Koud, te koud?

04 dec 2014 22:29 #1 door Krijn
Koud, te koud? werd gestart door Krijn
Best frisjes iedere morgen op de AfricTwin naar het werk, maar ik ga gewoon door zoals ik al jaren doe.
Wat me opvalt is dat de temperatuur meter maar een paar mm loskomt, na een kwartiertje rijden voelen
beide cilinders slechts lauw aan. Zit er ergens een thermostaat in de Africa Twin? zo ja dan zal die wel kaduk
zijn of er misschien helemaal niet inzitten? Voor de rest doet de waterkoeling het goed, blijft keurig op peil
en lekt nergens.
Toevallig is de thermostaat van mijn auto ook kapot , as zaterdag `eventjes`een andere erin proppen nadat de
distributie los is kan hij erin.... Hopelijk zit het bij mijn AfricaTwin wat eenvoudiger?
Wel fijn dat ik bij een Garage werk  , lekker bij de kachel en alles bij de hand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2014 22:36 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Koud, te koud?
Laat hem eerst eens een tijdje stationair draaien om te kijken of de temp dan wel oploopt. Bij een TA komt de wijzer met dit weer ook nauwelijks uit de hoek. De koeling is behoorlijk goed zeg maar

Iig zit er wel een thermostaat in

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

04 dec 2014 22:41 #3 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Koud, te koud?
Hoi Len_Tour,

Bedankt voor je info  ;)

Ondertussen even gezochten in het Topic: Temp. meter en fan werken niet  (gelezen 754 keer) gelezen en een stuk wijzer geworden!
Weer wat geleerd: Eerst maar eens goed zoeken in het forum alvorens een vraag te stellen.

Groeten Krijn.

04 dec 2014 23:50 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Koud, te koud?
Geen dank. Maar idd met de zoekfunctie kom je bijna alles tegen al kost het soms nogal wat tijd.

Schroom dus niet, vragen staat vrij  ;)

Groeten,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

05 dec 2014 16:33 #5 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Koud, te koud?
Een stukje karton met 2 ty-wrappies doet wonderen gok ik, gewoon voor de linker radiateur doen; dan wordt je blokje ietsje warmer tijdens gebruik.

maar idd, zelfs in Afrika komt die wijzer amper van z'n plek! ;-)

... was ooit lid ...

05 dec 2014 19:14 #6 door Krijn
Hoi DaanDus,

Ga ik doen, maar dan met een stuk plastic want ik rijdt gewoon ook met regen en eigenlijk ieder soort weertype en dat lijkt me dan
beter dan karton dat denk ik snel zal sneuvelen met veel water erop.

Vandaag een vrije dag gehad en de chokeplunjers losgemaakt zodat dat ook weer werkt. Zat er eentje goed vast en die stond half open, kan het vrij hoge brandstofverbruik wel verklaren. De veertjes waren verteerd en die vervangen door balpenveertjes, alles god in het vet gezet en het werkt naar behoren. Stationair schroef moest ik flink bijstellen dus die choke heeft echt wel flink opengestaan. Meteen de slang van kraan naar filter en van filter naar de pomp vervangen omdat die keihard waren geworden. Proefrit was geslaagd, rijdt net effe
mooier en rustiger nu. Nog een kwartiertje laten draaien en de temparatuurmeter kwam bijna tot de helft, alles weer in orde  :)

06 dec 2014 00:11 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Koud, te koud?
Het SCHIJNT dat het temperatuursverschil tussen min. en max. op de meter, slechts 5 graden is..

Koelvloeistof onder druk kan tot 120gr. C oplopen.

Mijn fan slaat op 3/4 van het bereik al aan.

10 dec 2014 22:30 #8 door Krijn
Vandaag een kunstof schild gemaakt dat de oliekoeler en radiateur afdekt, met tyrappies hier en daar vastgemaakt, zit er mooi en stevig op. Heb dat schild gemaakt van een afgedankt kunststof binnen scherm van een auto, makkelijk te bewerken. Eerst een mal gemaakt van karton en dat weer over getekend op het kunststof, uitzagen, afbramen en gaatjes erin voor de Tyrappies.
Het duurde 10 minuten maar toen kwam de meter ietwat los , mm of 3 a 4 en bleef daar mooi op staan.
Voordat het schildje erop zat moest je met een vergrootglas kijken of die meter bewoog, geeft me een beter gevoel nu  :)
Uiteraard heb ik de rechter radiateur ongemoeid gelaten.

13 dec 2014 19:05 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Koud, te koud?

geeft me een beter gevoel nu  :)

En meer dan dat is het niet, hoor.

De thermostaat staat bij 95gr. helemaal open en bij 100gr. slaat de fan aan.

Kortom, het bereik 0 tot 93gr. wordt niet aangegeven door de meter, enkel de temperatuur boven het maximum van de thermostaat tot net boven 100gr.

Het is een systeem onder druk, dus die temperatuur kan probleemloos veel verder oplopen, ook al kan je dat niet meer zien.

Mijn fan heeft echter altijd de temperatuur altijd onder het maximum op de meter gehouden, ook bij 50+gr omgevingstemperatuur.

Die twins zijn prrrima!

13 dec 2014 22:43 #10 door Krijn
Inderdaad Brombeer, na krap drie maanden vind ik het ook een prima motor!  :D

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.069 seconden