Heel mooi voortandwiel !

28 feb 2015 13:30 #1 door Krijn
Heel mooi voortandwiel ! werd gestart door Krijn
Op Facebook zag ik een hele mooie oplossing om het (verder) inslaan op de hoofdas tegen te gaan, de foto`s heb ik opgeslagen maar hoe krijg i die nu hier geplaatst?
Gaat om een voortandwiel dat je met 3 boutjes vastzet.

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 14:41 - 28 feb 2015 15:22 #2 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Heel mooi voortandwiel !
Eens kijken of het plaatje er nu bij zit....
Yes gelukt  ;)

Met dank aan Dennis Meurs voor de plaatjes !!!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 14:42 - 28 feb 2015 14:46 #3 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Heel mooi voortandwiel !
Nog wat groter:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 15:32 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Heel mooi voortandwiel !
Is dit een custom tandwiel of aangepast origineel? De boutjes lijken in de groef te zitten waar normaal een sluitplaatje zit, halen zij de speling uit het geheel ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 20:36 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Heel mooi voortandwiel !
hallo krijn

inderdaad een heel mooi tandwiel,
echter ik voorzie ook een probleem,

het tandwiel is bewerkt en neem maar van mij aan dat boren in C 45 staal niet gaat met een hand boortje
we kunnen niet zien of het  zeker gaat om een tandwiel en as van de africa twin

nu zit origineel het tandwiel wat verder op een as om daarmee de tandwielen in lijn te laten lopen en op deze manier van vast zetten is hier geen sprake meer van

het gaat dus tandwielen en kettingen vreten  maar ook de kettinggeleider gaat er aan

slechte keuze in mijn ogen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 20:37 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Heel mooi voortandwiel !
Ik zie eerlijk gezegd het voordeel van die 3 boutjes niet  :-\. Bij goed passende spiebanen is de speling minimaal en word de kracht goed overgebracht. Bij een versleten as gaan die boutjes écht niet helpen om het tandwiel er strak op te houden, daar komt veel te veel kracht om om de speling er uit te houden.

De winst bij dit tandwiel zit 'm m.i. in de brede borst, waardoor er veel contactvlak met de as is.
De boutjes lijkt me meer een oplossing omdat borging dmv het plaatje niet meer mogelijk is zo.

Ben wél benieuwd overigens of dit tandwiel te koop is  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 20:38 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Heel mooi voortandwiel !
De borst op dit tandwiel is groter: is speciaal gemaakt denk ik. Misschie splines met een krappere tolerantie? (zal wel niet gratis zijn  8) )
Maar je bent wel alle ruimte kwijt die een tandwiel normaal heeft om kleine uitlijn fouten op te vangen.

If all else fails inderdaad het tandwiel vastlassen op de as, maar dan wel tijdig vervangen en een beetje knapper lassen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 21:51 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Heel mooi voortandwiel !

Alles beter dan deze foto: [dat tandeloze aangebakken ding]


Inderdaad Krijn, heul mooi!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 22:33 #9 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Heel mooi voortandwiel !
Die boutjes kun je denk ik gewoon weglaten, tandwiel kan geen kant op omdat de ketting geen elastiekje is ;)
Die boutjes zullen denk ik niet in gaatjes vallen in de as, die krijg je er met je boortje nooit in, als je zoiets zou
willen moet je gaan draadvonken. Bij draadvonken word het stervensheet en moet de as er even uit, alleen een gek
zou een kapotte as weer terugplaatsen ::)

Die boutjes draai je denk ik gewoon vast tegen de as dus zal er schroefdraad zitten in de drie boutgaatjes van het tandwiel.
Zelf vind ik het een mooie oplossing dat speciale tandwiel en zou hem op deze manier monteren: Boutjes  licht aandraaien, klein rondje tuffen zodat de boel zich kan zetten en daarna de boutjes aandraaien, een tegelijk eruit, wat loctite op het boutje ,boutje terug
en vastzetten en daarna de volgende ook zo behandelen. Dan zou de boel goed uitgelijnd moeten zijn, achterbrug moet wel spelingvrij zijn en blijven anders kom je natuurlijk in de problemen met de uitlijning van het geheel.

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2015 23:08 #10 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Heel mooi voortandwiel !

Nog wat groter:

Dit is dus een ander tandwiel, kijk maar naar de plaats van de boutjes???
Ik vind het wel een mooi tandwiel maar zou dan wel voor nr 1 gaan de plaats van de boutjes zit op een beter strategische plaats maar toch zou ik hier voor geen loctite gebruiken, maar op de oude manier,
nm: een gaatje in iedere bout en dan een borg draadje (van speciaal metaal) er door en zodoende aan elkaar borgen. Deden we vroeger al bij race motoren, was bij wedstrijden zelfs verplicht, kon je ook snel zien dat de boel
Nog aan elkaar zat.

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 08:55 #11 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Heel mooi voortandwiel !
Natuurlijk een prima oplossing met een borgdraad, is inderdaad al heel erg oud en effectief.
Zouden ze ook zo slim zijn geweest om de `uitstulping` aan de binnenkant een paar mm breder te houden?
Als dat zo zou zijn heb je maximaal draagvlak over de gehele as stomp.

Denk.... Stel er word een verloopstuk gemaakt: Dus een verloopstuk, met inwendig de groeven van de uitgaande as en aan de buitenkant groeven om daar een tandwiel op te schuiven. Dat verloopstuk word vastgezet met 3 kleine imbusboutjes die geheel onder het tandwiel komen (kunnen ze er ook niet uitlopen) Het glijdende tandwiel word dan bv weer geborgd door een M10 moer op het hart van de As te lassen(kan heel netjes door een vakman) zodat je met kort M8 boutje en een ring met flapje dat je kunt ombuigen zodat het boutje is geborgd tegen loslopen.

En zo valt er nog wel wat te bedenken, het zou erg fijn zijn als er iets degelijks in productie werd genomen door de een of andere firma die daar wel brood inziet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 09:45 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Heel mooi voortandwiel !
je praat hier over een probleem wat zich merendeel voordoet bij motorfietsen die al ruim de 15 jaar ouderdom  zijn gepasseerd , de laatste geproduceerd is in 2003
waar veel onderdelen officieel niet meer leverbaar zijn .

wie zou hier brood in moeten zien

commercieel gezien niemand. denk ik zo .

ps een nieuwe as kost ca 100 euri (wel wat werk maar de as kost eigenlijk helemaal niet zo veel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 10:10 #13 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Heel mooi voortandwiel !
Ik vind het een heel vreemde constructie.


Ik zou in zo'n constructie geen boutjes met zeskantkop verwachten maar imbuslarven.
Deze nemen minder ruimte in op de flens, hebben een puntige onderzijde waardoor zij zich beter vastzetten op de as, steken niet uit en met een imbussleutel kun je ze goed vastzetten.


Als het gaat om borgen is 1 bevestiging voldoende. Drie stuks duid erop dat je gaat uitlijnen en dat is weer vreemd omdat ze aan één zijde buiten het tandwiel zitten.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 10:17 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Heel mooi voortandwiel !
Maar er valt niets uit te lijnen want die splines zijn je maat!

Ook een rondje rijden om de boel te laten zetten is nutteloos want de eventuele hoekfout die je maakt tussen voor en achtertandwiel kan het tandwiel niet meer opvangen.

Ik snap het idee van langere splines wel: je kunt de nog onbeschadigde flanken benutten (vergroten van het oppervlak zoals Rene zegt), maar die boutjes zijn niet nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 13:13 #15 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Heel mooi voortandwiel !
Ben ik het wel mee eens. Die boutjes kan je beter weglaten, zodat het zich nog een beetje kan zetten.

En zoals Ad ook zegt moet het wel goed in lijn staan met het achtertandwiel. Als dat niet zo is dan is het een waardeloos product. Dan zou ik liever een nieuwe as monteren

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 16:29 #16 door Albert
Beantwoord door Albert in topic Heel mooi voortandwiel !
Ik heb dit ook als oplossing gevonden. volgens mij meer om te voorkomen dat ie gaat slijten

HAARLEM
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 17:33 #17 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Heel mooi voortandwiel !
Dat tandwiel kan nergens heen en als hij niet goed uitgelijnd is met achter heb je een probleem.

Verder heeft deze niet meer grip met de as dus deze is naar mijn mening echt waardeloos.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 18:47 #18 door Gaska
Beantwoord door Gaska in topic Heel mooi voortandwiel !

mijn tandwiel + - 17000 km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 19:31 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Heel mooi voortandwiel !
Van plan binnenkort te wisselen of nog even niet? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2015 21:01 #20 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Heel mooi voortandwiel !
Net een service beurt gehad denk ik

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden