Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?

14 jan 2015 15:11 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
Ik begrijp sowieso niet waarom er jargon gebruikt moet worden, en zeker niet TDC of, in ons moers taal, BDP.

Het WPH refereert naar merktekens op het vliegwiel, namelijk FT (Front Top) en RT (Rear Top).


Blue, gewoon aan beginnen. Door enkel kijken wat er nou allemaal gebeurt, maak je immers niks kapot. Het wordt gaandeweg vanzelf duidelijk. Ik heb de foto van Pim wat ge-edit:

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2015 16:51 #22 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
brombeer dat heb je mooi gedaan daar hebben meerderen wat aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2015 22:30 #23 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?

Daan, wij zijn Wereldreizigers. Wij hebben ook nog andere methoden  ;D


Zo is het maar net. Af en toe een vingerhoedje klepslijppasta in de motorolie en je weet zeker dat de speling nooit te strak wordt  ;).

@Hotel, toen ik 17 was had ik reeds een Alfetta GTV.. En mijn jonge KXF Kawa heeft ze ook. Shims. Da's ook gewoon kleppen stellen maar op een andere manier. In the Middle Of Nowhere stel ik liever mijn Twin  :)


Deze VFR is van een vriend van mij. Zelf heb ik een VFR400 die vreemd genoeg (?!) tuimelaars heeft.

Anyhow:  5 kleppen te strak, 1 stelplaatje konden we elders herbruiken, wat neer komt op 4 stelplaatjes a €6 per stuk... Ik ben al lang blij dat hij niet de VTEC heeft  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2015 01:48 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
Ik ga nog even voeren  :)


Waarom klepspeling.  Waarom een bepaalde ruimte tussen de tuimelaar en de klep? Er zit zelfs ook een verschil in benodigde speling voor de inlaatklep, ten opzichte van de uitlaatklep!


Ik ga van de hak-op-de-tak,

1) aanzuigmengsel inlaat is zeer koud > metaal waar dat langs gaat (klep-omgeving), koelt af.
2) verbrandingsgas is zeer heet > klepomgeving is juist erg warm.


Moleculen ten opzichte van elkaar nemen meer of minder ruimte in, naar gelag hun temperatuur. Zo ook ijzermoleculen. We noemen dit uitzetten, of krimpen. Dit impliceert dat de omgeving van de uitlaatkleppen, onder invloed van die hogere temperatuur, meer zal uitzetten (meer ruimte nodig heeft), dan die van de inlaat. Men noemt dat ook wel de uitzettings-co-efficient.


De klepspeling word afgesteld in koude toestand. En eigenlijk meet je verkeerd om, omdat de ontwerper het makkelijk voor je heeft gemaakt. Dus, andersom gezien, de ontwerper heeft het zo bedacht dat als de metalen delen hun respectievelijke bedrijfstemperatuur hebben bereikt, de klepspeling, die onder invloed van warmte op die specifieke plek uitzetten, te verwaarlozen zal zijn.

Want, inlaat word gekoeld door luchtstroom terwijl de uitlaatzijde juist heel erg warm is door het verbrande gas. Dan zal de inlaatzijde dus veel minder uitzetten dan de uitlaat.

Echt, een klepsteel is gewoon een staafje ijzer. Gelet op bovenstaande, zal die steel meer of minder uitzetten onder invloed van de omgevingstemperatuur. In praktijk: de klepsteel zal langer worden (uitlaat, warm, dus langer en kleinere speling t.o.v. de tuimelaar opleveren), of korter worden (inlaat, koeler, dus korter en grotere speling opleveren).


MAAR: waarom dat autie  gedoe met die uitzettings-coefficient??

Mja.., een door de nokkenas aangedreven tuimelaar tikt op de klepsteel. Zoals een hamer op een spijker. Slaan van metaal op metaal, met ruimte ertussen (hamer gaat omhoog en lost neergaande energie op de spijker) levert op den duur deformatie van het materiaal op (spijker krom) omdat er energie word uitgewisseld. Deformatie heeft dus verandering van vorm tot gevolg. Het is juist die verandering van vorm, die de ontwerper wil tegengaan. Want anders gaat het op den duur kapot!

Men maakt gebruik van de verschillende mate van uitzetting van het metaal, onder invloed van warmte. Het is gebleken dat hoe vloeiender de energie-overdracht tussen nokkenas en tuimelaar, en tussen tuimelaar en klepsteel (minimaal hamertje-tik-effect), hoe minder deformatie van het materiaal. En hoe stabieler de klepspeling blijft. Immers, onjuiste klepspeling kan ernstige schade opleveren.


Kortom,

Omdat de uitlaat klepsteel langer word door de warmte op die plek, compenseerde de ontwerper dat met een ruimere speling om 'nul' tijdens bedrijfstemperatuur te bereiken. Hetzelfde berekeningetje deed hij voor de inlaat klepsteel.


Zie daar. Het verschil in klepspeling  :)


(carburateurs zijn NOG leuker  :) )




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2015 10:12 #25 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?

Ik ga van de hak-op-de-tak,

Nee hoor, dit is goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden