Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool

30 nov 2014 18:15 #1 door Roel1979
Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool werd gestart door Roel1979
Hallo allemaal,

Ik heb sinds enige tijd problemen met het mijn laadspanning.
Deze is aan de hogekant, zo een 16 volt. In eerste instantie dacht ik aan een kapotte RR maar deze is vervangen en weerstands waarde zijn goed. Ook de dynamo is nagekeken en lijkt prima.
Ben nu het hele systeem aan het doorlopen om te controleren op slechte conecties en aarde.

De aarde kabel die loopt van mijn negatieve accupool zit op een boutje van het koppelingshuis bevestigd. Maar maakt slecht contact naar mijn idee door dat dit is gelakt.

Kan iemand mij vertellen of dit het goede aansluitpunt is of dat de kabel normaal ergens anders op zit?

Groet Roel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2014 18:19 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool
Hij zit normaal op de startmotor.

Echter, de laadspanning zal er niet hoger van worden, dat zal je spanningsregelaar geweest zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2014 18:49 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool
de regelaar is het enige stukje elektronica dat je laadspanning corrigeert.

gezien je deze al hebt vervangen (je schrijft niet of dit een een nieuwe is of gebruikt) en je nog steeds hoge waardes vast stelt (je schrijft niet onder welke omstandigheden je dit hebt gemeten maw5000 rpm met licht aan bijv)
kun je twijfels hebben over de vervangen regelaar of mogelijk het meet instrument alsmede de methode

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2014 19:03 #4 door Roel1979
Beantwoord door Roel1979 in topic Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool
Hallo,

Bedankt, Regulator is vervangen door nieuw exemplaar, voltage gemeten bij 5000 rpm met verlichting aan.
Spanning is tevens variabel geen mooie vast waarde maar varierend tussen 14.6 en 16.6 V.
Stationair met lichten aan bij 1200 rpm is 13.7v
Spanning over accu als de motor uitstaat is 13.1V.

Wellicht toch een kapotte regulator weer? Of zijn er er andere voor de hand liggende oorzaken ?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2014 22:51 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool
lege batterij in de multimeter of andere multimeter proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2014 23:03 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool
Ehmm..

Rechts onder de tank zit een diode in de kabelboom. Die zorgt er voor dat het gelijkspanning wordt.

M.a.w., meet eens met de multi op de wisselspanningsstand (AC) de laadspanning..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2014 01:40 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool
de diodes in de kabelboom ziijn sluisjes omjuist geen kortsluiting te geven.

de omzetting van gelijkstroom vindt enkel plaats in de regelaar

de dynamo is een 3 fase  wisselstroom generator en de accu is gelijkstroom terwijl het gehele stroom circuit op de motorfiets gelijkstroom is waarbij de massa dient als NUL

overiegens hebje op het rame 2 massa punten namelijk de startmotor+frame en het aansluitpunt onder de tank (groene draden met kabeloog op M6 bout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2014 16:17 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool

Spanning over accu als de motor uitstaat is 13.1V.

Wellicht toch een kapotte regulator weer? Of zijn er er andere voor de hand liggende oorzaken ?


Uhm, 13.1 op een accu die niet geladen wordt is wel hoog - en technisch volgens mijn niet mogleijk voor 'n normale loodzuur accu. Dus: multimeter lijkt een afwijking naar boven te hebben?

Uit m'n hoofd (maar check dit ff) zit een AT tussen de 14.5 en 15.5V geregeld (zie Haynes, daar staat dat ergens) en dan zou 16V misschien net binnen de marge vallen met jouw multimeter.



... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2014 18:28 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Aansluitpunt aarde draad negatieve accupool
Wat Daan zegt klopt wel, zonder verlichting 15,5 V en met verlichting aan 14,5 V. Daaromtrent i.i.g.

16 is wel veel hoor..

Die 13,1 V kan wel, maar dan direct na het afzetten van de motor. Maar, na een nachtje rusten moet die rond 12, 6 V gezakt zijn.

Een accu die in rust minder dan 12,4 V geeft, is in matige staat (aan het raken).


Ik zou voor de gein toch eens met lopende motor op wisselspanning over de polen controleren..  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.075 seconden