Rammel achter koppeling cater

31 mrt 2015 18:21 #1 door pvloon
Rammel achter koppeling cater werd gestart door pvloon
Hallo,
Uit mijn Africa Twin uit 2000 RD07 komt een rammelend geluid uit het koppeling gedeelte.
Dit gebeurt als de motor in zijn vrij staat en stationair loopt, als ik de koppeling in knijp stop dit geluid.  Als ik op het forum zoek komt dit vaker voor.  Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en op zoek gegaan naar het probleem. Ik heb de cater gedeelte waar de koppeling achter zit er afgehaald, nou is dit niet zo’n hele grote klus als de moeren van de uitlaat gemakkelijk los gaan en dat was het geval. Maar nu de koppeling open ligt, kan ik niet goed vast stellen waar het geluid vandaan komt. Wel heb ik het volgende geconstateerd.

1)Ik kan de koppeling korf en het tandwiel achter de korf een klein beetje van elkaar verdraaien. Met een slag van ongeveer 1.5 mm zie foto 001.

2)Achter het grote tandwiel loopt een ketting naar onderen naar een kleiner tandwiel. Op deze ketting zit naar mijn idee veel speling. Foto 002 en 003.

3) Korf  foto 004.

Nu heb ik de volgende vragen.
1) mag er speling zitten tussen de korf en het tandwiel.
2) Mag er zoveel speling (slag) zitten in de ketting.
3) Kan het geluid uit de korf komen (deze ziet er nog goed uit.


Mocht iemand hier meer over weten hoor ik dat zeer graag.

Met vriendelijke groet,
Paul v Loon
pvloon@home.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 19:11 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Rammel achter koppeling cater
Oorzaak zijn veertjes achter de korf as ik het mij goed herinner, kun je niet zoveel aan doen.

Zolang de korf niet ingeslagen is is er geen probleem. Word de ketting niet op oliedruk gespannen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 21:02 #3 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Rammel achter koppeling cater
Die koppeling rammelt bij mij ook in de RD07 van 95, ging me eraan irriteren maar bij navraag kreeg ik overal hetzelfde antwoord:
Geeft niets dat die koppeling `tokkelt` want dat gaan ze allemaal doen. Zitten veren achterin het koppelinghuis die dat veroorzaken.
Mijn oplossing: Sebring uitlaatdemper! Waanzinnig geluid en je hoort de koppeling nauwelijks meer ;-)
Lekker dichtschroeven en tuffen maar  :)

Groeten Krijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 21:44 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Rammel achter koppeling cater
Is allemaal prima 'zoals het hoort' bij een Twin  ;)

Goeie kans dat ik nu uit me nek klets, maar zo'n morseketting spant zich door de centrifugaalkracht (rond staan).


De eerste keer dat ik dat kettinkje zag schoot ik ook van m'n kruk, maar het hoort zo slap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2015 22:30 #5 door Krijn
Beantwoord door Krijn in topic Rammel achter koppeling cater
Die Morseketting wat drijft die aan? Oliepompje soms?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2015 00:07 - 01 apr 2015 00:21 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Rammel achter koppeling cater
Ja. Zelfde type ketting die de distributie aandrijft.

Die heb je ook HEUL groot. De vroegere CB 400F /500/750/Bol d'Or enz. hebben een joekel als aandrijving tussen krukas en koppeling. Hij staat superslap maar door zijn gewicht gaat hij rond staan door de centrifugaalkracht en spant zichzelf op. Daardoor kan hij drukwisselingen opvangen tussen krukas en versnellingsbak. Een traploze transmissiedemper.

Als dat aan het verslijten was (oprekken) dan werd die rondstand van die ketting te groot en begon dat tegen het carter aan te rammelen. Maar dat deed die ketting ook wel, als het synchroon van de carbs niet gelijk stond. Door spanningswisselingen als gevolg van toerentalwisselingen stuiterde die ketting op en neer tegen het carter aan. Nu gaat die overbrenging simpel via een tandwiel, waarvan pvloon opmerkte dat er enigszins speling op zit t.o.v. het koppelingshuis.

Omdat men van morseketting overstapte naar tandwiel aandrijving, moest een nieuwe vorm van transmissiedemping bedacht worden. Vandaar die veren. De genoemde veren die daar aan de achterkant van zitten (kun je alleen maar zien als je het koppelingshuis van de primaire versnellingsbak-as af haalt en het ding omdraait) krimpen iets tijdens hun leven en dan voilà, het rammelt wat daarachter. Die veren zitten daar dus als transmissiedemper om de spanningswisselingen tussen krukas en versnellingsbak op te vangen,.

pvloon heeft zijn klacht spot-on omschreven en het laat verder geen twijfel. Kun je tonnen mee rijden!


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 19:41 #7 door pvloon
Beantwoord door pvloon in topic Rammel achter koppeling cater
De lezers,

Bedankt voor de adviezen, maar heeft voor mijn niet veel zin meer.
Vorige week is mijn garage afgebrand, met Africa twin er in.

Gr, Paul
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2015 21:55 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Rammel achter koppeling cater
Jeuzz! Jammer zeg..  :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden