Versnellingsbak

05 feb 2015 20:59 #1 door Gustlock
Versnellingsbak werd gestart door Gustlock
Bij mijn AT RD04 (1990) heb ik het idee dat mijn versnellingsbak aan revisie toe is.
Alle versnellingen werken gewoon maar de neutraal is lastig te vinden. Het is altijd even klooien (op en neer). Soms als hij erin staat brandt het neutraal lampje ook niet (neutraal lijkt teveel speling te hebben).
Het schakelen in de lagere versnellingen (1,2,3) is ook niet 100%. Het voelt te hard aan. Je merkt het vooral als je even stevig door trekt en dan (snel) op schakelt. Voor mijn gevoel moet ik een vrij grote slag met het schakelpedaal maken.
Koppelingskabel heb ik recent vernieuwd om dit zeker uit te sluiten. Koppeling is ook correct afgesteld. Olie is ook correct en onlangs ververst (motul... type moet ik even nakijken).
Het probleem is niet in één keer komen opdagen maar het wordt wel steeds beter merkbaar.

Komt dit iemand bekend voor of heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Blok heeft rond de 105.000 km.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2015 21:34 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Versnellingsbak
Ik zit aan de koppeling te denken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2015 21:39 #3 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Versnellingsbak
Inderdaad eerst de koppeling nakijken

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2015 22:04 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Versnellingsbak
hallo,

De schakelwals wordt niet kleiner of groter dus de slag die je schakelpedaal moet maken blijft altijd gelijk
wat wel kan zijn is dat de schakelpook los zit op je as .
ander punt wordt aangegeven..de koppeling is versleten en als dit de originele koppelingset nog is kan dit het euvel verklaren

Aangaande je neutral lampje.. ook deze slijt waardoor het lampje het niet altijd doet voor ca 19 euri opgelost

als laatste noem ik de eind aandrijving dus de ketting

als deze namelijk versleten is of te slap staat geeft dit hetzelfde resultaat
niet lekker schakelen en moeilijk in zijn neutraal te krijgen

kijk eerst deze zaken na of zoek de juiste hulp


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2015 23:09 - 05 feb 2015 23:12 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Versnellingsbak
+1 met Waffie.

Wat betreft het slecht in neutraal krijgen, een ingeslagen koppelingshuis/korf kan dit ook veroorzaken, de zgn. slepende koppeling. De koppeling ontkoppelt onvoldoende door slijtage. Maar een doorsnee ton op de klok mag dit nog niet veroorzaken. Wel weer, als de motor veelvuldig en krachtig voor stevig off-road is gebruikt.

Wat sowieso kan helpen als je stil staat en naar neutraal wilt, is een licht tikje gas geven en als het toerental weer valt, schakelen naar neutraal. Wat altijd werkt, is naar neutraal schakelen vlak voordat je stilstaat.

Type olie kan trouwens ook koppelingsgedrag beinvloeden (dik-plakken/dun-slippen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2015 18:49 #6 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Versnellingsbak
Heren bedankt voor de reacties! Het is alweer even geleden maar ik heb dit weekend een paar dingen kunnen proberen.
De ketting mocht een tikkie strakker en ik krijg hem nu makkelijker in de neutraal.
Ik stel mijn ketting af door iemand op de motor te laten zitten en vervolgens de totale speling tussen de 2 tandwielen te meten, die staat nu op ongeveer 35mm (RD04). De stellers staan op stand 15.
Wat gebruiken jullie als leidraad om een versleten ketting of tandwiel te herkennen? Als ik de stellers naga kan de ketting nog even mee. Ketting achterop het tandwiel naar achteren trekken kan een paar mm.

Schakelen met name in de lagere versnellingen levert echter geen merkbaar verschil op.
Ik heb wel wat testjes gedaan met schakelen door de koppeling in te trekken, vervolgens een aantal seconden wachten en dan schakelen. Dit heeft wel een positief resultaat; iets beter.
Als de motor goed warm is en ik heb hem in de neutraal staan hoor ik een hele lichte roffel, dit verdwijnt als ik de koppeling intrek.
De koppeling slipt verder niet en pakt goed op dus hier verwachte ik geen problemen.
Meerdere mensen hier vermoedde al meteen de koppeling dus dan ga ik deze een dezer dagen eens vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2015 19:29 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Versnellingsbak
De koppeling op ''onze'' motoren willen nog wel eens gaan tikken of rammelen bij stationair lopen. Gaat weg als je de koppeling intrekt.
Dit wrd veroorzaakt door een veren constructie achterop de koppelingskorf als ik het goed heb.

Mijn motoren doen het ook vrolijk, dat is niet iets om je zorgen over te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2015 20:34 #8 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Versnellingsbak
Hmm, maar dan wijst het toch weer naar de koppeling door het schakel wat iets beter gaat na een tijdje ontkoppelen. De olie heb ik vorig jaar al vervangen en daarna was er niet echt sprake van een verbetering dus aan de olie ligt het ook niet ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2015 21:08 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Versnellingsbak
misschien is je koppelingskabel wel de boosdoener

teveel intern vervuilt waardoor deze stroperig loopt.

ik doe je het voorstel om langs een kenner  te gaan,
binnen onze eigen club zijn echte spiecialisten

elburg/alphen a/d rijn of sprundel vind je ze zeker maar er zijn er zeker mee

maak er gebruik van en laat je verlossen van de onzekerheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2015 21:26 - 22 feb 2015 21:30 #10 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Versnellingsbak
Koppelingskabel had ik al vervangen om deze uit te sluiten ;) Ik woon in de regio Roermond (Limburg). Mochten er specialisten in de regio zijn dan hoor ik dat graag. Het uiteindelijke repareren doe ik het liefst zelf. Ik ben niet ontechnisch en je leert alleen maar dingen door ze te doen. Koppeling heb ik al eens op een andere motor vervangen. De problemen lokaliseren is vaak lastiger :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 12:51 #11 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Versnellingsbak
Mijn zoon heeft nu een half jaar zijn 35kw motorrijbewijs, tot vorige week heeft hij leren rijden op mijn Jawa 350 maar vond de tijd rijp om ook een echte dikke motor te kopen. Vanwege dat 35kw gedoen was zijn keuze beperkt totdat zijn oog viel op een Kawasaki KLE500.
Mooi ding van 2005 met 15000 km erop, loopt netjes en reed erg goed tijdens de proefrit, ding gekocht van die particulier en mee naar huis. Paar dagen later ging hij erop weg maar vond hem plots moeilijk schakelen K*T hij balen en ermee naar de motorzaak om te vragen wat dat kon zijn? Ik zag mezelf alweer heel zo`n blok uit elkaar peuteren...
Bij die motorzaak kreeg hij het advies om de olie te vervangen door 10w40 Belray syntheet, wij dat gedaan en warempel hij schakelde alweer wat beter. Gistermiddag samen mooi rondje gereden, hij op zijn KLE500 en ik op de dikke AT. Was een mooi rondje Grevelingenmeer en daarna nog maar even rondje Haringvlietmeer gereden. De motor van mijn zoon ging steeds beter schakelen ,de olie heeft zijn werk goed gedaan. Zelf verdenk ik de koppeling in combinatie met slechte of verkeerde viscositeit olie ervan als de boosdoener. Het probleem is geheel opgelost nu. Mijn advies in deze: Neem hoogwaardige olie en probeer het nog eens daarmee.

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 21:30 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Versnellingsbak
Dat is heel goed mogelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2015 20:48 - 04 juni 2015 22:44 #13 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Versnellingsbak
Van de stalen tussenplaten zijn er een aantal verkleurd of hebben plekken met verkleuring. Is dat al reden genoeg om ze te vervangen of eerst controleren of ze nog recht zijn? Als ik me goed herinner doe je dat door ze op een glasplaat te leggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2015 22:44 #14 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Versnellingsbak
De koppeling zit inmiddels terug en het schakelen is al een stuk beter geworden :) Problem solved!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2015 14:07 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Versnellingsbak
Probleem opgelost daar alleen te demonteren en weer te monteren of heb je er ook nog wat aan vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2015 15:32 #16 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Versnellingsbak
Koppeling vervangen ;) In zijn geheel trouwens, 4 stalen tussenplaten hadden stevige verkleuring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 12:35 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Versnellingsbak
Kijk dat maakt je verhaal compleet  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2015 23:16 #18 door piet
Beantwoord door piet in topic Versnellingsbak
ik heb het ook gehad dat moeilijke schakelen
maar volgens mij zit het ook tussen onze oren
als je gespannen ben of je gaat er erg op letten
dan ga je de versnelling erin trekken
een soort gedwongen schakelen
maar de pook moet net een tikkie hebben en hij valt er zelf in
en mijn koppeling kleefde ook
maar na een week zwitserland was het over

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden