schakel 'probleempje'

03 juni 2009 16:36 - 03 juni 2009 16:38 #1 door Sounddragon
schakel 'probleempje' werd gestart door Sounddragon
Af en toe als ik opschakel, blijft het pookje in de hoge stand staan.

Als je zeg maar opschakelt, dan til je het pookje op, dan klikt hij in de volgende versnelling en laat je het pookje weer los, normaliter zakt hij dan weer naar de neutrale stand, maar af en toe blijft hij hangen in die hoge stand.. als ik dan het gas weer even loslaat, komt hij netjes weer terug, maar echt fijn rijden doet het niet..

Hij doet het niet altijd; laten we zeggen 1 op de 5 keer ofzo, en alleen van 1 naar 2, andere versnellingen heb ik geen enkel probleem.

Het betreft een 94'e r RD07, ketting is baggervet en staat goed gesteld.. ketting/tandwielen zijn ehhh... 4 à 5000 km oud ofzo.. hij gaat ook altijd goed in vrij...

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2009 23:05 #2 door dream
Beantwoord door dream in topic schakel 'probleempje'
Hoi,

Als je pookje niet meer vanzelf terugkomt kan dat liggen aan een kromme as, dan klemt deze in z'n passing (maar dat zou dan in alle versnellingen merkbaar moeten zijn), anders het interne schakelmechanisme nakijken (koppelingsdeksel eraf), en bekijk met name de schakelarm, de pennen op de wals, en de shift drum stopper veer. Hiervoor zal je wel het koppelingshuis moeten demonteren.

succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2009 00:12 #3 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic schakel 'probleempje'
Hmm, dat klinkt als een klusje voor de wat verder gevorderde sleutelaar  :-\

Ik kan die zooi wel uit elkaar trekken zelf, maar iets nakijken zonder te weten wáár je precies naar moet kijken lijkt me niet overdreven handig.. dat ga ik op zeker niet in mijn uppie doen...

De schakelas krom lijkt me sterk, zo lomp schakel ik niet volgens mij, en die ene keer dat ik op mijn plaat ben gegaan was op de rechterkant, en niet links.. én alweer een jaar geleden bijna..

De schakelas komt trouwens wél naar beneden als ik even kortstondig de aandrijfkrachten verminder (gas dicht).. ik ga de komende tijd even precies uitvlooien wanneer hij het nou precies wel en niet doet; misschien worden we daar wijzer van..



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2009 11:28 #4 door dream
Beantwoord door dream in topic schakel 'probleempje'
Hoi,

Als de schakelas krom was dan zou dat in alle versnellingen te merken zijn, tenminste niet alleen van z'n 1 naar z'n 2 zoals je vermelde. Maar ik ben het met je eens, als het niet aan de buitenzijde van het blok kan worden opgelost en het probleem wordt niet veroorzaakt de de eerder genoemde onderdelen dan staat er een hoop sleutelwerk te wachten mede dankzij het feit dat het blok verticaal gespitst moet worden (indien nootzakelijk).

Jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2009 13:18 #5 door olaf
Beantwoord door olaf in topic schakel 'probleempje'
Gebeurt het warm of koud of is daar geen verschil in ?
Heb je recent mischien olie vervangen , en een ander soort olie gebruikt ?
Ik zou alles een keer goed schoon maken en met wat dunne olie smeren . om te beginnen , mischien een andere Olie erin kijken of dat wat helpt daar kan Ad je vast mee helpen .
Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2009 19:51 #6 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic schakel 'probleempje'
Nope, er is recent behoorlijk wat vervangen aan de Twin, maar olie stond niet in het lijstje.. en ook niet iets wat van invloed kan zijn op het schakelmechaniek.

Ik heb de afgelopen 2 dagen bijna 700 km door NL gecruised, vandaag met het vrouwtje achterop en wat blijkt ??
Klagen helpt  ;D ... ik heb er vandaag geen last van gehad, en gisteren maar 2 of 3 keer...

Ik ga het gewoon nog een tijdje aankijken, ik ga iig niet het blok opentrekken voor een vage klacht, als Twinnie dat graag wil, dan zal ie kapot moeten gaan of het probleem moet op zijn minst verergeren... ;) 

Ik hoopte eigenlijk een klein beetje dat het een 'bekend' iets zou zijn.. maar het is dus een zoekplaatje.. op zich geen punt, maar zoekplaatjes zijn alleen maar leuk met een goed te definiëren storing  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2009 15:11 #7 door dream
Beantwoord door dream in topic schakel 'probleempje'
Hoi,

Je gaf aan dat je was gevallen met je fiets, weleenswaar op de andere zijde dan waar je schakelpook zit, maar dat kan toch een oorzaak zijn geweest. Ikadviseer toch eens je koppelingscarterdeel en je koppelingshuis te demonteren en heel zorvuldig te kijken naar je schakelarm, met name de haakjes die de pinnen op je drum rondtrekken. Als deze een beetje krom zijn dan treden soortegelijke verschijnselen op. Kijk ook of het uiteinde van de schakelarm niet klemt of vastloopt. Kijken kan geen kwaad en het kost alleen maar een pakking voor het koppelingshuis, uitlaatpakkingen, olie en tijd.

Jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden