18 Volt op accu bij stationair !?

14 dec 2014 00:20 #1 door Breetse
18 Volt op accu bij stationair !? werd gestart door Breetse
Deze week 2 dure voorlampjes defect gegaan dus tijd om te meten.

Vandaag tijdens het stationair lopen 18 Volt gemeten  op de accu. Daar kan geen lamp tegenop.

Iemand een  advies of een idee hoe dit kan ? Gevalletje defecte spanningsregelaar ? Hoe kan ik dit het beste meten  en waar koop ik een goede spanningsregelaar.

Alvast dank voor jullie tips / hulp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2014 07:53 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic 18 Volt op accu bij stationair !?
Spanningsregelaar is kapot, voor je je ontsteking/accu sloopt beter niet meer laten lopen.

Meten doe je normaal bij 5000 toeren als ik het goed heb en je zou dan waarden rond de 14 volt moeten meten (op de polen van de accu). Uitschieter kan, ik weet de exacte waarden voor je Twin niet uit mijn hoofd. Dit kun je terugvinden in het werkplaatshandboek.

Maar als je 18 volt meet is de regelaar zeker stuk. Grote kans dat zodra je die vervangen hebt blijkt dat je accu ook naar zijn grootje is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2014 10:53 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 18 Volt op accu bij stationair !?
Handig om een vaste voltmeter te plaatsen.
Kan het niet vaak genoeg zeggen hier.

Pim heeft gelijk
Bij deze spanningen zal ook je accu naar de galemiezen zijn en volgen er waarschijnlijk nog wel meer lampjes binnenkort.

Je tripmeter zal er ook niet blij mee zijn.
Zo snel mogelijk vervangen dus en fingers crossed  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2014 13:23 #4 door dropken
Beantwoord door dropken in topic 18 Volt op accu bij stationair !?
zou voor een vervangende spanningsregelaar Waffie contacteren Ad Mies voor insiders zal wel een vervangend exemplaar voor je hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2014 17:30 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic 18 Volt op accu bij stationair !?
Veel van de systemen op een twin kunnen gelukkig wel wat hebben, hoor. Een cdi kan 24V hebben. De accu kan het ook overleven.

Maar zoals al door anderen gezegd, niet meer laten draaien. Ook al kan het dan tegen een stootje, vrijwel alle componenten zijn stuk voor stuk dure onderdelen en ze gaan op rij na elkaar stuk!

Ik heb eens 48V door het systeem gehad en het duurt even voordat alles het begeven heeft. Bijna alle electrische delen en lampen in de kabelboom waren kapot, inclusief cdi.

Laadspanning over de polen meten met dimlicht aan, moet tussen 14 en 15V zijn. Bij stationair zal die spanning een fractie hoger zijn dan bij hogere toeren.

Dat in de hogere toeren meten doe je, omdat de dynamo bij oplopend toerental een steeds hogere (AC) spanning levert (tot 65V meen ik). De spanningsregelaar vlakt dat teveel aan spanning af. Dus je meet stationair, maar ook in de toeren om vast te stellen dat de regelaar de laadspanning constant houd, ongeacht de geleverde dynamo spanning.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.059 seconden