Schakelmechanisme blijft hangen tijdens snel opschakelen

21 mrt 2015 11:51 #1 door alexrv
Sinds enige tijd heb ik het volgende probleem:

Als ik hard optrek (wat ik bijna altijd doe) en ook snel opschakel tussen 2-3 en 3-4 dan moet ik regelmatig 'dubbel clutchen' omdat het schakelmechanisme van het blok blijft hangen. Als ik bijvoorbeeld van 2 naar 3 heb opgeschakel,direct weer gas geef, en weer van 3 naar 4 wil opschakelen voel ik geen weerstand in het schakelpedaal. Hiervoor moet ik eerst het toerental iets laten zaken en dan komt de weerstand weer terug in mijn schakelpedaal... Dit gebeurt in meerdere versnellingen.

Iemand een idee? Blijft er iets hangen in de versnellingsbak?

Alvast bedankt,

Alex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2015 17:29 #2 door len_tour
Misschien blijft je koppeling ietwat hangen?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2015 18:45 #3 door Mirko
Misschien overbodig, maar laat je het pedaal wel los. Ofwel houd je het niet onder spanning met je voet?

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2015 21:04 #4 door alexrv
Het pedaal komt gewoon weer naar beneden maar als ik weer omhoog wil schakelen tik ik het pedaal in het luchtledige. Door de koppeling los te laten en weer in te knijpen en te schakelen pakt hij de volgende versnelling wel weer. Dit gebeurt alleen als ik redelijk hard optrek en weer verder wil schakelen als ik nog in de toeren aan het klimmen ben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2015 22:00 #5 door Mirko
Eerst de koppeling nakijken dan.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2015 23:28 #6 door kees
Kan zijn dat je schakeltechniek wat slordig is op die momenten.

Ik heb er ook wel last van soms, enkel bij schakelen tegen 7 à 8000 toeren.

Als je normaal tot pittig rijdt, heeft-ie dat dan ook? Of alleen als je echt loopt te knallen?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 01:00 #7 door Bill
Zonder koppeling schakelen op toerental. Als het dan wel werkt is het zgaz je koppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2015 21:52 #8 door len_tour
Ut kan natuurlijk ook zwaar verouderde of te weinig olie zijn

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2015 10:11 #9 door Oldtimer

of te weinig olie zijn


Problemen ontstaan bij teveel olie.
Minder bij te weinig  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2015 10:37 #10 door Arjen
Een relevant stukje beeldmateriaal. Het systeem op jouw Alp is nagenoeg gelijk als het goed is.
Misschien heb je er wat aan :)

[youtube]ppg-sf7mvU4[/youtube]

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2015 11:58 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Schakelmechanisme blijft hangen tijdens snel opschakelen
Kan het niet ook gewoon zijn dat je 'te snel' schakelt ? En de versnelling er slechts net 'in hangt' ?

Heb ik nl. ook wel eens (niet heel vaak), maar als ik dan heel snel doorschakel en later op m'n gemak verder wil, dan valt ie tussen de versnellingen in. Kan me voorstellen dat dit hier misschien ook wel het geval is...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2015 19:13 - 23 mrt 2015 19:22 #12 door kees
Ik heb het filmpje gezien, in essentie werkt dat voor jou ook.

Het filmpje laat het mechaniek aan de buitenkant zien dat de schakelwals bediend die aan de binnenzijde van het blok zit. De schakelwals verschuift de tandwielen op de assen in de bak.

Wat je in het filmpje ziet, al die asjes en veertjes en shit, is enerzijds de bediening via de schakelpook en daarnaast het vergrendelmechaniek per gekozen versnelling. Het plaatje met het ronde wieltje en de dikke veer is de vergrendeling.

Als er iets aan die vergrendeling mankeert (gebroken veer?) dan kan hij tussen versnellingen in blijven staan. De schakelwals draait dan naar een tussenstap waardoor de tandwielen in de bak net naast elkaar blijven staan en dus niks aandrijven.

Maar goed, bij rustiger rijgedrag heb je er geen last van dus ik denk toch dat je schakeltechniek misschien soms slordig is.


Het vergrendelmechaniek zit aan de rechterzijde achter het motordeksel, deels achter de koppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden