10 #5 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Opbouw Twin na poedercoaten frame.
Je kunt de lagerschalen (daarmee worden de onderste lagerhelften van het balhoofd bedoeld) laten zitten maar er ook uit halen in beide gevallen zou ik houten doppen draaien op de draaibank en in het midden van deze doppen een gat er dwars doorheen boren, daar steek je dan een draadeind doorheen en zo klem je met aan elke kant een moer de doppen op het balhoofd vast zodat er geen grit of poeder meer tussen kan komen het draadeind steekt dus door de doppen heen en ook door het balhoofd heen. Bij mijn werkgever ligt het coaten van privé spullen slecht dus moet ik andere firma's aanwijzen zou dan naar een firma met ervaring in motoren naar Gerritsen in Nijkerk gaan wel zorgen dat je de kleine onderdelen bundeld anders gaan ze snel verloren.
dit bundelen kan met een ijzerdraadje. En tel de onderdelen voor dat je ze wegbrengt en controleer of je alles terug krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2014 13:57 #6 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Opbouw Twin na poedercoaten frame.
Als je het balhoofdlager los kunt krijgen dan kan je hem
ook weer plaatsen en afstellen.
Het afstellen gaat met de moer waar je hem ook mee vastzet.
En er mag geen speling meer opzitten maar hij mag ook
zeker niet te zwaar gaan.

Maar als je wel besluit om de schalen eruit te slaan (want ze zitten niet los namelijk)
dan zal ik er wel nieuwe lagers inzetten. (compleet uiteraard)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2014 17:13 - 02 nov 2014 19:58 #7 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Opbouw Twin na poedercoaten frame.
Ik had gelezen dat als je de lagers uit het frame haalt (bijv om frame te coaten)dat je de oude niet meer terug mag zetten maar ALTIJD nieuwe dient te plaatsen. Maar als je ze zonder al te veel geweld eruit krijgt lijkt me hergebruik geen probleem.

Verder een uberduidelijk antwoord beiden dankjewel.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2014 17:13 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Opbouw Twin na poedercoaten frame.
ik geloof ook wel dat je die lagerschalen opnieuw kunt gebruiken als je ze d'r voorzichtig uittikt. Maar voor die paar tientjes; zou je niet lekker met 'n fris balhoofdlager beginnen?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2014 21:01 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Opbouw Twin na poedercoaten frame.
Mja, als die balhoofd lagerschalen nog goed zijn..

Mr Blue, gewone kogellagers in bijvoorbeeld de wielen, zijn in elkaar geperst en daarmee 1 geheel.

De lagers die voor een balhoofd worden gebruikt, bestaan uit dezelfde spulletjes, maar het zijn 3 losse delen die d.m.v druk (een moer op de stuurpen in dit geval) bij elkaar worden gehouden. Je hebt dan de binnenste lagerschaal, de 'kooi' met de kogeltjes of rolletjes (staafjes) en de buitenste lagerschaal los.

Zo'n lager is 'versleten' als er deformatie van het oppervlak in de lagerschalen is opgetreden (putjes). Ze noemen dat ook wel 'ingeslagen' lagers. Jekunt dat ook wel zien als glimmende verkleuringen. Als dit het geval is, voel je ook dat het stuur niet soepel draait maar met knikjes. De motor zal ook niet prettig meer sturen in dat geval.

Als je de lagers opnieuw gaat gebruiken moet je de schalen laten zitten. Dek dan zoals gezegd, boven- en onderkant van het balhoofd af zodat de schalen niet meegestraald worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden