Alternatieve remklauw RD04

26 mrt 2015 21:42 #1 door Gustlock
Alternatieve remklauw RD04 werd gestart door Gustlock
De voorremmen van mijn RD04 bleven hangen als de motor stil had gestaan. De klauwen losgehaald om alles eens goed te kunnen bekijken en schoonmaken en zie dat bij 3 zuigers de stofringen naar buiten aan het komen zijn. Het één en ander lijkt gecorrodeerd. Morgen neem ik ze mee naar een kennis die voor zijn werk aan remmen werkt en een goed oordeel kan geven maar ik ben bang dat ik op zoek moet naar andere remklauwen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een set remklauwen van een ander type motor wat ook op de AT RD04 past?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2015 22:08 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Alternatieve remklauw RD04
Dit is het lot dat vaak  voorkomt,

je kunt de stofring weglaten.. niet optimaal maar de remklauw  werkt dan nog steeds normaal

andere remklauwen is de enige optie

26 mrt 2015 22:42 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Alternatieve remklauw RD04
Per zuiger zitten er 2 rubber ringen in de klauw.

De eerste dunnere is een stofring die vuil buiten houdt. De 2e, grotere, is de zgn. cup die de olie binnen houdt. Meestal is er enkel corrosie onder de stofring die dan ervoor zorgt dat de remzuiger stroef loopt.

Haal ze eruit. De groef van de cup moet redelijk schoon zijn. De groef van de stofring zit vaak dikke witte aanslag in. Die kun je eruit krabben met een omgebogen horlogeschroevendraaiertje, of een dremel. Een setje nieuwe ringen is tientjeswerk.

Als je eenmaal met deze aanslag geconfronteerd word, is het zaak 1x per jaar de boel schoon te maken.

27 mrt 2015 23:36 #4 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Alternatieve remklauw RD04
Stofring weglaten wil ik niet doen. Ik rij toch met enige regelmaat door de zand en blubber.
Via Google gevonden dat de klauwen van een CBR600F (87-90) hetzelfde zouden zijn, van een later jaar zouden ook moeten passen maar die hebben 25mm zuigers ipv 27mm. Iemand ervaring mee?

29 mrt 2015 19:47 #5 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Alternatieve remklauw RD04
Heb meerdere remklauwen gereviseerd die door velen in de vuilbak zouden worden gekieperd.

Revisiesetje halen en aan de slag met de dremel en staalwol.

04 apr 2015 12:08 - 04 juni 2015 22:45 #6 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Alternatieve remklauw RD04
De oude/originele ga ik nog een grondig nalopen of deze in orde te maken zijn. Ondertussen heb ik goedkoop een net setje klauwen gevonden die van een Honda CBR600F uit '89 zouden komen en het zijn precies dezelfde! Ook de zuigers zijn 27mm. Alleen zijn de zuigers iets mooier uitgerust met 'afdekdopjes'. Dit weekend ga ik ze installeren. De beugels moet je wel overzetten maar dat is zo gedaan 8) Vooralsnog ziet het er goed uit ;D

EDIT: ze passen en werken prima!

04 apr 2015 12:28 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Alternatieve remklauw RD04

Stofring weglaten wil ik niet doen. Ik rij toch met enige regelmaat door de zand en blubber.
Via Google gevonden dat de klauwen van een CBR600F (87-90) hetzelfde zouden zijn, van een later jaar zouden ook moeten passen maar die hebben 25mm zuigers ipv 27mm. Iemand ervaring mee?

Beer bedoelt stofring eruit zodat je de groef schoon kunt maken en vervolgens nieuwe ring kunt steken  :) Edit: je reactie was op Mies  :-X

Probleem is dat de oppervlakten hun coating kwijt zijn en dus weer zullen gaan oxideren. Zelfde gebeurt wanneer er oxidatie op de zuigers ontstaan is. Je kunt ze meestal weer plijsten maar omdat de (zeer dunne) coating weg is gaat het vanzelf weer mis.

Mijn voorrem loopt ook weer aan, ik spaar altijd oude tandenborstels en ga binnenkort weer een middagje poesten!

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden