Voor-as op 42 Nm of minder ?

25 apr 2015 12:33 #1 door martsky
Voor-as op 42 Nm of minder ? werd gestart door martsky
Bij het monteren van de voor-as deze lekker op 42 Nm gezet zoals in het Hayens manual staat.
Ik vond dat wel wat strak gaan met m'n nieuwe momentsleutel en doppen.

Daarna geprobeerd om met de hand en een normale steeksleutel deze weer los te draaien.
Potjandorie, dat gaat bijna niet. Ofwel mijn momentsleutel is niet goed. Ofwel mijn vooras zat altijd veel te los.
Ik heb hem meerdere malen onderweg los moeten halen, na een lekke band, en nooit problemen mee gehad.

Als ik hem nu zo vast zet als eigenlijk hoort, hoop ik geen lekke band meer te krijgen, of ik moet heel goede sleutels meenemen onderweg. Tikje minder vast is toch niet erg, de as wordt ook door de 4 boutjes met 'afdekstuk' op zijn plaats gehouden toch?

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 21:17 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
:)

Nee hoor gewoon je lekke-banden gevoel blijven gebruiken. Persoonlijk doe ik 'vast, plus een beetje'.

Aan de andere kant zit de as inderdaad ook nog geborgd met het kapje en de 4 M6 moertjes.

25 apr 2015 21:20 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
Ik denk dat je toch 's die momentsleutel moet (laten) checken  :-\. 42Nm is helemaal niet zoveel, dat moet je met een normale ring- of steeksleutel 17 makkelijk los kunnen krijgen imho  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

25 apr 2015 22:01 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
Sommige/veel momentsleutels werken maar één kant op he! Even kijken waar het pijltje staat en eventueel de sleutel omdraaien.

De boerentest of de sleutel ok is: boutje in een dopmoer draaien en die in de bankschroef zetten. Vervolgens met de moment sleutel kijken wanneer hij klikt. Zit er bij die sleutel een ijkrapport?

25 apr 2015 22:43 #5 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
Geen ijkrapport. Ik zal morgen eens een flinke bout in de bankschroef draaien. Kijken wat ie doet.

Meter pijp eraan, en dan 4 pakken suiker eraanhangen, dan zou ik ook 40 Nm moeten hebben.

En deze werkt inderdaad maar één kant op, alleen bij vastdraaien klikt ie, bij losdraaien niet.

27 apr 2015 20:48 #6 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
En let op de schaalverdeling...40lbf is veul meer dan 40Nm....

Groet, Jan

28 apr 2015 18:31 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
Ik ben wat verwart.

In mijn Haynes staat op pagina 7.4 Bij momenten: Frontaxle 64 Nm en voor de 4 Frontaxle clampnuts 12 Nm

Dus niet de 40 Nm die jij noemt.

Overigens is 40 Nm niet wereldschokkend en dit zou je zo los moeten kunnen draaien.
Terecht wat Pim zegt dat de meeste momentsleutels alleen geschikt zijn om vast te draaien.

Wanneer je zo'n sleutel gebruikt om los te draaien beschadig je het mechaniek en is de sleutel niet meer betrouwbaar.

Groet Hans

28 apr 2015 22:39 #8 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
Klopt, staat ook in mijn manual.
Ik was denk ik in de war met de remschijven, die horen op 42 Nm te staan.

Maar punt was dat ik hem zo vast had, dat ik ze bijna niet meer met de hand los kreeg. (zal dus wel die 64 geweest zijn)

Ik zal hem eens meebrengen naar Elburg, kijken of hij hetzelfde gevoel geeft als jouw momentsleutel.
Op een stand zetten, zeg 50 Nm, en dan met twee sleutels om de beurt aan een vaste moer draaien. Dat is geen ijken, maar zal wel een gevoel moeten geven of het in de buurt van elkaar zit.
En daarna met wat andere waardes nog een paar keer proberen.

Misschien wel een leuke bezigheid tijdens een motor inspectie dag? ;D

28 apr 2015 23:42 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
Als op de inspectiedagen iemand een momentsleutel meeneemt,

Zet een vooras of achteras vast met een betrouwbare momentsleutel. Dat zijn flinke aanhaalmomenten dus daar ga je minder snel mee de fout in dan met een M6/12Nm-boutje. Stel de jouwe in op voorgeschreven aanhaalmoment. Probeer vast te draaien tot de klik. Als hij al op moment was, zegt de jouwe ook alleen maar 'klik'. Dan kan hij nog wel 'te slap' zijn.

Doe de test andersom (listiger) en kijk of de 'betrouwbare' sleutel hem vaster zet, of alleen 'klik' zegt. In het laatste geval is het zo ongeveer gelijk.

Een groot nadeel aan gebruik van momentsleutels is, dat je bij ieder type bout, het juiste moment moet opzoeken EN instellen. Vaak is er toch ook enige tijdsdruk en dan zijn vergissingen zo gemaakt. Eenmaal 'het gevoel van moment' aangeleerd, is de kans op te vast/te los zetten, en/of beschadigen van een draad, veel minder.

Bromz

29 apr 2015 01:24 #10 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Voor-as op 42 Nm of minder ?
Mijn momentsleutels worden jaarlijks gecontroleerd.

Dus vergelijken met mijn sleutel kan.
Ik zal eens informeren of het mogelijk is dat ik de ijkapparatuur meeneem naar een technische dag.
Of b.v. de ALV.

De meeste verbindingen zet ik met de hand vast, er zijn er echter een paar die ik met een momentsleutel controleer.
En de meeste mensen zetten zaken te vast waardoor er schade ontstaat.
Door een momentsleutel te gebruiken leer je gevoel krijgen.

Groet Hans

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden