Moeilijk koud starten+rijk lopen

07 dec 2014 11:17 - 14 mrt 2015 14:05 #1 door Gustlock
Moeilijk koud starten+rijk lopen werd gestart door Gustlock
Mijn RD04 heeft moeite met starten als deze een tijdje (twee weken) heeft stil gestaan. Wil dan gewoon niet aanspringen.
Na wat spelen met de choke en het gas krijg ik hem dan toch wel aan na een tijdje klooien maar het is dus niet zoals het hoort.
Als hij even gelopen heeft of warm is start hij prima, vaak zelfs accuut. Accu is prima, bougies zijn nieuw. Hij staat buiten onder een hoes. Zou het een vochtprobleem kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 11:58 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
Misschien dampen je carburateurs leeg? Je hebt een brandstof pomp en geen ''pri'' stand op de kranen.

Dus als je vlotters leeg zijn moet de pomp die eerst volgooien en slaat dan pas aan. Ik weet dat bij de RD07 (A?) een type is waarbij de overloop/ontluchting van de carburateurs anders gemaakt is waardoor dit ook optreed.
Dacht eigenlijk dat RD04 daar geen last van had.

Tja vocht, waar dan? Hij staat onder een hoes zeg je. Als er water in je vlotters zit zou je verwachten dat hij ook niet lekker rijd/afslaat als je gas geeft. En dan zou ik het ook niet pas na twee weken verwachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 12:26 - 07 dec 2014 15:50 #3 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
De pomp gaat die normaal pas lopen als de motor loopt of start knop in gedrukt wordt of als hij op contact staat?
Vocht zou ik dan eerder in het electronisch circuit verwachten.

Hij loopt wel te rijk, Als je het gas even open trekt blaast hij er wat rook uit (roet). Als ik hoger in toeren rij (+5000) wil hij nog wel eens lichtelijk hikken. Hij lijkt te 'verzuipen'. Het probleem was er al een beetje toen ik met een open Remus pijp rond reed (heb de motor sinds februari, pijp zat er op).
Sinds kort heb ik een 'dichte' Arrow demper erop zitten en het probleem lijkt merkbaarder te zijn geworden. Vandaar ook dat ik het vermoeden heb dat hij te rijk loopt. Door de extra tegendruk die hij nu van de demper heeft gekregen heeft hij nog meer overschot.

Een ander vermoeden van dit probleem is dat de pomp niet op capaciteit draait en daardoor bij hogere toeren niet bij getrokken krijgt? Het is maar een theorie. :)

In de zomer naar Engeland geweest met de motor en op de snelweg naar het veer (dus met tassen e.d.) 110 gereden. Dat is volgens mij zo net onder de 5000 toeren. Als ik boven de 5000 kwam en daar even in reed viel de motor meteen hard terug als ik iets gas los liet. Het brandstofverbruik met 110 gemiddeld was hoog: 1 op 9... ??? Dit was nog met Remus open demper en K&N filter. Terugweg 100 gereden op de snelweg en toen was het verbruik al minder (hoeveel weet ik even niet meer, ik gok 1:12). Binnendoor was het verbruik ergens rond 1:13.

Al met al lijkt me dus dat hij wat te rijk loopt. Ik ben er nog niet aan toegekomen om de carb open te trekken en grondig schoon te maken. Ik vermoed dat de vorige eigenaar met het wisselen van de uitlaat en luchtfilter ook met de sproeiers heeft lopen spelen. Er staat nu nog een auto in de garage die wat TLC nodig heeft maar ik hoop met Kerst de motor binnen te kunnen hebben om deze eens grondig na te kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 12:40 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
Ah das een goede, ik heb alleen ervaring met vaccuum pompen...

Ik zou dat eigenlijk niet weten! :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 13:56 #5 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
Dat moeilijk starten na een lange poos stilstaan komt door dat de bezine verdampt uit de vlotterbakken.
Een paar slangen, T- stukje kun een mod uitvoeren die op de latere modellen RD07a standaard is.
Zie http: //www.atic.org/faq/ventilation.php

Het te rijk lopen kunnen ook choke plunjes zijn die blijven hangen, vaak zijn de veertjes veroest en worden de plunjes niet ver genoeg de carbs ingedrukt. Draai voorzichtig de warteltjes eruit waar de plunjes achter zitten, het kunstof is vaak oud en broos en breekt snel af!

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 15:11 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
Met Pim en Mauppie eens, de vlotterbakken verdampen leeg. De Atic-aanpassing is fenomenaal. Na 2 maanden start hij nog steeds goed.

Als je met een open demper en luchtfilter gaat rijden ademt het blok te vlot en loopt te arm. Meestal monteert men inderdaad grotere sproeiers en/of zet de naald een stand omhoog (eerder vollast).

Nu met een 'dichte' demper kan het inderdaad dat hij flink te rijk loopt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 15:49 #7 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
Ok bedankt heren! Duidelijke uitleg via die link wat je geplaatst hebt Mauppie, dat ga ik eens proberen :D
Als ik de carbs uit elkaar ga halen zal ik de plunjes goed bekijken en even opzoeken welke sproeiers er origineel in horen.

Als ik iets gevonden heb zal ik het laten weten 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2014 22:30 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
Trouwens,

Een ander vermoeden van dit probleem is dat de pomp niet op capaciteit draait en daardoor bij hogere toeren niet bij getrokken krijgt? Het is maar een theorie. :)


De pomp van een RD07 bijvoorbeeld, heeft een opbrengst van rond 1L per minuut. Op dat volume kun je zeg, 15km rijden. Als je 120 rijdt, doe je maar liefst 2km per minuut..

Opbrengst is niet zo snel 'n issue. Tenzij die kapot is, maar dan rij je ook niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 14:04 #9 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
Choke plunjers waren gangbaar. De modificatie van de vlotterbakken heb ik nog niet kunnen testen.

Ik heb even rond gezocht wat een gangbare sproeiermaat is in mijn situatie. Een duidelijk antwoord kon ik er niet over vinden.
Nu zit er 2x maat 130 in. Standaard is 118 en 122.
In welke stand staat de naald normaal?
Misschien dat een vorige eigenaar er een Dynojet kitje in heeft gezet. Iemand een idee hoe ik dit kan herkennen?
Ik ben op zoek naar een goede uitgangspositie vanwaaruit ik verder kan gaan afstellen.
In mijn '90 Twin zit een K&N luchtfilter en Arrow demper met DB-killer. Iemand een vergelijkbare situatie in de schuur staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 23:51 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen

Nu zit er 2x maat 130 in. Standaard is 118 en 122.
In welke stand staat de naald normaal?


Nee zelfs een Dynokit is niet zo groot als 130.

Klopt niks van!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2015 22:39 #11 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Moeilijk koud starten+rijk lopen
Ik heb ondertussen met allerlei sproeiermaten lopen experimenteren maar ik kreeg hem niet goed aan het lopen. Toen maar weer de oude 130 sproeiers erin. Liep nog steeds nergens naar! Lang niet de pit die hij eerst had. Bleek achteraf dat ik een membraam van de carbs scheef had zitten... :angel:
Dat is nu opgelost maar mijn experimenteer met de sproeiers heeft geen enkel resultaat gehad door het membraam probleem.

Ik heb nu 3 keuzes:
-Lekker maatje 130 erin laten zitten, daar loopt hij nu goed op maar wel te rijk bovenin wat resulteert in brandstofverbruik van 1:9 bij 110 km/u... Ik ga over 2 weken naar Noorwegen en dan zou het fijn zijn om wat minder brandstof te verbruiken.

-Weer opnieuw gaan experimenteren met sproeiers, misschien wordt het beter, misschien niet. Kost in ieder geval veel tijd. Xrvtuur heeft dit in het verleden ook geprobeerd zonder resultaat.

-Originele set-up erin. Dus op zoek naar originele gasnaalden en sproeiers. Alleen zijn de gaatjes in de gasschuif ook opgeboord voor de Dynojet, kan dit kwaad met originele setting?

Ik neig het meeste naar optie 3. Wie heeft er ervaring met Dynojet vs origineel? Hoeveel vermogen scheelt het? Is het duidelijk merkbaar? Hij heeft nu wel lekker pit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden